PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Lekcje i warsztaty przyrodnicze


Lekcje przyrodnicze

Zielona wyprawa (4–9 lat)

zajęcia przyrodnicze2, fot. R. Pudło.jpg

– zajęcia plenerowe

Wyruszymy w niezwykłą podróż w świat parkowej przyrody. Dowiemy się, jakie rośliny i zwierzęta można spotkać w wilanowskich ogrodach i nauczymy się je rozpoznawać. Zostaniemy odkrywcami – za pomocą lup i lornetek poznamy, jak zwierzęta przystosowują się do życia w różnych środowiskach. Zastanowimy się również, jak ważną rolę rośliny i zwierzęta odgrywają w życiu człowieka.

Tropem wiosny (7–14 lat)

krokus.JPG

– zajęcia plenerowe
– zajęcia sezonowe (marzec–maj)

Skąd rośliny wiedzą, że mogą znów wypuścić zielone liście? Które zwierzęta jako pierwsze zaczynają wiosenne zaloty? Jak małemu ziarenku udaje się przetrwać zimowe mrozy i w jaki sposób przeistoczy się kiedyś w potężne drzewo? Dowiedzcie się, gdzie szukać pierwszych oznak wiosny!

Liście lecą z drzew! (7–14 lat)

zajęcia przyrodnicze, fot. R. Pudło.jpg

– zajęcia plenerowe
– zajęcia sezonowe (październik–marzec)

Podczas zimowych spacerów wydawać by się mogło, że wszystkie rośliny zasnęły... Ale czy na pewno jest to sen? Czy drzewa zimą oddychają, odżywiają się? Dlaczego niektóre drzewa nie mogą mieć zimą liści? Czy drzewa mają się czym okryć, by nie zmarzły w chłodne dni? Dowiemy się także, dlaczego choinka jest wiecznie zielona i jakie drzewa iglaste zrzucają igły na zimę. Przyjrzymy się korze i nauczymy się rozpoznawać gatunki drzew na jej podstawie.

Zimowy świat zwierząt (7–14 lat)

– zajęcia plenerowe
– zajęcia sezonowe (październik–marzec)

Gdy za oknem wieje wiatr, a stawy skuwa lód, niektóre zwierzęta wolą poczekać, aż znów zaświeci słońce i ogrzeje ich zmarznięta futra. Tylko… gdzie się wtedy chowają? Jakie zwierzęta zapadają w sen zimowy? Czym jest hibernacja? Jak „pościelić” legowisko, by było w nim wygodnie przez całą zimę? Zastanowimy się także, czy zwierzęta noszą kurtki. Opowiemy o roli futra i ptasich piór. Zajrzymy do zimowych spiżarni i sprawdzimy, co lubią podjadać czworonożni przyjaciele.

(Eko)logiczny Wilanów (7–19 lat)

debata_Wilanów_Marcin_Mastykarz1.jpg

– zajęcia plenerowe

Wszyscy słyszeliśmy o globalnym ociepleniu, zmianach klimatu i grożącej wielu miejscom na świecie suszy. Czy zastanawiamy się, w jakim stopniu dotyczy to bezpośrednio nas, Ciebie, Twojego kolegi ze szkoły? Czy przyroda wokół nas, ta najbliższa, też odczuwa skutki zmian? Przejdźmy się po historycznych ogrodach wilanowskich, zachwyćmy się ich pięknem! Spróbujmy także dostrzec wyzwania. Zastanówmy się, czy mamy wpływ na środowisko. A jeśli tak, to jaki? Co możemy zrobić? Wspólnie opracujemy zasady dobrego traktowania naszej planety i jej zasobów. Nie mamy czasu do stracenia!

Wilanowskie obserwatorium przyrody (10–14 lat)

– zajęcia plenerowe

Krokus obserwowany pzrez lupę. Fot. Julia Dobrzańska.JPG

Podczas zajęć będziemy rozpoznawać rośliny oraz zwierzęta występujące w królewskich ogrodach. Prócz spostrzegawczego oka w obserwacjach pomoże nam sprzęt optyczny – lupy i lornetki. Nauczymy się oznaczać rodzime i obce gatunki drzew. Poszukamy tropów i śladów zwierząt, które być może wskażą nam drogę do swoich mieszkań – dziupli, nor czy gniazd.

Zajęcia polecane jako dopełnienie materiału z zakresu królestwa roślin i zwierząt.

Style w ogrodach (13–19 lat)

Ogród Północny, fot. Ł. Przybylak.jpg

– zajęcia plenerowe

Oprawę pałacu w Wilanowie stanowią wspaniałe, królewskie ogrody. Od wschodu do pałacu przylega dwupoziomowy ogród barokowy. Na północ i południe rozciągają się malownicze ogrody krajobrazowe. W jaki sposób uzyskuje się tak niezwykłe kształty roślin? Co sprawia, że układają się one w barwny dywan? Dlaczego tajemnicze zakątki nie zarosły chwastami? W czasie zajęć w historycznych ogrodach wilanowskich poznamy różne typy i style założeń ogrodowych. W części praktycznej odnajdziemy elementy charakterystyczne dla ogrodu barokowego, ogrodu w stylu angielskim i angielsko-chińskim. Wspólnie zastanowimy się też, jaką rolę odgrywały ustawione wśród zieleni posągi.

Zajęcia polecane szczególnie uczniom szkół plastycznych.

Królewski żywioł – kultura i natura w rezydencji wilanowskiej (13–19 lat)

– zajęcia plenerowe

Co skłoniło króla Jana III do budowy swojej rezydencji akurat w Wilanowie? W jaki sposób rośliny dokonują inwazji? Zapraszamy w podróż po miejscu łączącym kulturę, naturę i historię. Poznamy ważne zależności w świecie przyrody oraz wpływ człowieka na jego otoczenie. Odkryjemy losy pałacu i ogrodów w ciągu wieków. Poznamy gatunki obce dla polskiej flory i fauny, a także dowiemy się, skąd pochodzą wilanowskie rośliny egzotyczne. Przekonamy się, dlaczego bliskie sąsiedztwo rezerwatu przyrody Morysin jest tak cenne.

Zajęcia polecane jako uzupełnienie wiedzy z zakresu ochrony przyrody i środowiska naturalnego.

Przyrodnicze abecadło (13–19 lat) 

– zajęcia plenerowe

taboret, ceramika, owady.jpg

Czym jest taksonomia? Do czego wciąż używa się łaciny? Odkryjmy różnorodność biologiczną w ogrodach Wilanowa! Podczas zajęć poznamy bliżej Karola Linneusza i historię katalogowania milionów gatunków organizmów. Dowiemy się, jakie wyzwania stały przed pierwszymi badaczami, na co zwracali uwagę, opisując nowe gatunki, oraz jak je dokumentowali bez pomocy lustrzanki? Wcielimy się w botaników i odkrywców poznających nowy, nieznany dotąd świat! Może i Wasze odkrycie zapisze się na kartach historii?

Na łowy z rarogiem, arkebuzem i... lornetką (13–19 lat)

– zajęcia plenerowe
– podczas zajęć odwiedzimy także Pokoje Myśliwskie znajdujące się na 2. trasie zwiedzania pałacu

Olifant, kulawka, fuzyjka… Znaczenie tych słów oraz gwary myśliwskiej poznamy w trakcie zajęć dotyczących kultury łowieckiej. Czy król Jan III był zapalonym myśliwym? Gdzie znajdował się królewski zwierzyniec, na co polowano i co jadano na wystawnych przyjęciach? W trakcie spotkania poznamy egzotyczne zwierzęta, które towarzyszyły władcy. Zgłębimy zagadnienie łowiectwa dawniej i dziś. Dowiemy się, dlaczego ten temat wzbudza tak silne emocje. Za pomocą lornetek spróbujemy wspólnie „upolować” wilanowską zwierzynę!

