PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Rzeźby biskwitowe

31_konserwacja_biskwit_pracownia_rzezby_KR_dsc_4597

W 2005/2006 roku w Pracowni Konserwacji Rzeźby przygotowywano do wystawy 20 rzeźb wykonanych z biskwitu należących do wilanowskiej kolekcji. Mogliśmy je podziwiać na wspaniałej wystawie pt.: „Wyrafinowany urok białej porcelany”, zorganizowanej w czerwcu 2006 roku w budynku dawnej Kuchni Pałacowej.

Zasadniczą przyczyną decyzji o podjęciu prac konserwatorskich były znaczące ubytki w partiach rzeźbiarskich i silne zabrudzenie powierzchni. Przed ustaleniem harmonogramu prac konserwatorskich dla każdej rzeźby z osobna zostały podjęte decyzje dotyczące zakresu i sposobu rekonstrukcji brakujących elementów. Podjęto równocześnie badania polegające na wykonaniu szeregu prób, służących ocenie przydatności nowej żywicy organicznej do wypełnień ubytków.

Wszystkie rzeźby z omawianego tu zespołu powstały w XVIII wieku. - w okresie, na który przypada największy rozkwit porcelany w Europie. Ich modele pochodzą w większości z manufaktury miśnieńskiej, ponadto z wiedeńskiej, berlińskiej i paryskiej. Produkowano je na ogół w większej liczbie egzemplarzy.

31_konserwacja_biskwit_rzezba_KR_dsc_4614

Wykonane są ze szlachetnej ceramiki nieszkliwionej, należą do porcelany odmiany twardej z zawartością 40-60% kaolinu, 20-40% kwarcu i 20-30% skalenia. Fragmenty rzeźb opracowywane były początkowo techniką wgniatania plastycznej masy do form, a później techniką odlewu i wypalane w temperaturze 1280 – 1320 st.C. Materiał po wypale odznacza się dużą wytrzymałością i odpornością na oddziaływanie czynników chemicznych, jest również bardzo mało nasiąkliwy.

Przy podejmowaniu decyzji konserwatorskich bardzo pomocne okazały się stare ryciny czy ilustracje katalogowe oryginałów, jak też inne fabrycznie powielane egzemplarze. Na ich podstawie, przeskalowując ilustracje w żądanym kierunku przez pomniejszenie lub powiększenie, odtworzono wiele brakujących szczegółów i elementów rzeźb. Było to niezwykle istotne dla unaocznienia pełni autorskiego zamysłu.

Niekiedy, pomimo uprzednio zebranej szczegółowej ikonografii, alternatywą dla rekonstrukcji było wykonanie częściowej, ograniczonej do schematycznego zarysu, odbudowy brakujących elementów.

26_sztuka-katalog biskwitów.jpg

Katalog biskwitów

Publikacja jest pierwszym opracowaniem muzealnej kolekcji dzieł sztuki ze specyficznego tworzywa ceramicznego - pozbawionej szkliwa porcelany. Prezentuje największy tego rodzaju zbiór w Polsce, zgromadzony w większości przez Stanisława Kostkę Potockiego, twórcę Muzeum Wilanowskiego i jego syna, Aleksandra.

44_miśnia_waza_świecznik_maselniczka.jpg

Porcelana i koniec świata

Spopularyzowanie w XVIII wieku kruchych naczyń ze szkła, fajansu i porcelany przyczyniało się do osłabiania tradycyjnych form pokazywania bogactwa i …

44_misnia_półmisek wil.157.jpg

Kruche i modne nowości: fajans i porcelana

Od połowy panowania Augusta III nastały talerze farfurowe, dalej porcelanowe, nareszcie cała służba stołowa składała się u wielkich panów z …

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem