nieslyszacy WCAG 2.0WCAG 2.0

Tematy

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie przedstawia książkę poświęconą trzem twórcom i prowadzonym przez nich warsztatom, najważniejszym dla rzeźby Warszawy doby saskiej. Autor przedstawia nie tylko ich dokonania, ale także przybliża źródła ich stylu i sposób organizacji produkcji. Publikacja odpowiada na pytanie o czynniki, które sprawiły, że to właśnie warsztaty Bernatowicza, Plerscha i Vogta zmonopolizowały warszawski rynek późnobarokowej i rokokowej rzeźby.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Umbra Illustris, Sol Ex Nube, Opt[imus] Max[imus] Princeps Joannes III, Rex Poloniarum

Sobiesciana

Napisana w dystychu elegijnym laudacja z okazji koronacji Jana III Sobieskiego na króla Rzeczypospolitej. Schmieden, od 1692 roku burmistrz Gdańska, rozpoczyna swój panegiryk od pochwały rodów królewskich, które niegdyś rządziły Polską – Piastów i Jagiellonów. Jan III Sobieski zostaje natomiast ukazany jako ich godny następnca. Nowy władca zostaje nazwany: królem–herosem, Marsem, który ma zwyciężyć, przyćmić dokonania i Piastów, i Jagiellonów, ojcem ojczyzny, osobą obdarowaną władzą królewską przez samych bogów. Schmieden wspomina także dokonania wojenne Sobieskiego przywołując zwycięstwo wojsk polskich pod jego przywództwem pod Chocimem. Tekst został wydrukowany w Gdańsku, prawdopodobnie w drukarni Dawida Fryderyka Rhete.

logo POIiŚ

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook