„Between Mnemosyne and Terpsychore” | nowy projekt europejski | taniec współczesny, dziedzictwo i rozszerzona rzeczywistość
W wilanowskim muzeum realizujemy europejski projekt „Between Mnemosyne and Terpsychore”, który łączy miejsca dziedzictwa europejskiego, współczesny taniec oraz edukację młodzieży. Projekt realizowany jest przez sześć instytucji z trzech europejskich krajów: Portugalii, Polski i Hiszpanii od marca 2021 do lipca 2023 r.
Działamy pod opieką Mnemosyne, greckiej bogini pamięci i patronki miejsc dziedzictwa, oraz Terpsychory – opiekunki tańca. Współdziałanie obu bóstw antycznych wzmacnia rolę pałaców jako przestrzeni rozwoju krytycznego myślenia. Narzędzia interpretacyjne, takie jak taniec współczesny oraz cyfrowe środki mediacji w przestrzeni dziedzictwa, tworzą pole dla kreatywności.
Odbiorcami działań są uczniowie w wieku 14–18 lat. Warsztaty taneczne odbywające się w obu pałacach zainspirują uczniów do refleksji na temat dziedzictwa kulturowego oraz szukania sposobów na wyrażanie własnych opinii i tworzenia nowych znaczeń. Wykorzystanie narzędzi cyfrowych pozwoli zbudować most technologiczny między uczniami, kuratorami i tancerzami.
Aktywności realizowane w projekcie:
- Warsztaty dla uczniów realizowane przez instruktorów tańca i kuratorów – inspirowane ekspozycją muzeów zagadnienia będą interpretowane za pomocą tańca współczesnego. Na zakończenie roku szkolnego 2022 młodzież z Polski i Portugalii zaprezentowała przedstawienie taneczne w rodzimym pałacu.
- Nowe przewodniki dla szerokiej publiczności w obu pałacach uczestniczących w projekcie.
- Aplikacja wykorzystująca rozszerzoną rzeczywistość – elementy wizualne z przedstawień tanecznych wspierać będą wizytę w obu rezydencjach królewskich.
- Konferencje poświęcone budowaniu narracji na ekspozycji stałej w pałacach oraz mediacji kulturowej z wykorzystaniem tańca jako narzędzia interpretacji.
Projekt uzyskał dofinansowanie z Komisji Europejskiej na sumę prawie 300 000 euro z programu Erasmus +, który wspiera partnerstwa strategiczne na poziomie europejskim na rzecz kreatywności w okresie pandemii. Projekty dotyczące edukacji i szkoleń promują rozwój wiedzy w Europie oraz pozwalają realizować założenia strategii Europa 2020 – zrównoważonego rozwoju i włączania społecznego.
Czas trwania projektu: marzec 2021 – lipiec 2023.
Budżet projektu: 298 112 euro
Lider projektu: Parques de Sintra-Monte da Lua, Sintra (https://www.parquesdesintra.pt/pt/)
Partnerzy projektu:
- Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
- Szkoła tańca: Meet Share Dance, Madryt (https://meetsharedance.com/)
- Partner technologiczny: byAr, Lizbona (https://www.byar.pt/)
- Szkoła portugalska: Agrupamento de Escolas de Monte da Lua, Sintra (https://agml.pt/ )
- Szkoła polska: LXXXVI L.O. im. Batalionu „Zośka”, Warszawa (https://zoska.edupage.org/)
- Krytyczny przewodnik | inspirujący towarzysz zwiedzania
- Pałac Sintra – lider projektu „Between Mnemosyne and Terpsychore”
- LXXXVI Liceum Ogólnokształcące im. Batalionu „Zośka”– partner projektu
- Stowarzyszenie Meet Share Dance – partner projektu
- Firma byAR – partner technologiczny projektu
- Agrupamento de Escolas Monte de Lua – partner projektu
- „Between Mnemosyne and Terpsychore” | warsztaty
- Spektakl „Between Mnemosyne and Terpsychore”
- Myślenie krytyczne w muzeum | uczenie przez dziedzictwo i taniec | konferencja | 15 grudnia
Pałac Sintra – lider projektu „Between Mnemosyne and Terpsychore”
Projekt „Between Mnemosyne and Terpsychore”, łączący miejsca dziedzictwa europejskiego, współczesny taniec z edukacją młodzieży, realizujemy w doborowym towarzystwie. Liderem projektu jest National Palace of Sintra, z którym Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie współpracuje w ramach Sieci Europejskich Rezydencji Królewskich.
Ten wspaniały pałac usytuowany jest w historycznym centrum miasta Sintra. Jako jedyny spośród wszystkich budowli królewskich powstałych w Portugalii w czasach średniowiecza przetrwał do dziś w niezmienionym kształcie od połowy XVI wieku. Główne zabudowania powstały od XII po połowę XVI wieku. W trakcie prac adaptowano i powiększano budynek pałacu oraz wprowadzano dekoracje, które zachowały się po dziś. Bliskość stolicy, sprzyjający klimat, piękny krajobraz, wyjątkowe tereny łowieckie sprawiły, że Sintra stanowiła dla dworu królewskiego miejsce schronienia w letnie upały.
Najbardziej charakterystycznym elementem architektury pałacu są wysokie, stożkowe kominy kuchni (mierzące 33 m wysokości). Do najbardziej okazałych pomieszczeń pałacu zalicza się Komnatę Łabędzią oraz Salę Herbową.
„Patrzcie na Cintrę: istny odłam raju,
Labirynt wzgórz, dolin i gaików.
Czyjeż to pędzel, czyjeż pióro zdoła
Skreślić to wszystko, co tu nęci oczy,
Co je olśniewa w widokach dokoła
Świetniejszych nad te, które wieszcz proroczy
Przed zalęknionym światem rozpościerał,
Kiedy niebieskie podwoje otwierał!”
Wędrówki Childe-Harolda, Lord Byron, Pieśń 1, XVIII, Kraków 1896 r.
Krytyczny przewodnik | inspirujący towarzysz zwiedzania
Oddajemy w Wasze ręcę publikację, która powstała w ramach projektu „Between Mnemosyne and Terpsychore”. Nad przygotowaniem Krytycznego przewodnika po Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie pracowaliśmy razem z muzealnikami z Parques de Sintra – Monte de Lua oraz z nauczycielami.
Naszym celem było wykorzystanie wizyty pałacu do rozwoju krytycznego myślenia – kompetencji szczególnie przydatnej w dzisiejszym świecie. Dlatego zamiast opowiadać o wszystkim, co można zobaczyć w rezydencji Jana III, wybraliśmy osiem tematów. Nazwaliśmy je: Z daleka, Ciało, Pamięć, Natura, Edukacja, Władza, Zmysły i Czas. Choć przybliżają historie sprzed kilku wieków, naszym zdaniem są wciąż zaskakująco aktualne. Stawiamy w nim pytania i zachęcamy do refleksji. Zależy nam, by o historii pałacu nie tylko opowiadać, ale też rozmawiać. Chcemy, by korzystanie z dziedzictwa pozwalało lepiej rozumieć szybko zmieniającą się rzeczywistość.
Przewodnik adresowany jest do młodzieży w wieku 14–18 lat. Będzie dobrym towarzyszem wizyty w pałacu – z klasą, rodziną, przyjaciółmi lub w pojedynkę.
Jak korzystać z Krytycznego przewodnika?
Pobierz plik przewodnika na telefon lub wydrukuj. Na spacer z Krytycznym przewodnikiem możesz wyruszyć, układając zagadnienia w dowolnej kolejności lub wybierając te, które są dla Ciebie najbardziej inspirujące.
Pobierz plik:
Zachęcamy do rozmowy z osobami towarzyszącymi Ci w wizycie i wykorzystania proponowanych przez nas tematów. Jeśli w trakcie pojawią się nowe pytania, tym lepiej! Krytyczne myślenie to także umiejętność stawiania pytań. Nie przejmuj się, jeśli nie zawsze znajdziesz odpowiedź albo będzie ich zbyt wiele. Samo myślenie i rozpatrywanie alternatyw to dobre ćwiczenie dla mózgu!
Zachęcamy do zwiedzania Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie z Krytycznym przewodnikiem!
Lider projektu: Parques de Sintra-Monte da Lua, Sintra
Partnerzy projektu:
- Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
- Szkoła tańca: Meet Share Dance, Madryt (https://meetsharedance.com/)
- Partner technologiczny: byAr, Lizbona (https://www.byar.pt/)
- Szkoła portugalska: Agrupamento de Escolas de Monte da Lua, Sintra (https://agml.pt/ )
- Szkoła polska: LXXXVI L.O. im. Batalionu „Zośka”, Warszawa (https://zoska.edupage.org/)
Projekt dofinansowano ze środków programu Unii Europejskiej Erasmus +
Pałac Sintra – lider projektu „Between Mnemosyne and Terpsychore”
Projekt „Between Mnemosyne and Terpsychore”, łączący miejsca dziedzictwa europejskiego, współczesny taniec z edukacją młodzieży, realizujemy w doborowym towarzystwie. Liderem projektu jest National Palace of Sintra, z którym Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie współpracuje w ramach Sieci Europejskich Rezydencji Królewskich.
Ten wspaniały pałac usytuowany jest w historycznym centrum miasta Sintra. Jako jedyny spośród wszystkich budowli królewskich powstałych w Portugalii w czasach średniowiecza przetrwał do dziś w niezmienionym kształcie od połowy XVI wieku. Główne zabudowania powstały od XII po połowę XVI wieku. W trakcie prac adaptowano i powiększano budynek pałacu oraz wprowadzano dekoracje, które zachowały się po dziś. Bliskość stolicy, sprzyjający klimat, piękny krajobraz, wyjątkowe tereny łowieckie sprawiły, że Sintra stanowiła dla dworu królewskiego miejsce schronienia w letnie upały.
Najbardziej charakterystycznym elementem architektury pałacu są wysokie, stożkowe kominy kuchni (mierzące 33 m wysokości). Do najbardziej okazałych pomieszczeń pałacu zalicza się Komnatę Łabędzią oraz Salę Herbową.
„Patrzcie na Cintrę: istny odłam raju,
Labirynt wzgórz, dolin i gaików.
Czyjeż to pędzel, czyjeż pióro zdoła
Skreślić to wszystko, co tu nęci oczy,
Co je olśniewa w widokach dokoła
Świetniejszych nad te, które wieszcz proroczy
Przed zalęknionym światem rozpościerał,
Kiedy niebieskie podwoje otwierał!”
Wędrówki Childe-Harolda, Lord Byron, Pieśń 1, XVIII, Kraków 1896 r.
LXXXVI Liceum Ogólnokształcące im. Batalionu „Zośka”– partner projektu
Partnerem projektu „Between Mnemosyne and Terpsychore” jest warszawskie LXXXVI Liceum Ogólnokształcące noszące imię Batalionu „Zośka”, przez co społeczność szkolna jest silnie związana z historią Powstania Warszawskiego. Oprócz tradycyjnych profili szkoła posiada klasy teatralne, społeczne i filmowe, w których uczy się tańca, śpiewu, technik aktorskich i teatru musicalowego. Zajęcia prowadzone są przez profesjonalnych tancerzy i aktorów. W szkole istnieje „Teatr XIII rzędów”, wyposażony w scenę, garderobę, sterówkę, profesjonalne oświetlenie i pianino, a także (i przede wszystkim) tytułowe trzynaście rzędów dla widowni! Cały rok uczniowie i uczennice pod okiem pedagogów pracują nad spektaklami prezentowanymi w ramach tygodnia teatralnego. W szkole odbywają się liczne warsztaty filmowe i konkursy poświęcone śpiewaniu, tańcowi czy aktorstwu. Młodzież rozwija też kompetencje językowe w trakcie zajęć z angielskiego, hiszpańskiego, rosyjskiego, francuskiego, niemieckiego czy łaciny. Prężnie działa też chór. LXXXVI Liceum Ogólnokształcące to świetne miejsce do realizacji talentów i pasji. Szkoła przyciąga artystyczne dusze i może się pochwalić, że wypuściła w świat wielu artystów.
W ramach projektu „Between Mnemosyne and Terpsychore” uczniowie LXXXVI Liceum im. Batalionu „Zośka” pod opieką nauczyciela oraz instruktora Meet Share Dance przygotowują spektakl taneczny inspirowany historią wilanowskiej rezydencji. Premierę przedstawienia planujemy na maj 2022 r.
Stowarzyszenie Meet Share Dance – partner projektu
Stowarzyszenie Meet Share Dance zostało założone 2012 r. w Madrycie, abyoprzez taniec rozwijać kreatywność i twórczość osób z niepełnosprawnością i osób pełnosprawnych. Organizacja sieciuje specjalistów z zakresu tańca – profesjonalistów i amatorów z całego świata. Prowadzi szeroko zakrojony program edukacyjny, który obejmuje integracyjne zajęcia taneczne, warsztaty, konferencje oraz działania wspierające i popularyzujące różnorodność w dziedzinie tańca i sztuk scenicznych w środowisku krajowym i międzynarodowym. Meet Share Dance promuje integracyjne praktyki artystyczne i tworzy przestrzeń sprzyjającą wymianie kulturalnej oraz rozwojowi artystycznemu osób i grup pracujących z różnymi formami artystycznymi. W swojej siedzibie w Madrycie prowadzi regularne zajęcia taneczne i upowszechnia nowe formy taneczne, organizuje szkolenia dla artystów z niepełnosprawnościami, studentów oraz nauczycieli.
W ramach projektu „Between Mnemosyne and Terpsychore” trenerzy z Meet Share Dance poprowadzą warsztaty taneczne dla uczniów z Polski i Portugalii.
Firma byAR – partner technologiczny projektu
Firma byAR jest pPartnerem technologicznym projektu „Between Mnemosyne and Terpsychore”, finansowanego przez program Erasmus+. Zajmuje się ona projektowaniem cyfrowego środowiska wystaw dla muzeów i innych miejsc turystycznych. Rozwiązania przygotowywane przez byAR oparte są w większości na rzeczywistości rozszerzonej, wirtualnej rzeczywistości, interaktywnym mapowaniu wideo i aplikacjach mobilnych. Firma byAR ma w swoim dorobku rozwiązania technologiczne do ekspozycji stałych dla Museu do Côa oraz ratusza w Lagos i Leiria oraz wystaw stałych dla portugalskiego parlamentu i Uniwersytetu Algarve.
byAR Augmenting Your Reality (en) from byAR - Augmenting Your Reality on Vimeo.
Agrupamento de Escolas Monte de Lua – partner projektu
Agrupamento de Escolas Monte de Lua to zespół 11 przedszkoli, szkół podstawowych i średnich z siedzibą w szkole średniej Santa Maria, mieszczącej się w Portela de Sintra. AGML znajduje się w rejonie zdominowanym przez góry Sintra – Monte da Lua, w krajobrazie o ogromnym znaczeniu przyrodniczym i kulturowym.
AGML posiada wieloletnie doświadczenie w realizacji projektów europejskich. Szkoły wchodzące w skład zespołu AGML uczestniczyły w wielu działaniach edukacyjnych finansowanych z programów Lingua, Sokrates Comenius i Erasmus KA1 i KA2. Dzięki międzynarodowej współpracy AGML ustanowił silne partnerstwa ze szkołami z krajów takich jak Niemcy, Austria, Belgia, Słowenia, Francja, Holandia, Irlandia, Włochy, Maroko, Wielka Brytania, Czechy, Szwecja i Turcja.
Poprzez udział w projekcie Between Mnemosyne and Terpsichore uczniowie AGML będą mogli współdziałać z rówieśnikami z Liceum im. Batalionu Zośka w Warszawie. W ramach projektu portugalscy uczniowie będą brać udział w warsztatach tańca inspirowanych lokalnym dziedzictwem kultury – pałacem Sintra. Wiosną 2022 r. planowana jest wymiana młodzieży, dzięki której uczniowie z AGML odwiedzą Warszawę i wilanowski pałac.
„Between Mnemosyne and Terpsychore” | warsztaty
W listopadzie 2021 r. odbyły się pierwsze warsztaty taneczne w ramach projektu „Between Mnemosyne and Terpsichore”.
Uczniowie z LO im. Batalionu Zośka w Warszawie ćwiczyli pod okiem instruktorek ze studia Meet Share Dance. Wspólnie zwiedzaliśmy pałac, rozmawialiśmy o tematach łączących rezydencje królewskie w Sintrze i Wilanowie. W Sali Białej, oglądając galerię portretów, dyskutowaliśmy o tym, co stanowi o naszej tożsamości. Zastanawialiśmy się, jakie cechy różnych postaci historycznych zdecydowały o tym, że zostały one zapamiętane przez potomnych.
Zachęcamy do obejrzenia krótkiego filmu z warsztatów:
Spektakl „Between Mnemosyne and Terpsychore”
W czasie Nocy Muzeów 14 maja 2022 r. zaprezentowaliśmy spektakl taneczny inspirowany dekoracją rezydencji Jana III.
Przedstawienie powstało w ramach projektu, który łączy miejsca dziedzictwa europejskiego, współczesny taniec oraz edukację młodzieży. Przygotowany w trakcie warsztatów tanecznych pokaz stanowi refleksję na temat pojęć takich jak pamięć, ciało, zmysły, władza, natura. Inspirację dla choreografii stanowiły wnętrza pałacu w Wilanowie z XVII i XVIII wieku. Spektakl powstał podczas serii czterech tygodniowych warsztatów, prowadzonych dla polskiej młodzieży przez Monikę Pozek i Macarenę Fernández Perez.
W spektaklu tanecznym wystąpili uczniowie L.O. im. Batalionu Zośka w Warszawie.
Autorką choreografii jest Monika Pozek z organizacji Meet Share Dance.
Spektakl odbył się w Ogrodzie Różanym.
Poniżej prezentujemy dwa nagrania występów zainspirowanych wnętrzami Pałacu Wilanowskiego, które powstały w ramach projektu.
Projekt realizowany dzięki dofinansowanie z programu Erasmus+
Lider projektu: Parques de Sintra-Monte da Lua, Sintra (https://www.parquesdesintra.pt/pt/)
Partnerzy projektu:
- Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
- Szkoła tańca: Meet Share Dance, Madryt (https://meetsharedance.com/)
- Partner technologiczny: byAr, Lizbona (https://www.byar.pt/)
- Szkoła portugalska: Agrupamento de Escolas de Monte da Lua, Sintra (https://agml.pt/ )
- Szkoła polska: LXXXVI L.O. im. Batalionu „Zośka”, Warszawa (https://zoska.edupage.org/)
Myślenie krytyczne w muzeum | uczenie przez dziedzictwo i taniec | konferencja | 15 grudnia
aktualność
Zapraszamy do udziału w konferencji podsumowującej rezultaty projektu Between Mnemosyne and Terpsychore, który przez taniec i dziedzictwo wspiera rozwój krytycznego myślenia wśród młodzieży. Spotkanie będzie okazją do wymiany dobrych praktyk łączących taniec, ruch, sztuki performatywne ze sztuką i edukacją.
Konferencja stworzy przestrzeń do refleksji nad takimi zagadnieniami jak:
- W jaki sposób miejsca związane ze sztuką i dziedzictwem kulturowym mogą przyczynić się do rozwijania kompetencji krytycznego myślenia wśród młodzieży szkolnej?
- W jaki sposób sztuki performatywne mogą przyczynić się do przezwyciężenia ograniczeń wystaw muzealnych?
- W jaki sposób nauczyciele mogą realizować programy nauczania, wykorzystując sztuki performatywne i miejsca dziedzictwa?
- Co sprzyja współdziałaniu instytucji i artystów na rzecz lepszego przygotowania miejsca i udostępniania treści?
- W jaki sposób sztuka może zagwarantować większą dostępność do dziedzictwa i aktywizować uczniów z różnych środowisk?
Celem konferencji jest inspirowanie kuratorów i nauczycieli oraz artystów do zmiany sposobu opowiadania o dziedzictwie, a także uświadamianie potencjału dziedzictwa jako przestrzeni integracji społecznej o kluczowym znaczeniu dla edukacji.
Do udziału w konferencji zapraszamy: nauczycieli, artystów, edukatorów i kuratorów.
Kiedy: 15 grudnia 2022 r.
Gdzie: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Oficyna Kuchenna
Wstęp: wolny.
Rejestracja zakończona. Brak wolnych miejsc.
Wydarzenie będzie transmitowane na żywo na Facebooku: LINK
Program konferencji:
9.30–10.00 Rejestracja uczestników
10.00–10.15 Otwarcie konferencji: Paweł Jaskanis, dyrektor Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
10.15–10.30 Ruch jako narzędzie do kształtowania krytycznego myślenia w edukacji o sztuce i dziedzictwie | Karolina Alkemade, Aleksandra Głowacz, Muzeum Pałacu Króla Jana III Wilanowie
10.30–10.45 Between Mnemosyne and Terpsychore – nagranie filmowe | Monika Pozek, Meet Share Dance
10.45–11.00 Taniec jako forma kontaktu z samym sobą i światem | Monika Kaszewska, L.O. im. Batalionu Zośka w Warszawie
11.00–11.30 Przerwa kawowa
11.30–13.00 Panel ekspercki
11.30–11.45 W poruszeniu estetycznym – warsztaty tańca intuicyjnego do dzieł sztuki w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej | Barbara Przerwa, Muzeum Narodowe we Wrocławiu
11.45–12.00 Elegantka – performatywne doświadczenie ciała | Zofia Zaccaria, Łazienki Królewskie
12.00–12.15 Pomiędzy sztukami – rola Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca we wspieraniu edukacji młodzieży poprzez działania na polu tańca i sztuk wizualnych | Karol Urbański, zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca ds. tańca
12.15–13.00 Dyskusja
13.00–14.00 Lunch
14.00–15.00 World Cafe
- Stolik 1. W jaki sposób sztuki performatywne mogą przyczynić się do przezwyciężenia ograniczeń wystaw muzealnych? – moderatorka Karolina Alkemade
- Stolik 2. W jaki sposób nauczyciele mogą realizować programy nauczania wykorzystując sztuki performatywne i miejsc dziedzictwa? – moderatorka Małgorzata Ziemińska
- Stolik 3. W jaki sposób mogą współdziałać instytucje i artyści, by zapewnić odpowiednie przygotowanie miejsca i udostępnić treści merytoryczne? – moderatorka Aleksandra Głowacz
15.00–15.30 Podsumowanie konferencji
15.30–17.00 Warsztaty tańca dawnego
Prelegenci:
Karolina Alkemade – historyczka sztuki, opiekunka muzealnej kolekcji mebli i zegarów. Główny inwentaryzator Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Współtwórczyni muzealnych ekspozycji oraz uczestniczka międzynarodowych projektów edukacyjnych. W muzeum wdraża nowe technologie, także te służące udostępnianiu zbiorów.
Aleksandra Głowacz – historyczka sztuki, edukatorka muzealna. Odpowiedzialna z realizację krajowych i międzynarodowych projektów edukacyjnych, wydarzeń kulturalnych w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Trenerka szkoleń z zakresu obsługi klienta instytucji kultury programu ECHOCAST. Specjalizuje się w ewaluacji programów edukacyjnych i rozwijaniu narzędzi wspierających budowanie angażujących narracji o dziedzictwie.
Monika Kaszewska – tancerka sceniczna, pedagog, choreograf. Przez wiele lat związana z Teatrem Muzycznym Roma. Można było ją oglądać także na scenie Teatru Studio Buffo, Teatru Muzycznego w Gdyni, Teatru Wielkiego w Warszawie czy Teatru Muzycznego- Operetka. Współpracowała ze światowej sławy zespołem Magic of the Dance. Posiada wieloletnią praktykę pedagogiczną w zakresie nauczania tańca dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych. Od dziesięciu lat pracuje jako nauczyciel tańca w liceum ogólnokształcącym. Pełni funkcję koordynatora Programu Przekwalifikowania Zawodowego Tancerzy w Narodowym Instytucie Muzyki i Tańca.
Monika Pozek – założycielka i choreograf MeetShareDance. Organizuje międzynarodowy festiwal tańca integracyjnego w różnych krajach Europy i od wielu lat prowadzi zintegrowane zajęcia taneczne w Madrycie. Posiada rozległą wiedzę na temat ruchu, integracji i współpracy międzynarodowej. W ramach projektu Between Mnemosyne and Terpsychore prowadziła warsztaty tańca dla młodzieży z Sintry i Warszawy.
Barbara Przerwa – animatorka kultury o specjalizacji tanecznej, pedagog i edukatorka muzealna. W pracy zawodowej łączy dwie pasje: miłość do sztuk plastycznych i do tańca. Prowadzi autorskie cykle oparte na tańcu intuicyjnym do dzieł sztuki: Co mnie porusza w sztuce współczesnej, Plastyka tańca, Muzealne Poruszenie. Kustosz w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Zofia Zaccaria – malarka, graficzka, muzealniczka. Absolwentka grafiki i studiów pedagogicznych Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, malarstwa na Accademia di Belle Arti di Perugia i muzeologii na Uniwersytecie Warszawskim. Pracuje w Muzeum Łazienki Królewskie jako kuratorka warsztatów rodzinnych i stref edukacyjnych do wystaw czasowych. Koordynuje i prowadzi warsztaty artystyczne dla dzieci, młodzieży i dorosłych w stołecznych muzeach i instytucjach kultury.
Karol Urbański – tancerz, choreograf, pedagog tańca. Karierę taneczną rozwijał współpracując z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, a także Norweskim Baletem Narodowym. Był kierownikiem baletu w Operze na Zamku w Szczecinie. Jako nauczyciel tańca klasycznego i współczesnego współpracował ze szkołami baletowymi w Łodzi i Warszawie oraz wieloma grupami profesjonalnymi i amatorskimi. Pełni funkcję zastępcy dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca ds. tańca.
Projekt realizowany dzięki dofinansowanie z programu Erasmus +
Lider projektu: Parques de Sintra-Monte da Lua, Sintra (https://www.parquesdesintra.pt/pt/)
Partnerzy projektu:
- Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
- Szkoła tańca: Meet Share Dance, Madryt (https://meetsharedance.com/)
- Partner technologiczny: byAr, Lizbona (https://www.byar.pt/)
- Szkoła portugalska: Agrupamento de Escolas de Monte da Lua, Sintra (https://agml.pt/ )
- Szkoła polska: LXXXVI L.O. im. Batalionu „Zośka”, Warszawa (https://zoska.edupage.org/)
Polecane
Myślenie krytyczne w muzeum | uczenie przez dziedzictwo i taniec | konferencja | 15 grudnia
Zapraszamy do udziału w konferencji podsumowującej rezultaty projektu Between Mnemosyne and Terpsychore, który przez taniec i dziedzictwo wspiera rozwój krytycznego …
O tym, jak z okazji królewskiej koronacji przemówiły Muzy
Parnas, uznawany za jedną z siedzib Muz i przewodzącego im Apollina, stanowił dość częsty motyw pojawiający się w twórczości panegirycznej. …
Apollo i dwie Muzy
W zbiorach wilanowskich do 1939 r. znajdowały się dwa alegoryczne obrazy mistrza Batoniego: Apollo i dwie Muzy oraz Alegoria architektury, …
Film „Rewitalizacja i digitalizacja jedynej w Polsce barokowej rezydencji królewskiej w Wilanowie”
Projekt „Rewitalizacja i digitalizacja jedynej w Polsce barokowej rezydencji królewskiej w Wilanowie” był prawdopodobnie najtrudniejszym wśród wszystkich, które zrealizowaliśmy w …
Rozrywki „wielkiego warszawskiego świata” pod koniec XVIII wieku: taniec, muzyka, gra
Do najbardziej ulubionych rozrywek towarzystwa warszawskiego należały muzyka, taniec oraz gra, jakie umilały otwarte obiady, przyjęcia, bale czy maskarady. Według …
„Miejsce przy królewskim stole” wśród zwycięzców Nagród Dziedzictwa Europejskiego / Nagród Europa Nostra 2019
Haga, 21 maja 2019 roku – Dziś poznaliśmy zwycięzców Nagród Dziedzictwa Europejskiego / Nagród Europa Nostra 2019, najbardziej prestiżowego europejskiego …
Sieć Europejskich Rezydencji Królewskich (ARRE)
Od czerwca 2006 r. Muzeum Pałacu w Wilanowie jest członkiem Association des Résidences Royales Européennes (ARRE), organizacji znanej obecnie jako …