UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0
Aby wyświetlić poprawnie całą zawartość strony, uruchom wtyczkę Flash w Twojej przeglądarce.
Zobacz jak uruchomić wtyczkę Flash w Chrome.

W muzeach, antykwariatach, na targach staroci, a nawet w domowych szufladach często znajdujemy dziwne przedmioty, których przeznaczenia nie jesteśmy w stanie odgadnąć. To dawne sztućce: sierpy do cytryn, specjalne nożyki do pomarańczy, „łyżkowidelce” do żółwi, szczypce do szparagów, widelczyki do sardynek, łyżki dla wąsaczy i wiele, wiele innych.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Dwa Amorki walczące o serce

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Rzeźba
kopia wg Pierre Philippe Thomire’a (1751-1843)
przed 1867 r.
Marmur biały, postument z szarego i białego marmuru
Wil.2866
50 x 3,5 x 31,5 cm

35_sztuka-amorki2866.jpg

Przedstawienie Amorków toczących walkę o leżące u ich stóp serce nawiązuje być może do znanego mitologicznego wątku dwóch braci Erosa i Anterosa, związanych odwiecznym współzawodnictwem o siłę i czystość uczucia. W XVI-wiecznych neoplatońskich koncepcjach przyjęło ono postać wrogiej rywalizacji, gdy Anterosa utożsamiono z miłością niebiańską, a Erosa – z ziemską. Być może w zastanawiającym geście jednego z Amorków, chcącego jakoby zniszczyć serce, pobrzmiewają echa tej interpretacji. Leżąca nieopodal róża – atrybut bogini miłości, Afrodyty; bywa kojarzona również bezpośrednio z urokami rozkoszy zmysłowej. Odniesienia erotyczne wiążą obiekt z tematyką licznych, marmurowych rzeźb rokokowych, tzw. commandés, popularnych zwłaszcza we Francji w XVIII w., a powstających pod patronatem m. in. markizy de Pompadour. Bezpośrednim pierwowzorem rzeźby brąz P. P. Thomire’a, należący dziś do prywatnej kolekcji rodziny Stroganoff, który najprawdopodobniej znajdował się wcześniej w zbiorach zamku w Pawłowsku. Jego pendant stanowiła inna grupa dwóch Amorków, wieńczących serce koroną, wykonana przez późniejszego artystę. Jak głosi tradycja, oba obiekty znalazły się w posiadaniu carycy Katarzyny II.

Dominika Walawender-Musz

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
45_zrzut_zakochany.jpg

Zakochany Król (e-learning)

Pałac w Wilanowie, rezydencja zakochanej pary królewskiej, kryje wiele wspaniałych dzieł sztuki o tematyce miłosnej. Na obrazach i plafonach odnajdziesz …

63_rzezba biskwit 26_trzy gracje.jpg

Trzy Gracje (multimedium)

Rzeźba Trzy Gracje, prezentowana Państwu w postaci cyfrowego opracowania 3D, należy do wyrobów, które wyjątkowo łatwo narażone są na uszkodzenie. …

figurka_pasterka_na_strone

Figurka (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Okazała porcelanowa figura jest jednym z niewielu obiektów ceramicznych o udokumentowanych początkach historii obecności w kolekcji wilanowskiej. W 1800 r. została kupiona przez Stanisława Kostkę Potockiego z wyprzedaży po Rogalińskim, by uzupełniała uszczuplone w owym czasie zbiory porcelany w pałacu wilanowskim.