UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

Tereny klucza wilanowskiego i rezydencji wilanowskiej to miejsce wyjątkowe, które przyciągnęło do siebie pradziejowych osadników, założycieli wsi Milanów i wreszcie króla Jana III. To on w pełni docenił nie tylko praktyczne walory podstołecznego położenia Milanowa, ale i naturalny urok miejsca, w którym wzniósł swą nową willę. Dzieło królewskie uzupełniło dzieła natury, jakimi były: szeroka wiślana dolina i jej tarasy, skarpa warszawska i wiślane rozlewiska.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Umbra Illustris, Sol Ex Nube, Opt[imus] Max[imus] Princeps Joannes III, Rex Poloniarum

Sobiesciana

Napisana w dystychu elegijnym laudacja z okazji koronacji Jana III Sobieskiego na króla Rzeczypospolitej. Schmieden, od 1692 roku burmistrz Gdańska, rozpoczyna swój panegiryk od pochwały rodów królewskich, które niegdyś rządziły Polską – Piastów i Jagiellonów. Jan III Sobieski zostaje natomiast ukazany jako ich godny następnca. Nowy władca zostaje nazwany: królem–herosem, Marsem, który ma zwyciężyć, przyćmić dokonania i Piastów, i Jagiellonów, ojcem ojczyzny, osobą obdarowaną władzą królewską przez samych bogów. Schmieden wspomina także dokonania wojenne Sobieskiego przywołując zwycięstwo wojsk polskich pod jego przywództwem pod Chocimem. Tekst został wydrukowany w Gdańsku, prawdopodobnie w drukarni Dawida Fryderyka Rhete.

logo POIiŚ

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook