UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Puchar

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Rzemiosło artystyczne
Ignacy Julian Ceyzik (1779–ok. 1860)
Polska (Kresy Wschodnie dawnej Rzeczypospolitej) lub Rosja, Syberia
około 1818–lata 50. XIX w.
Glinka naśladująca czarną kamionkę angielską, relief z formy, nakładki, groszkowanie, żłobienie, polerowanie
wys . 12,8 cm, średnica 12,4 cm
Wil.5639

Puchar_2.jpg

O poszerzeniu zbiorów wilanowskich o kolejne dwa wyroby Ignacego Ceyzika zadecydował fakt, iż trzy naczynia jego autorstwa zapewne były obecne w Wilanowie już od 1832 r., a niezwykła rzadkość jego dzieł podnosi rangę kolekcji, w której się znajdą. Ich wartość nie wiąże się z wytyczaniem przez nie nowych dróg w rozwoju ceramiki, są bowiem wtórne (puchar odwołuje się do powszechnej w 4. ćwierci XVIII w. delikatnej kamionki bazaltowej Josiaha Wedgwooda i jego naśladowców). Stwarzając pozór imitowanego tworzywa dzięki barwie, nie spełnia jednocześnie jego wymogów technologicznych – nie jest wystarczająco twarde i spieczone, by pełnić funkcje użytkowe właściwe swemu wzorcowi. Skład materiału i szczegóły produkcji stanowią zagadkę, podobnie jak sam utalentowany twórca, którego niespokojne życie i uleganie pokusom łamania prawa zaowocowało dożywotnią rozłąką z ojczyzną.

Puchar_1.jpg

Za fałszerstwa pieniędzy zesłano go na Syberię, gdzie mimo zmiennych kolei losu dał się poznać jako uzdolniony artysta wykonujący charakterystycznie zdobione główki fajek i naczynia, a także płaskorzeźbione plakiety i figurki. Zestawione na powierzchni wyrobów motywy reliefowe często w sposób symboliczny stanowią interpretację jego własnych burzliwych dziejów, co zjednywało mu opinię niesłusznie skazanego. Z pewnością przysłużyło się to do traktowania jego prac jako pamiątek, nabywanych z pobudek patriotycznych przez podróżników czy wracających do kraju zesłańców. Lecz doceniano też ich urodę, czego dowód dają wzmianki w literaturze, jak choćby ta w relacji Antoniego Rollego wydanej w 1884 r.: Fajka z czarnej, polerowanej gliny, o dnie błoniastem; zewnętrze dna tego bardzo przypomina jaszczurową skórę (peau de chagrin), a na tle owem misternem dziesięć umieszczono owadów i płazów, jest tu i mucha, i pszczoła, chrząszcz, wąż zwinięty w kółko, tak zwany robaczek świętojański i t.d., it.d. a wszystko wykonane ze zdumiewającą znajomością nauk przyrodzonych i z subtelnością, zdradzającą talent nie lada.

Barbara Szelegejd

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
Ceyzik_2

Czarka z pokrywą i pucharek - Ignacy Julian Ceyzik (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Wyróżniające się sposobem wykonania i dekoracją naczynia z czarnej masy ceramicznej są niezwykłą rzadkością. Ich autorem jest Ignacy Ceyzik, obdarzony …

Czarny1.jpg

Imbryk w kształcie orła, z pokrywką (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Wśród kilkudziesięciu znanych form imbryczków z kamionki böttgerowskiej egzemplarz z dziobkiem wykorzystującym motyw szyi i głowy orła, którego szeroko rozłożone …

kamionka_wystawa_wokol_kawy_herbaty_czekolady.jpg

Wystawa „Wokół herbaty, kawy i czekolady” (artykuł)

Zapraszamy do Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie na wystawę „Wokół herbaty, kawy i czekolady”. Prezentujemy wilanowską kolekcję ceramiki – niezwykle cenne i rzadkie przedmioty z czerwonej i czarnej kamionki. Wystawie towarzyszy starannie opracowany, bogato ilustrowany katalog. Wystawa na pierwszym piętrze pałacu wilanowskiego, wstęp w cenie biletu do pałacu.