UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Daleki Wschód w Wilanowie

44_ksiazka chinska mala.jpg

Pałac wilanowski bez Gabinetu czy Pokoju Chińskiego oraz zbiorów chińskiej i japońskiej porcelany, a także wyrobów z laki nie byłby tą samą rezydencją. Dalekowschodnia porcelana i wyroby z laki oraz przedmioty produkowane w Europie na wzór chińskich i japońskich lub dekorowane „w stylu chińskim” zdobiły wnętrza pałacu w Wilanowie od początku jego istnienia.

Już w najstarszym inwentarzu opisującym wyposażenie pałacu, spisanym po śmierci króla Jana III w 1696 roku, znajdujemy opis Gabinetu Chińskiego w Apartamencie Króla Jegomości. Kolejni gospodarze rezydencji – August II Mocny, Izabela z Czartoryskich Lubomirska, Stanisław Kostka Potocki – urządzali gabinety lub apartamenty z dekoracją inspirowaną bądź wzorowaną na dalekowschodnich motywach. Na przełomie XVIII i XIX wieku Stanisław Kostka Potocki, tworząc w Wilanowie jedno z pierwszych polskich muzeów, zaaranżował niezwykły Apartament Chiński, w którym prezentowana była jego kolekcja chińszczyzny – jak to zapisywano w ówczesnym inwentarzu. Zbiór ten miał jak najpełniej ukazywać dokonania i charakterystyczne cechy sztuki Chin i Japonii. Kolekcja Stanisława Kostki Potockiego, wzbogacana przez cały XIX wiek, zachowała się w sporej części w zbiorach muzeum do dziś.

Jest to przekrojowy zbiór, skupiający wszystkie typowe przykłady obiektów sztuki dalekowschodniej – tak zwane wyroby eksportowe, produkowane specjalnie na rynek europejski, dostosowane do europejskich gustów i mody. Jest to porcelana chińska: biało-niebieska, typu blanc de Chine, wyroby z rodziny różowych i rodziny zielonych, seladony; japońska porcelana Imari i jej naśladownictwa wytwarzane w Chinach. Szkatuły i pudełka zdobione laką, drobne rzeźby z kamienia mydlanego i korzeni ukazujące buddystycznych i taoistycznych świętych, barwna emalia kantońska. Kolekcja ta od kwietnia 2008 roku jest prezentowana w odrestaurowanych XIX-wiecznych Pokojach Chińskich w południowym skrzydle pałacu. W zabytkowych szafach witrynowych wśród efektownych dekoracji ścian i tapet „w stylu chińskim”, bogaty i różnorodny zbiór zachwyca swoją barwnością, precyzją wykonania i egzotycznym charakterem. W książce przedstawione zostały najcenniejsze i najciekawsze przedmioty z wilanowskiej kolekcji sztuki dalekowschodniej.

Anna Ekielska-Mardal, Daleki Wschód w Wilanowie

Warszawa 2008, 120 str., oprawa kartonowa, 13 x 20,5 cm, ISBN 978-83-60192-55-9

Kup teraz w e-sklepie

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
45_zrzut_chinois.jpg

Fascynujący Daleki Wschód (e-learning)

Wilanowska kolekcja sztuki dalekowschodniej jest niezwykłym zbiorem, świadectwem poszukiwań, fascynacji, gustów XVII-, XVIII- i XIX-wiecznych kolekcjonerów. Kolekcja ta, wystrój Gabinetów i Apartamentów Chińskich oraz niepowtarzalne wilanowskie chinoiserie są nierozerwalnie związane z historią królewskiej rezydencji i jej mieszkańcami.

63_chinski i po kons 2   14491.jpg

Chińskie żaby w Wilanowie (film)

Jak chińskie żaby znalazły się w pałacu w Wilanowie? Kultura i sztuka Orientu fascynowały mieszkańców Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Wpływy wschodnie widoczne były w nie tylko w stroju noszonym przez szlachciców w XVII i XVIII wieku, lecz także w dekoracji wnętrz, a zwłaszcza w obyczajach. W pałacu wilanowskim są niezwykłe Pokoje Chińskie, a w nich kolekcja zagadkowych przedmiotów, o których opowiada film.

44_szafka martina schnella.jpg

Moda na chińszczyznę w pałacu wilanowskim (artykuł, Silva Rerum)

Od końca XVII wieku w Europie narastała moda na chińszczyznę. Ślady tej mody znajdujemy również w wystroju pałacu wilanowskiego. Gabinet …