UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0
Aby wyświetlić poprawnie całą zawartość strony, uruchom wtyczkę Flash w Twojej przeglądarce.
Zobacz jak uruchomić wtyczkę Flash w Chrome.

Posłowie austriaccy na audiencji u króla Jana III

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Rzemiosło artystyczne
Baruch Dornhelm
Lwów
1883
srebro kute, grawerowane, cyzelowane, polerowane i patynowane
87 x 120 cm
Wil. 5677

Plakieta_posłowie austriaccy_całość.jpg

Płycina wykonana została z okazji dwusetnej rocznicy odsieczy wiedeńskiej. Przedstawia scenę przybycia posłów – hrabiego Wilczka, od cesarza Austrii Leopolda I, oraz nuncjusza papieskiego Pallaviciniego –  do króla Jana III z prośbą o pomoc dla Wiednia obleganego przez Kara Mustafę. Scena rozgrywa się w przestronnej sali audiencyjnej, pośrodku której na tronie siedzi król w otoczeniu dostojników dworskich. U stóp władcy klęczą przybyli posłowie.

Posłowie_austriaccy_na_audiencji_u_króla_Jana_3

Wyrób ten powstał w warsztacie najwybitniejszego przedstawiciela lwowskiej rodziny złotniczej, specjalizującej się w produkcji naśladownictw lub prościej mówiąc –  falsyfikatów XVII- i XVIII-wiecznych europejskich wyrobów złotniczych Barucha Dornhelma. XIX-wieczny zabytek nie jest zapewne kopią wcześniej istniejącego argentarium, natomiast widniejące na brzegu płyciny XVII-wieczne znaki miejskie Gdańska mają sugerować jego wcześniejsze powstanie. Stanowi on rzadko spotykany rodzaj wyrobu złotniczego, ze względu na stopień trudności technicznejświadczący o biegłości warsztatowej wykonawców.

 Joanna Paprocka-Gajek

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
44_posłowie austriaccy na audiencji u króla.jpg

Ceremoniał dyplomatyczny w dawnej Polsce (artykuł, Silva Rerum)

Polski ceremoniał dyplomatyczny nie był ujęty w ramy regulaminu, jak miało to miejsce np. we Francji. Dla potrzeb praktycznych w …

26_sztuka-thomire-karmazynowa.jpg

Wielka zastawa stołowa (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Wielka zastawa stołowa z brązu złoconego jest dziełem P.P.Thomire’a, największego brązownika w sztuce francuskiej przełomu XVIII i XIX w. Należy ona do jedynego w Polsce tak licznego zespołu brązowych naczyń dekoracyjnych.