______________________________________________________________________

Bilety:

t: 22 544 28 50 (pon.–pt., godz. 9–16)

m: bilety@muzeum-wilanow.pl


Lekcje przyrodnicze

Zielona wyprawa (4–9 lat)

zajęcia przyrodnicze2, fot. R. Pudło.jpg

– zajęcia plenerowe

Wyruszymy w niezwykłą podróż w świat parkowej przyrody. Dowiemy się, jakie rośliny i zwierzęta można spotkać w wilanowskich ogrodach i nauczymy się je rozpoznawać. Zostaniemy odkrywcami – za pomocą lup i lornetek poznamy, jak zwierzęta przystosowują się do życia w różnych środowiskach. Zastanowimy się również, jak ważną rolę rośliny i zwierzęta odgrywają w życiu człowieka.

Tropem wiosny (7–14 lat)

krokus.JPG

– zajęcia plenerowe
– zajęcia sezonowe (marzec–maj)

Skąd rośliny wiedzą, że mogą znów wypuścić zielone liście? Które zwierzęta jako pierwsze zaczynają wiosenne zaloty? Jak małemu ziarenku udaje się przetrwać zimowe mrozy i w jaki sposób przeistoczy się kiedyś w potężne drzewo? Dowiedzcie się, gdzie szukać pierwszych oznak wiosny!

Liście lecą z drzew! (7–14 lat)

zajęcia przyrodnicze, fot. R. Pudło.jpg

– zajęcia plenerowe
– zajęcia sezonowe (październik–marzec)

Podczas zimowych spacerów wydawać by się mogło, że wszystkie rośliny zasnęły... Ale czy na pewno jest to sen? Czy drzewa zimą oddychają, odżywiają się? Dlaczego niektóre drzewa nie mogą mieć zimą liści? Czy drzewa mają się czym okryć, by nie zmarzły w chłodne dni? Dowiemy się także, dlaczego choinka jest wiecznie zielona i jakie drzewa iglaste zrzucają igły na zimę. Przyjrzymy się korze i nauczymy się rozpoznawać gatunki drzew na jej podstawie.

Zimowy świat zwierząt (7–14 lat)

– zajęcia plenerowe
– zajęcia sezonowe (październik–marzec)

Gdy za oknem wieje wiatr, a stawy skuwa lód, niektóre zwierzęta wolą poczekać, aż znów zaświeci słońce i ogrzeje ich zmarznięta futra. Tylko… gdzie się wtedy chowają? Jakie zwierzęta zapadają w sen zimowy? Czym jest hibernacja? Jak „pościelić” legowisko, by było w nim wygodnie przez całą zimę? Zastanowimy się także, czy zwierzęta noszą kurtki. Opowiemy o roli futra i ptasich piór. Zajrzymy do zimowych spiżarni i sprawdzimy, co lubią podjadać czworonożni przyjaciele.

(Eko)logiczny Wilanów (7–19 lat)

debata_Wilanów_Marcin_Mastykarz1.jpg

– zajęcia plenerowe

Wszyscy słyszeliśmy o globalnym ociepleniu, zmianach klimatu i grożącej wielu miejscom na świecie suszy. Czy zastanawiamy się, w jakim stopniu dotyczy to bezpośrednio nas, Ciebie, Twojego kolegi ze szkoły? Czy przyroda wokół nas, ta najbliższa, też odczuwa skutki zmian? Przejdźmy się po historycznych ogrodach wilanowskich, zachwyćmy się ich pięknem! Spróbujmy także dostrzec wyzwania. Zastanówmy się, czy mamy wpływ na środowisko. A jeśli tak, to jaki? Co możemy zrobić? Wspólnie opracujemy zasady dobrego traktowania naszej planety i jej zasobów. Nie mamy czasu do stracenia!

