Oratorium Golia Abbattuto
Zapomniane dzieło Alessandra Melaniego (1639–1703) „Golia abbattuto” to oratorium polityczne, które swoją premierę miało w Rzymie w latach w 1683-1685. Prosty pasterz Dawid, poddany króla Saula, który zwycięża olbrzyma Goliata to Jan III Sobieski, który pod Wiedniem pokonuje Kara Mustafę i oddziały tureckie, przede wszystkim jednak ocala dla Europy chrześcijaństwo. Wznowione po ponad 300 latach oratorium przywołuje pamięć o odsieczy wiedeńskiej i jej bohaterch, a także sztukę Alesandra Melaniego - jednego z najbardziej cenionych kompozytorów rzymskich drugiej połowy XVII wieku, brata słynnego śpiewka-kastrata Atta Melaniego.
Muzeum Pałac w Wilanowie oraz Stowarzyszenie „Akademia Wilanowska” z okazji 330 rocznicy bitwy pod Wiedniem przygotowały nagranie XVII-wiecznego oratorium, które wcześniej znane było w zapisie nutowym, dostępnym jedynie dla specjalistów.
Partytura oraz kierownictwo: Jerzy Źak
Soliści:
MEROB - Julita Mirosławska (sopran)
DAVID - Wanda Laddy (sopran)
SAUL - Karol Bartosiński (alt)
TESTO - Piotr Szewczyk (tenor)
GOLIA - Mirosław Borczyński (bas)
Kup teraz w e-sklepie
Polecane
![Famy na fasadzie pałacu](https://www.wilanow-palac.pl/image.php/19260_article_list/szukamy_wolontariuszy_baner.jpg)
Musica guerriera
Rok 1683, naznaczony oblężeniem Wiednia przez Turków i zwycięską odsieczą poprowadzoną przez króla polskiego Jana III Sobieskiego, przeszedł do historii …
![rodzina_sobieskich_łoski.jpg](https://www.wilanow-palac.pl/image.php/30247_article_list/rodzina_sobieskich_loski.jpg)
Tolomeo et Alessandro (1711) Domenica Scarlattiego, opera z Sobieskimi w tle
Tolomeo et Alessandro to trzecia opera wykonana w Palazzo Zuccari pod patronatem Marii Kazimiery Sobieskiej i jej syna Aleksandra. Autorem …
![Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery w Rzymie_okładka.jpg](https://www.wilanow-palac.pl/image.php/23718_article_list/festa_i_muzyka_na_dworze_marii_kazimiery_w_rzymie_okladka.jpg)
Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery w Rzymie
Królowa Maria Kazimiera była osobą ze wszech miar niezwykłą; obdarzona nie tylko wybitną urodą, ale też nieprzeciętnym umysłem, miała ogromne ambicje polityczne i należała do grona sawantek. Była przy tym kobietą spełnioną, kochaną przez swego drugiego męża Jana Sobieskiego i czułą matką gromadki dzieci. Dr Aneta Markuszewska przedstawia jeszcze inne oblicze Marysieńki – wybitnej koneserki muzyki i mecenaski, która już jako królowa wdowa realizowała swoje estetyczne ambicje rezydując w Rzymie (1699–1714).