Zgłoszenie braku zapewnienia dostępności
Dostępność architektoniczna i informacyjno-komunikacyjna
Zgodnie z Ustawą z dnia 19 lipca 2019 o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami od 6 września 2021 r. do Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie można zgłosić brak dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej.
Kiedy można zgłosić brak dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej
Brak dostępności można zgłosić, gdy instytucja nie spełnia ustawowych wymagań minimalnych w zakresie:
- dostępności architektonicznej: zapewnienie wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynków; instalacja urządzeń lub zastosowanie środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w budynku, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych; zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy; zapewnienie wstępu do budynku osobie korzystającej z psa asystującego; zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób;
- dostępności informacyjno-komunikacyjnej: obsługa z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824), lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje; instalacja urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, w szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia; zapewnienie na stronie internetowej danego podmiotu informacji o zakresie jego działalności – w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania; zapewnienie, na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikacji z podmiotem publicznym w formie określonej w tym wniosku.
Kto może zgłaszać brak dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej
Każdy ma prawo poinformować Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie o braku dostępności, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego.
Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy może złożyć wniosek o zapewnienie dostępności, po wykazaniu interesu faktycznego.
Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy mogą złożyć skargę na brak zapewnienia dostępności, gdy Muzeum nie zapewni dostępności:
- w sposób i w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (podstawowe załatwienie sprawy) albo
- w sposób i w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku (w terminie wydłużonym) albo
- z powodów określonych w zawiadomieniu o braku możliwości zapewnienia dostępności.
Jak zgłaszać brak dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej
Brak dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej można zgłosić na trzy sposoby – w zależności od osoby, która zgłasza brak dostępności oraz wcześniej podjętego postępowania.
Sposoby zgłaszania braku dostępności:
1. INFORMACJA
W informacji należy wskazać barierę utrudniającą lub uniemożliwiającą dostępność.
Aby poinformować Muzeum o braku dostępności:
- Pobierz i wypełnij formularz - INFORMACJA o braku dostępności
- Wypełniony wniosek przekaż:
- przez internet na e-mail: dostepnosc@muzeum-wilanow.pl
- listownie lub bezpośrednio w Muzeum:
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
ul. St. Kostki Potockiego 10/16
02-958 Warszawa
2. WNIOSEK
Wniosek ma zawierać:
- dane kontaktowe wnioskodawcy,
- bariery utrudniające lub uniemożliwiające dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym,
- sposób kontaktu z wnioskodawcą,
- preferowany sposób zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Termin realizacji:
- Bez zbędnej zwłoki – nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
- Wydłużony termin realizacji – nie później niż w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności, to Muzeum niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności. - Rozwiązanie alternatywne – gdy Muzeum nie może zapewnić dostępności w zakresie określonym we wniosku, wówczas musi zaproponować rozwiązanie alternatywne oraz dołączyć uzasadnienie.
Aby złożyć wniosek:
- Pobierz i wypełnij formularz- WNIOSEK o zapewnienie dostępności
- Wypełniony formularz przekaż nam w wybrany sposób:
- wyślij na adres e-mail: dostepnosc@muzeum-wilanow.pl
- wyślij listownie:
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
ul. St. Kostki Potockiego 10/16
02-958 Warszawa - przynieś do Muzeum do Działu Administracji w godz. 9.00-15.30
3. SKARGA
Jeśli Muzeum nie zapewni dostępności:
- w sposób i w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (podstawowe załatwienie sprawy) albo
- w sposób i w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku (w terminie wydłużonym) albo
- z powodów określonych w zawiadomieniu o braku możliwości zapewnienia dostępności,
wnioskodawca może złożyć skargę na brak dostępności.
Skargę na brak dostępności składa się:
- do Prezesa Zarządu PFRON
- w terminie 30 dni od dnia upłynięcia terminu od dnia złożenia wniosku (w przypadku 1 i 2) albo upłynięcia termonu od dnia otrzymania zawiadomienia (w przypadku 3).
Skarga powinna zawierać:
- dane kontaktowe wnioskodawcy,
- kopię wniosku o zapewnienie dostępności.
Dostępność cyfrowa
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 o o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych do Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie można wystąpić z wnioskiem o żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej.
Kiedy można zgłosić brak dostępności cyfrowej
Brak dostępności cyfrowej można zgłosić, gdy strony internetowej i/lub aplikacje Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie nie spełniają minimalnych wymagań ustawowych (WCAG 2.1 poziom A, AA).
Kto może zgłosić wniosek z żądaniem zapewnieniem dostępności cyfrowej
Każdy ma prawo wystąpić do Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej.
Jak zgłaszać brak dostępności cyfrowej
Brak dostępności cyfrowej można zgłosić na dwa sposoby – w zależności od wcześniej podjętego postępowania.
Sposoby zgłaszania braku dostępności cyfrowej:
1. ŻĄDANIE
Do Muzeum można wystąpić z żądaniem zapewnienia:
- dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej/aplikacji mobilnej albo elementu strony internetowej/aplikacji mobilnej, w tym elementów wymienionych w ustawie jako wyłączenia (art. 3 ust. 2) oraz elementów niedostępnych cyfrowo na podstawie art. 8 ust. 1
- dostępu alternatywnego elementu strony/aplikacji mobilnej.
Żądanie ma zawierać:
- dane kontaktowe wnioskodawcy,
- wskazanie strony internetowej/aplikacji aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej/aplikacji mobilnej, które mają być dostępne cyfrowo,
- sposób kontaktu z wnioskodawcą,
- alternatywny sposób dostępu (jeśli dotyczy).
Termin realizacji:
- Bez zbędnej zwłoki – nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia złożenia żądania zapewnienia dostępności cyfrowej.
- Wydłużony termin realizacji – nie później niż w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia żądania zapewnienia dostępności cyfrowej.
Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe w terminie 7 dni od dnia złożenia żądania zapewnienia dostępności cyfrowej, Muzeum niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności. - Rozwiązanie alternatywne – gdy Muzeum nie może zapewnić dostępności zgodnie z żądaniem, niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach i musi zaproponować rozwiązanie alternatywne.
- Odmowa zapewnienia dostępności – jeśli zapewnienie dostępności cyfrowej zgodnie z żądaniem wiązałoby się z ryzykiem naruszenia integralności lub wiarygodności przekazywanych informacji.
Aby złożyć żądanie:
- Pobierz i wypełnij formularz - ŻĄDANIE zapewnienia dostępności cyfrowej
- Wypełniony formularz przekaż nam w wybrany sposób:
- wyślij na adres e-mail: dostepnosc@muzeum-wilanow.pl
- wyślij listownie:
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
ul. St. Kostki Potockiego 10/16
02-958 Warszawa - przynieś do Muzeum do Działu Administracji w godz. 9.00-15.30
2. SKARGA
Jeśli Muzeum nie zapewni dostępności:
- w sposób i w terminie 7 dni od dnia złożenia żądania (podstawowe załatwienie sprawy) albo
- w sposób i w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia żądania (w terminie wydłużonym) albo
- z powodów określonych w zawiadomieniu o braku możliwości zapewnienia dostępności,
wnioskodawca może złożyć skargę na brak dostępności.
Skargę na brak dostępności składa się:
- do Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie na adres podany w deklaracji dostępności danej strony/aplikacji mobilnej,
- w terminie 30 dni od dnia upłynięcia terminu od dnia złożenia żądania (w przypadku 1 i 2) albo upłynięcia terminu od dnia otrzymania zawiadomienia (w przypadku 3).
Skarga powinna zawierać:
- dane kontaktowe wnioskodawcy,
- kopię wniosku żądania zapewnienia dostępności cyfrowej.
Poniżej można pobrać wszystkie formularze wniosków.
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych przez Muzeum w związku zapewnieniem dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
- Administratorem danych osobowych podanych we wnioskach jest Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie (dalej Muzeum) z siedzibą przy ul. Stanisława Kostki Potockiego 10/16, 02-958 Warszawa. Z Muzeum można się skontaktować poprzez: adres e-mail: muzeum@muzeum-wilanow.pl lub pisemnie na adres siedziby wskazany powyżej.
- W Muzeum został wyznaczony inspektor ochrony danych, z którym można się skontaktować we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych poprzez e-mail: iod@muzeum-wilanow.pl.
- Zebrane dane będą przetwarzane w celach rozpatrzenia wniosku związanego z zapewnieniem dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
- Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych wynikającą z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (zwanego dalej RODO) jest:
- wypełnianie obowiązków prawnych wynikających z przepisów o zapewnianiu dostępności i przepisów archiwalnych (art. 6 ust. 1 lit. c RODO),
- niezbędność przetwarzania ze względów związanych z ważnym interesem publicznym (art. 6 ust. 1 lit. e RODO).