Wilanowskie obserwatorium przyrody (10–14 lat)

– zajęcia plenerowe

Krokus obserwowany pzrez lupę. Fot. Julia Dobrzańska.JPG

Podczas zajęć będziemy rozpoznawać rośliny oraz zwierzęta występujące w królewskich ogrodach. Prócz spostrzegawczego oka w obserwacjach pomoże nam sprzęt optyczny – lupy i lornetki. Nauczymy się oznaczać rodzime i obce gatunki drzew. Poszukamy tropów i śladów zwierząt, które być może wskażą nam drogę do swoich mieszkań – dziupli, nor czy gniazd.

Zajęcia polecane jako dopełnienie materiału z zakresu królestwa roślin i zwierząt.

Style w ogrodach (13–19 lat)

Ogród Północny, fot. Ł. Przybylak.jpg

– zajęcia plenerowe

Oprawę pałacu w Wilanowie stanowią wspaniałe, królewskie ogrody. Od wschodu do pałacu przylega dwupoziomowy ogród barokowy. Na północ i południe rozciągają się malownicze ogrody krajobrazowe. W jaki sposób uzyskuje się tak niezwykłe kształty roślin? Co sprawia, że układają się one w barwny dywan? Dlaczego tajemnicze zakątki nie zarosły chwastami? W czasie zajęć w historycznych ogrodach wilanowskich poznamy różne typy i style założeń ogrodowych. W części praktycznej odnajdziemy elementy charakterystyczne dla ogrodu barokowego, ogrodu w stylu angielskim i angielsko-chińskim. Wspólnie zastanowimy się też, jaką rolę odgrywały ustawione wśród zieleni posągi.

Zajęcia polecane szczególnie uczniom szkół plastycznych.

Królewski żywioł – kultura i natura w rezydencji wilanowskiej (13–19 lat)

– zajęcia plenerowe

Co skłoniło króla Jana III do budowy swojej rezydencji akurat w Wilanowie? W jaki sposób rośliny dokonują inwazji? Zapraszamy w podróż po miejscu łączącym kulturę, naturę i historię. Poznamy ważne zależności w świecie przyrody oraz wpływ człowieka na jego otoczenie. Odkryjemy losy pałacu i ogrodów w ciągu wieków. Poznamy gatunki obce dla polskiej flory i fauny, a także dowiemy się, skąd pochodzą wilanowskie rośliny egzotyczne. Przekonamy się, dlaczego bliskie sąsiedztwo rezerwatu przyrody Morysin jest tak cenne.

Zajęcia polecane jako uzupełnienie wiedzy z zakresu ochrony przyrody i środowiska naturalnego.

Przyrodnicze abecadło (13–19 lat) 

– zajęcia plenerowe

taboret, ceramika, owady.jpg

Czym jest taksonomia? Do czego wciąż używa się łaciny? Odkryjmy różnorodność biologiczną w ogrodach Wilanowa! Podczas zajęć poznamy bliżej Karola Linneusza i historię katalogowania milionów gatunków organizmów. Dowiemy się, jakie wyzwania stały przed pierwszymi badaczami, na co zwracali uwagę, opisując nowe gatunki, oraz jak je dokumentowali bez pomocy lustrzanki? Wcielimy się w botaników i odkrywców poznających nowy, nieznany dotąd świat! Może i Wasze odkrycie zapisze się na kartach historii?

Na łowy z rarogiem, arkebuzem i... lornetką (13–19 lat)

– zajęcia plenerowe
– podczas zajęć odwiedzimy także Pokoje Myśliwskie znajdujące się na 2. trasie zwiedzania pałacu

Olifant, kulawka, fuzyjka… Znaczenie tych słów oraz gwary myśliwskiej poznamy w trakcie zajęć dotyczących kultury łowieckiej. Czy król Jan III był zapalonym myśliwym? Gdzie znajdował się królewski zwierzyniec, na co polowano i co jadano na wystawnych przyjęciach? W trakcie spotkania poznamy egzotyczne zwierzęta, które towarzyszyły władcy. Zgłębimy zagadnienie łowiectwa dawniej i dziś. Dowiemy się, dlaczego ten temat wzbudza tak silne emocje. Za pomocą lornetek spróbujemy wspólnie „upolować” wilanowską zwierzynę!

______________________________________________________________________

Bilety:

t: 22 544 28 50 (pon.–pt., godz. 9–16)

m: bilety@muzeum-wilanow.pl


Warsztaty przyrodnicze

Guzikozwierzaki (4–9 lat)

guzikozwierzaki, fot. R. Pudło.jpg

– zajęcia odbywają się w ogrodach oraz w sali warsztatowej

Gdzieś, wiadomo nawet dokładnie gdzie, jest park, w którym mieszkają guzikowe zwierzęta! Wyruszymy na wycieczkę, by spotkać się z nimi oko w oko! Biedronka, zimorodek, a może... bóbr? Kogo uda nam się spotkać? Sprawdźcie sami! Uzbrojeni w lupy i lornetki podpatrzycie zwyczaje tutejszych małych i dużych mieszkańców. Czerpiąc inspiracje z natury, stworzycie własne istotki, które ożywicie, nadając im niepowtarzalne imiona. Własnoręcznie wykonane maskotki powędrują z Wami do domów.

Król ogrodnik (4–9 lat)

– zajęcia odbywają się w ogrodach warzywnych koło Villi intraty
– zajęcia sezonowe (kwiecień–wrzesień)

Jakich narzędzi używali ogrodnicy króla Jana III? Czy praca w ogrodzie jest tylko miła, lekka i przyjemna? Zapraszamy do ogrodów pożytkowych, w których do dziś uprawia się XVII-wieczne rośliny z wilanowskich rabat. Odkryjmy tajniki ogrodnictwa w praktyce! Sprawdźmy, czy zwierzęta zamieszkujące ogrody pomagają ogrodnikom w ich uprawie? Gdzie rosną ziemniaki? Jakie części roślin są jadalne? Czy pomidor to tak naprawdę… jagoda? Przekonajcie się sami! Narzędzia w dłonie i do dzieła!

Spotkanie z wydrą Robakiem (4–9 lat)

– zajęcia odbywają się w ogrodach oraz w sali warsztatowej

wydra zwana robakiem, fot. R. Pudło.jpg

Zapraszamy na spotkanie z sympatycznym zwierzątkiem króla Jana III! W jaki sposób Robak znalazł się na królewskim dworze? Czy był oswojony, a może znał jakieś sztuczki? Podczas zajęć poznamy jego historię. Nad przepięknym Jeziorem Wilanowskim odkryjemy tajemnice roślin i zwierząt wodnych. Przyjrzymy się zwyczajom wydr, nauczymy się rozpoznawać ich tropy i ślady. Wykonamy trójwymiarową kartę pop-up (7–9 lat) oraz pokolorujemy królewskiego pupila, narysujemy jego dom i poznanych w czasie zajęć przyjaciół (4–6 lat).

Tajemnice królewskich ogrodów (7–12 lat)

tajemniczy ogród.jpg

– gra terenowa w ogrodach

Jakie tajemnice skrywają ogrody króla Jana III? Odkryjemy je podczas gry terenowej! Wyposażeni w mapy i kompasy nauczymy się, jak z nich korzystać. Przeniesiemy się w czasie i rozwikłamy przyrodnicze zagadki. Jakie zwierzęta żyją tu obecnie, a jakie mieszkały u samego króla? Podczas zajęć, doskonaląc pracę w grupach, wspólnie odnajdziemy drewniane skrzynie i rozwikłamy szereg łamigłówek, które przybliżą nas do rozwiązania parkowych tajemnic. Bądźcie czujni!

Na tropie królewskiego pupila (7–14 lat)

dzieci, park, wydra, pupil.jpg

– gra terenowa w ogrodach
– przy niesprzyjającej pogodzie zajęcia odbywają się w pałacu

Król Jan od rana chodzi markotny. Może coś mu dolega? Nic podobnego – jeden z jego najdroższych pupili zaginął! Weźcie mapę, kompasy i biegnijcie do ogrodów. Poczujcie się jak prawdziwi detektywi i wytropcie zgubę!

Podczas gry terenowej rozwiążecie zagadki zostawione przez tajemniczego uciekiniera! Harcował po muzeum z parkowymi przyjaciółmi, znajdźcie ich tropy i ślady. Czy to lis, czy może małpka? Gdzie się ukrył?! Wskazówki, które zostawił, pozwolą dotrzeć do celu i dowiedzieć się, kim był ukochany pupil króla Jana.

Pszczoły z wąsem (7–19 lat)

– zajęcia plenerowe w ogrodach i królewskiej pasiece
– zajęcia sezonowe (kwiecień–wrzesień)

Pszczoły, fot. Kamil Baj

Przekonajmy się, jak fascynujące może być życie pszczół! Kto sprawuje władzę w ulu? Czy pszczela królowa nosi koronę? Czy pasiaste owady mają wąsy? Czy jedynym pożytkiem z pracy pszczół jest miód? Zajrzymy do sześciokątnych komnat i przyjrzymy się temu, co się tam magazynuje. Dowiemy się, czym jest bartnictwo, i zgłębimy jego tajniki. A jeśli pogoda będzie nam sprzyjać, uzbrojeni w profesjonalny sprzęt pszczelarski wybierzemy się do pałacowej pasieki Ule Króla, aby stanąć oko w oko z rojem!

Prosimy o dostosowanie ubioru do pogody oraz charakteru zajęć, rekomendujemy zakryte buty oraz długie rękawy i nogawki.

Świat filtrującej dafni (10–14 lat)

– zajęcia odbywają się w ogrodach oraz w sali warsztatowej
– zajęcia sezonowe (kwiecień–wrzesień)

Larwa ważki. Fot. Adrian Uszkiewicz.JPG

Czym zajmuje się limnolog? Czy w Jeziorze Wilanowskim można spotkać cyklopa? Czym są partenogeneza i cyklomorfoza? Zapraszamy na niesamowity warsztat poświęcony mikroorganizmom wodnym! Zaczerpniemy wody z jeziora i pod mikroskopem poznamy jego drobnych mieszkańców. Zgłębimy cykl życiowy rozwielitki oraz dowiemy się, dlaczego pełni tak ważną funkcję w ekosystemie. Wykonamy doświadczenia, dzięki którym odkryjemy właściwości fizykochemiczne wody.

Zajęcia polecane jako uzupełnienie wiedzy z zakresu ekosystemów wodnych.


Bilety:

t:  22 544 28 50 (pon.–pt., godz. 9–16)

m: bilety@muzeum-wilanow.pl



Powitanie wiosny_22 IV 2012, Altana2.JPG

Lekcje muzealne | w pakiecie taniej!

Drodzy Nauczyciele, wiosną wybierzcie się z uczniami do Wilanowa! Bogata i różnorodna oferta warsztatów oraz lekcji muzealnych pozwoli Wam zaplanować pełen atrakcji i kreatywny dzień w muzeum. Zachęcamy Was do łączenia zajęć w pałacu, parku i wilanowskiej kuchni. W pakiecie jest taniej!

lekcja historyczna2 fot. Rafał Pudło.jpg

Lekcje i warsztaty historyczne

Lekcje i warsztaty historyczne opowiadają o historii pałacu i jego najsłynniejszych mieszkańcach, przybliżają wybrane elementy kolekcji wilanowskiej oraz obyczajowości staropolskiej.

Edukacja_logo.jpg

Informacje praktyczne | GRUPY

Dowiedz się, gdzie zarezerwować spotkania muzealne i przyrodnicze oraz warsztaty, ile one kosztują oraz dlaczego w pakiecie taniej. Sprawdź, jak połączyć zajęcia oraz jakie korzyści przynosi spędzanie w Wilanowie więcej czasu!

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem