„Studia Wilanowskie” – numery archiwalne
Powrót na stronę główną "Studiów Wilanowskich".
Zapraszamy do zapoznania się z archiwalnymi numerami "Studiów Wilanowskich". Niektóre z nich są jeszcze w sprzedaży w e-sklepie:
„Studia Wilanowskie" XXVIII, Warszawa 2021
- Joanna Paprocka-Gajek, Wprowadzenie, s. 9
- Joanna Paprocka-Gajek, Anna Kwiatkowska, Dorobek i perspektywy badań nad życiem i działalnością Stanisława Kostki Potockiego prowadzonych w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. W dwusetną rocznicę śmierci, s. 21
- Mikołaj Getka-Kenig, Od Staszica do Grochulskiej – badania nad biografią Stanisława Kostki Potockiego, s. 41
- Mario Cesarano, The city of Nola in Campania (Italy) in Stanisław Kostka Potocki’s manuscripts, s. 73
- Michał Wardzyński, Kontynuacja ,,fabryki” i losy zbiorów pałacu w Wilanowie po śmierci króla. Nieznane wilanowskie archiwalia artystyczne z lat 1698–1720 w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie i Archiwum Warszawskiej Prowincji Zakonu Braci Mniejszych Kapucynów w Zakroczymiu, s. 99
- Konrad Pyzel, Dzieje obrazu Opłakiwanie z kościoła wizytek w Warszawie, s. 165
- Irma Fuks-Rembisz, Koszyczki z kości słoniowej z kolekcji wilanowskiej, s. 205
- Jacek Kuśmierski, Wilanowska kolekcja roślin egzotycznych w świetle inwentarzy z 1856 i 1857 roku, s. 253
- Barbara Czaja, Pożegnanie wilanowskiego kobierca z Galerii Obrazów zwanej Muzeum, s. 357
- Marta Gołąbek, Wystawa „Rośliny i zwierzęta. Atlasy historii naturalnej w epoce Linneusza”, zorganizowana w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, 6 maja – 15 sierpnia 2021 roku, s. 369
„Studia Wilanowskie” XXVII, Warszawa 2020
- Strona redakcyjna i spis treści
- Anna Ziemlewska, Wprowadzenie, s. 9
- Anna Markiewicz, „Le peintre de Breda”. Przyczynek do prac Ferdinanda van Kessla dla Jana III, s. 13
- Elżbieta Modzelewska, Św. Roch odwiedzający chorych – tajemnice warsztatu malarskiego Martina Altomontego. Badania, technika, analiza porównawcza i konserwacja, s. 35
- Anna Czarniecka, Zabiegi Marii Kazimiery o tron dla królewicza Jakuba w czasie wielkiej wojny północnej w świetle korespondencji z Narodowego Archiwum Historycznego Białorusi w Mińsku (1701–1704), s. 61
- Anna Leyk, Listy Marii Kazimiery Sobieskiej do Jadwigi Elżbiety Amalii Neuburskiej, s. 91
- Roman Krzywy, Zagadka towarzysza Torquata Tassa z medalionu biblioteki wilanowskiej, s. 129
- Katarzyna Onisk, Ostatnie odkrycia malowideł na piętrze pałacu wilanowskiego. Badania i konserwacja pomieszczenia nad Kaplicą, s. 135
- Katarzyna Onisk, Ostatnie odkrycia malowideł na piętrze pałacu wilanowskiego. Badania wnętrz przy klatkach schodowych wiodących na Salę Uczt Jana III, s. 143
- Konrad Pyzel, Wystawa bez wystawy? Przygotowywanie ekspozycji „Elżbieta Sieniawska. Królowa bez korony” w dobie pandemii koronawirusa, s. 157
- Jacek Kuśmierski, Łukasz Przybylak, Anna Ziemlewska, „Citri et Aurea”: wymiana wiedzy i doświadczeń w zakresie historycznych kolekcji cytrusów, s. 163
- Jacek Kuśmierski, Polsko-włoskie seminarium ogrodowe „Citri et Aurea”, s. 173
„Studia Wilanowskie” XXVI, Warszawa 2019
- Strona redakcyjna oraz spis treści
- Joanna Paprocka Gajek, Wprowadzenie, s. 9
- Paweł Jaskanis, Wieczyste bazy danych z badań archiwalnych w muzeum – innowacyjna strategia Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, s. 15
- Dorota Folga-Januszewska, Lubomirscy i Stanisław Kostka Potocki w Wiedniu. Miejsca spotkań i kolekcje sztuki, s. 17
- Michał Witkowski, „Całe ogrodzenie to ogród”. Przegroda dziedzińca pałacowego w Wilanowie, jej dzieje i likwidacja w czasach Stanisława Kostki Potockiego, s. 35
- Karolina Alkemade, Wybrane elementy wystroju apartamentu chińskiego na piętrze korpusu głównego pałacu wilanowskiego i jego miany na przestrzeni dziejów – nowe spojrzenie, s. 57
- Anna Kwiatkowska, Meble trzech pokoleń rodziny Potockich, s. 83
- Krystyna Gutowska-Dudek, Elżbieta Modzelewska, Joanna Strombek, Paweł Kozakiewicz, Madonna del Velo z przedstawieniem kardynała Paola Emilia Sfondratiego ze zbiorów wilanowskich w świetle ostatnich prac badawczych i konserwatorskich, s. 119
- Ewa Letkiewicz, Jubilerski bukiet kwiatowy z kolekcji wilanowskiej, s. 153
- Joanna Paprocka-Gajek, Wilanowska perspektywa warszawskiej
- Małgorzata Zając, Rzeźby ogrodowe z fabryk Feilnera i Marcha w kolekcji Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie - przyczynek do opracowania, s. 245.
- Beata Biedrońska-Słota, Opis kolekcji pasów kontuszowych sporządzony przez Krystynę Potocką, s. 307
- Janusz S. Nowak, Inwentarz Pałacu w Wilanowie z 28 września 1743 roku (fragment), s. 325
- Stanisław Schabowski, Papież w Rzymie. Niedatowany fragment dziennika podróży Stanisława Kostki Potockiego, s. 335
„Studia Wilanowskie” XXV, Warszawa 2018
- Table of contents
- Anna Ziemlewska Wprowadzenie, s.9
- Spis treści
- Dzmitry Yatsevich, Zespół Archiwum Sobieskich w Oławie w Narodowym Historycznym Archiwum Białorusi – historia zespołu i badań nad nim po II wojnie światowej, s.13
- Anna Leyk, Edycja listów królowej Marii Kazimiery z Archiwum Sobieskich w Oławie, s.19
- Mikołaj Tomaszewski, Nowe spojrzenie na listy Jana Sobieskiego do Marii Kazimiery d’Arquien. Kilka różnic pomiędzy odpisami Bandtkego i edycją Kukulskiego a materiałem archiwalnym oraz kilka uzupełnień, s.43
- Aleksandra Skrzypietz, Rzymski okres życia najstarszej córki królewicza Jakuba, Marii Kazimiery, w świetle korespondencji rodzinnej, s.59
- Konrad Niemira, Nieznany poemat na śmierć Marii Klementyny Sobieskiej, s.77
- Anna Markiewicz, „Un petit ballot de livres nouveaux”. Kilka uwag o bibliotece Jana III, s.95
- Zbigniew Hundert, Ostatnia rada senatu przed wyruszeniem Jana III pod Wiedeń – 8 sierpnia 1683 roku w Łobzowie, s.107
- Zuzanna Flisowska, Dzieła sztuki i pamiątki związane z rodziną Sobieskich – kwerenda włoska, s.117
- Anna Frąckowska, Wizerunki Jana III na srebrach gdańskich, s.123
- Joanna Paprocka-Gajek, Rarytas gdański w kolekcji wilanowskiej, s.153
- Paweł Migasiewicz, Mieszczanin szlachcicem. Uwagi na temat kondycji społecznej malarza królewskiego Jerzego Szymonowicza Eleutera Siemiginowskiego, s.159
- Elżbieta Modzelewska, Konrad Pyzel, Jan Reisner i jego Kazanie Jana Chrzciciela z kościoła wizytek w Krakowie, s.177
- Konrad Pyzel, Wystawa „Jan III Sobieski. Polski król w Wiedniu” (Pałac Zimowy księcia Eugeniusza Sabaudzkiego w Wiedniu, 7 lipca – 1 listopada 2017 roku), s.203
- Tibor Gerencsér, Przywracanie do życia minionego świata: Stefan Batory i Jan III na Węgrzech w okresie międzywojennym w pamięci kulturowej i historiografii, s.211
- Errata do t. XXV Studiów Wilanowskich.pdf
„Studia Wilanowskie” XXIV, Warszawa 2017
- Spis treści
- Table of contents
- Joanna Paprocka-Gajek, Wprowadzenie, s.9
- Magdalena Kulpa, Uroczystości upamiętniające śmierć Stanisława Kostki Potockiego w świetle ówczesnych materiałów drukowanych, s.15
- Magdalena Kulpa, Pamięci Męża Dostoieństwem i Cnotami w Kraju Znakomitego. Dziewiętnastowieczne pamiątki ku czci śp. Stanisława Kostki Potockiego, s.37
- Adam Tyszkiewicz, Rola Stanisława Kostki Potockiego w kształtowaniu dziedzictwa materialnego i prestiżu Uniwersytetu Warszawskiego, s.55
- Katarzyna Adamska, Monika Michałowicz, Johann Caspar Lavater, Johann Heinrich Füssli i Felix Hess u Johanna Joachima Spaldinga w Barth. Rycina Christiana von Mechla z Kolekcji Wilanowskiej, s.75
- Jerzy Miziołek, Wizja Laurentiny Stanisława Kostki Potockiego i Sala Kolumnowa Uniwersytetu Warszawskiego. Kilka nowych uwag, s.91
- Magdalena Partyka, Konferencja „Literacka spuścizna Stanisława Kostki Potockiego”. Sprawozdanie, s.103
- Stanisław Schabowski, Przedstawiciele rodu Polignaców i ich dzienniki w zbiorach Muzeum Zamku w Łańcucie, s.115
- Stanisław Schabowski, Przedstawiciele rodu Polignaców i ich dzienniki w zbiorach Muzeum Zamku w Łańcucie. Aneks źródłowy, s. 129
- Agnieszka Woźniak-Wieczorek, Hrabia Franciszek Potocki (1788–1853) – zapomniany kolekcjoner dzieł sztuki, s.159
- Agnieszka Woźniak-Wieczorek, Kolekcja obrazów hrabiego Franciszka Potockiego (1788–1853) w świetle wybranych źródeł archiwalnych, s.173
- Dorota Folga Januszewska, Potoccy i znajomi w żartobliwych portretach Franciszka Marii Lanciego, s.193
- Marek Letkiewicz, Vue d’optique – osiemnastowieczna grafika 3D w zbiorach wilanowskich, s.199
- Tomasz Żuchowski, Wykaz tabakier sprowadzonych do pałacu w Wilanowie 1 grudnia 1845 roku, s.223
- Piotr Jaworski, Działalność Augusta i Aleksandry Potockich w zakresie kolekcjonerstwa antyku, s.237
- Sylwia Svorová Pawełkowicz, Agnieszka Pawlak, Światło a ochrona zbiorów – nowoczesne metody monitoringu zmian barw, s.255
- Agnieszka Pawlak, Nowe przestrzenie magazynowe w Markoniówce, s.277
- Elżbieta Grygiel, ARRE, czyli w sieci muzeów europejskich, s.281
- Aleksandra Głowacz, Zofia Szlenkier, Wilanowska kolekcja sztuki dalekowschodniej jako inspiracja do działań edukacyjnych, s.287
- Łukasz Przybylak, Dekoracyjne formy XIX-wiecznych kompozycji roślinnych w procesie rewaloryzacji założenia pałacowo-ogrodowego w Wilanowie, s.295
- Iwona Ochocka, Cenne dary i zakupy do zbiorów starodruków – kolekcja biblioteki Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, s.303
- Zuzanna Flisowska, Konferencja młodych nowożytników w Wilanowie. Sprawozdanie, s.313
- Errata do t. XXIV Studiów Wilanowskich.pdf
„Studia Wilanowskie” XXIII, Warszawa 2016
- Wprowadzenie, Joanna Paprocka-Gajek, s. 9
- Maria Domin, Złota róża - dar papieża Innocentego XI dla Marii Kazimiery, s. 13
- Anna Czarniecka, Listy królowej Marii Kazimiery jako element kampanii politycznej w okresie bezkrólewia (1696-1697), s. 29
- Aneta Markuszewska, ...a cosi grand'Eroina. Kompozycje muzyczne dedykowane Marii Kazimierze Sobieskiej w Rzymie, s. 45
- Jarosław Pietrzak, Księga kabał Marii Kazimiery Sobieskiej - nieznany ślad kulturowy rzymskiego dworu królowej wdowy, s. 65
- Aleksandra Skrzypietz, Dwór Marii Kazimiery w Blois - jego skład i rozwiązanie po śmierci królowej, s. 83
„Studia Wilanowskie” XXII, Warszawa 2015
- Marta Gołąbek, Wprowadzenie, s.7
- Giorgio Molissi, Il ruolo degli artisti valsoldesi, nel contesto degli Artisti dei Laghi, in Italia e in Europa dal 1500 al 1700, s. 11
- Andrea Spiriti, Innocenzo XI fra Giovanni III e Leopoldo I strategie iconografiche e iconologiche, s. 37
- Beatrice Bolandrini, La scultura A Roma durante il pontificato di Innocenzo XI, s.57
- Laura Facchin, Iconografia e devozione all'Immacolata Concezione nello Stato di Milano tra Sei e Settecento modelli europei e comunicazione politica, s. 75
- Gaetano Platania, L'inedita corrispondenza di Jan III Sobieski e Carlo Barberini, cardinale prottore del regno, s. 99
- Martin Krummholz, Looking for an artist. Experience from Rome required! Troja Chateau and Central European architecture in ... 17century, s. 121
- Anna Sylwia Czyż, Italian Artists in the Grand Duchy of Lithuania from 16 to 18 century, s. 135
- Marta Gołąbek_Klucz do Ostrzyhomia - nieznany motyw w historii i ikonografii Jana III, s. 149
„Studia Wilanowskie” XXI, Warszawa 2014
- Joanna Paprocka-Gajek, Wprowadzenie, s. 7
- Wojciech Fijałkowski, Gloryfikacja Jana III w sztuce i literaturze jego czasów, s. 11
- Witold Wasilewski, Polityka Jana III w okresie powiedeńskim, s. 35
- Aleksandra Skrzypietz, Wilanowskie gospodarstwo królewicza Aleksandra, s. 55
- Marek Kunicki-Goldfinger_obchody 250. rocznincy zwycięstwa Jana III pod Wiedniem w prasie polskiej roku 1933, s. 73
- Artur Janda, Od krzywych stożkowych do mechaniki niebieskiej, s. 89
- Jarosław Pietrzak, Kult loretański w kręgu rodziny Sobieskich - między religijnością a propagandą, s,. 103
- Dominika Walawender-Musz, Łukasz Frączek, Wokół drzewa Króla JMci. Sobieski na łonie przyrody, s. 117
- Dominika Walawender-Musz, Agnieszka Pawlak, Wszystkie oblicza władcy. Przedsmak syntezy w spojrzeniu wielorakim, s. 133
- Margit Kopp, Portrety Jana Sobieskiego w zbiorach prywatnej fundacji Esterházy na zamku Forchtenstein, s. 153
- Alexandru Gh. Sonoc, The portrait of Jan III Sobieski, King of Poland by Johann Säger (1717), s. 167
- Daniela Dâmboiu, Polish royal portraits reprezented on silver work in the collection of Brukenthal National Museum Treasury, s. 179
- Beniamin Vogel, Wirginał królowej Marysieńki, s. 187
- Małgorzata Zając, Kieł narwala, czyli róg jednorożca - nowy nabytek Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, s. 201
- Tomasz Umiński, Dwugłos o droździe. Kto zjada jarzębinę na plafonie w Wilanowie, Dorota Sieńko, Przybysz z dalekiej północy, s. 209
- Maciej Dariusz Kossowski, O potrzebie przeprowadzenia badań archeologiczno-architektonicznych w westybulu i Gabinecie Holenderskim pałacu wilanowskiego, s. 215
- Dominika Walawender-Musz, O czym śnią władcy Retoryczny motyw quotidie morimur w królewskiej sypialni, s. 221
„Studia Wilanowskie” XX, Warszawa 2012
- Paweł Jaskanis, Wprowadzenie, s. 10
- Ulrich Pietsch, Uwagi do projektu badawczego „Miśnieńska porcelana w XVIII wieku dla szlachty i arystokracji w Polsce”, s. 12
- Barbara Szelegejd, Wyniki kwerendy związane z projektem badawczym „Miśnieńska porcelana w XVIII wieku dla szlachty i arystokracji w Polsce” realizowanym przez Muzeum Pałac w Wilanowie we współpracy z Drezdeńskimi Zbiorami Porcelany, 16
- Wanda Załęska, Kolekcja porcelany miśnieńskiej w Muzeum Narodowym w Warszawie – stan i potrzeby badań, s. 61
- Dorota Gabryś, Kolekcja XVIII-wiecznych wyrobów manufaktury miśnieńskiej w Zamku Królewskim na Wawelu, s. 78
- Anna Szkurłat, Porcelana miśnieńska w zbiorach Zamku Królewskiego w Warszawie i kolekcji Ireneusza Szarka złożonej w depozycie Zamku, s. 85
- Barbara Szelegejd, Wilanowska kolekcja XVIII-wiecznych wyrobów Miśni. Stan i potrzeby badań, s. 92
- Tadeusz Bernatowicz, Verziert Cabinetter von Porcellain… Posthumanistyczne perspektywy badawcze społecznych zbiorów porcelany, s. 106
- Jakub Sito, Porcelana miśnieńska w Warszawie. Z badań nad inwentarzami rezydencji magnaterii warszawskiej XVIII w., s. 114
- Paweł Jaskanis, Einführung, s. 158
- Ulrich Pietsch, Bemerkungen zum Forschungsprojekt „Meissener Porzellan im 18. Jh. für den Adel und sie Aristokratie in Polen“, S. 160
- Barbara Szelegejd, Ergebnisse der Rundfrage verbunden mit dem Forschungsprojekt „Meissener Porzellan im 18. Jh. für den Adel und die Aristokratie in Polen“ realisiert durch das Museum Schloss Wilanów in Zusammenarbeit mit der Porzellansammlung der Staatlichen Kunstsammlungen Dresden, S. 164
- Wanda Załęska, Die Sammlung des Meissener Porzellans im Nationalmuseum in Warschau – Forschungsstand und –bedürfnisse, S. 211
- Dorota Gabryś, Die Sammlung der Meissener Manufakturerzeugnisse aus dem 18. Jh. im Königsschloss auf dem Wawel, S. 230
- Anna Szkurłat, Meissener Porzellan in der Sammlung des Königlichen Schlosses zu Warschau und der Sammlung von Ireneusz Szarek, hinterlegen im Schlossdepot, S. 239
- Barbara Szelegejd, Die Wilanower Sammlung der Meissener Erzeugnisse aus dem 18. Jh. Stand und Forschungsbedürfnisse, S. 247
- Tadeusz Bernatowicz, „Verzierte Cabinetter von Porcellain…“. Posthumanistische Forschungsperspektiven Sozialer Verhältnisse von Porzellansammlungen, S. 264
- Jakub Sito, Meissener Porzellan in Warschau. Aus den Inventarforschungen zu den Warschauer Hochadels-Residenzen im 18. Jh., S. 272
„Studia Wilanowskie” XIX, Warszawa 2012
- Piotr Szpanowski, Wprowadzenie, s. 8
- Marian Skrzypek, Oświeceniowa kategoria przesądów z ciemnogrodem Potockiego w tle, s. 10
- Katarzyna Karaskiewicz, Recepcja filozofii Pierre’a Bayle’a w pisarstwie Stanisława Kostki Potockiego. Zarys problematyki, s. 37
- Witold Dobrowolski, Stanisław Kostka Potocki i jego neapolitańskie kontakty, s. 50
- Jerzy Miziołek, Willa Pliniusza Młodszego pod Rzymem i Muzeum Sztuk Pięknych w Warszawie w wizji Stanisława Kostki Potockiego. Kilka nowych ustaleń, s. 70
- Jolanta Polanowska, Stanisław Kostka Potocki – literat, arkadyjczyk, znawca sztuki, architekt amator – i jego rezydencje w dobrach wilanowskich, s. 86
- Tadeusz Cegielski, Pod młotkiem Stanisława Kostki Potockiego. Wolnomularstwo Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego w kontekście europejskim, s. 104
- Piotr Sypczuk, Park-pomnik „braci” Stanisława Kostki i Ignacego Potockich, czyli Gucin-Gaj w świetle symboliki wolnomularskiej, s. 116
- Krzysztof Załęski, Projekt katafalku Stanisława Kostki Potockiego w kościele św. Krzyża w Warszawie. Wyraz pośmiertnego hołdu byłemu Wielkiemu Mistrzowi przez brata-wolnomularza, s. 126
- Krystyna Gutowska-Dudek, Początki Muzeum w Wilanowie. Szkic o galerii malarstwa europejskiego Stanisława Kostki Potockiego, s. 136
„Studia Wilanowskie” XVIII, Warszawa 2011
- Paweł Jaskanis, Wprowadzenie, s. 9
- Krzysztof Chmielewski, Marcin Chmielewski, Badania technologiczne przy dekoracjach detali architektonicznych w Galerii Południowej oraz dodanych do niej dwu przęsłach przed Białą Salą na parterze pałacu w Wilanowie, s. 10
- Wojciech Fijałkowski, Nowe spojrzenie na sprawę wystroju artystycznego elewacji pałacowych w Wilanowie w XVII stuleciu, s. 15
- Piotr Jacek Jamski, Fiamingowe putta na lwiej skórze z wiatrem igrające, s. 27
- Andrzej Jankowski, Zasady i zmiany oragnizacji przestrzeni otoczenia rezydencji królewskiej w Wilanowie w świetle badań archeologicznych 2003-2008, s. 49
- Hubert Lipka, Rekonstrukcja narożnika fasety z rzeźbą orła w Sali Stołowej Augusta II w Wilanowie, s. 54
- Rafał Nestorow, Wilanowski epizod Johanna Georga Plerscha w świetle nieznanych materiałów archiwalnych, s. 62
- Jakub Sito, Debiut Johanna Georga Plerscha w fabryce pałacowej w Wilanowie, s. 76
- Przemysław Deles, Mit Jana III i rzeczywistość Wilanowa Potockich w brytyjskiej literaturze podróżniczej okresu zaborów, s. 102
- Marta Gołąbek, Agnieszka Pawlak, Dwa portrety Jana III Sobieskiego z kolekcji Pałacu w Wersalu, komunikat, s. 116
- Wojciech Przybyszewski, Rysunki i ryciny ze zbiorów Aleksandra Wojciecha Fusieckiego w kolekcji wilanowskiej. Uzupełnienia i aneks, s. 124
- Jakub Sito, Nieznane „Varsaviana” w twórczości Martina Schnella, nadwornego lakiernika królewskiego, s. 140
- Michał Wardzyński, Francesco del Signore vel Signo, stiukator z początku XVIII wieku w Lesznie, s. 152
„Studia Wilanowskie” XVII, Warszawa 2010
- Wojciech Fijałkowski, Z dziejów szpitala św. Aleksandra i Domu Doktora w Wilanowie, s. 5
- Mariusz Karpowicz, „Rinaldo i Armida” Siemiginowskiego w Sztokholmie, s. 17
- Anna Sylwia Czyż, Bitwa pod Wiedniem w relacji proboszcza antokolskiego Benedykta Samotulskiego, s. 25
- Anna Ekielska-Mardal, Konserwacja dekoracji ściennych Apartamentu Chińskiego w Wilanowie w latach pięćdziesiątych XX wieku. Dyskusje i dokumenty, s.30
- Hanna Widacka, W hołdzie królowi Michałowi, s. 37
- Wojciech Przybyszewski, Rysunki i ryciny ze zbiorów Aleksandra Wojciecha Fusieckiego (1805-1862) w kolekcji wilanowskiej, s. 43
- Piotr Jacek Jamski, Węgierskie wina Jana III Sobieskiego, s. 81
- Agnieszka Skrodzka, Portret Ludwiki Karoliny z Radziwiłłów. Symbolika atrybutów a kwestia datacji wizerunku, s. 87
- Katarzyna Karaskiewicz, Stanisław Kostka Potocki-pomysłodawca i kontynuator marzenia królewskiego? czyli krótka historia budowy pewnego kościoła, s. 99
- Anna Straszewska, Na ślubnym kobiercu. Symboliczne znaczenie i rola ubiorów państwa młodych w staropolskich obrzędach weselnych, s. 124
- Dominika Walawender-Musz, Rzecz o przesławnym wjeździe księcia Radziwiłła do Rzymu. W kręgu jednego obrazu, s. 146
- Joanna Paprocka-Gajek, Jerzy Żmudziński, Święto baroku. Podsumowanie, s. 157
„Studia Wilanowskie” XVI, Warszawa 2009
- Wojciech Fijałkowski, O kościołach św. Anny w Wilanowie, s. 5
- Mariusz Karpowicz, Marcin Altomonte - uzupełnienia, s. 20
- Krystyna Gutowska-Dudek, Zagmatwane dzieje „Portretu Krystyny Potockiej w wieku dziecinnym”, do 1956 roku, s. 26
- Anna Kwiatkowska, Kabinet Jabłonowskiego, s. 35
- Wojciech Przybyszewski, Dziewiętnastowieczne kopie wilanowskiego obrazu „Wjazd ambasady Michała Kazimierza Radziwiłła do Rzymu w 1680 roku”, s. 40
- Piotr Szpanowski, Zaginiony „Dywan wilnanowski”, s. 64
- Karolina Targosz, Heweliusz, Jan III i Tarcza Sobieskiego, s. 76
- Barbara Milewska-Waźbińska (przy współudziale Anny Grützmacher i Adama Mielczarka), Wokół inskrypcji na fasadzie pałacowej: refulsit sol in clypeis, s. 84
- Barbara Milewska-Waźbińska (przy współudziale Anny Grützmacher), Inskrypcje łacińskie w sypialniach i antykamerach królewskiego pałacu wilanowskiego, s. 89
- Barbara Milewska-Waźbińska, Amor i Psyche w Pałacu w Wilanowie. Kontekst literacki, s. 97
- Hanna Widacka, Zagadki portretu królowej Marii Kazimiery w diariuszu Antoniego Bassaniego, s. 108
- Hanna Widacka, Grafika portretowa królewiczów Sobieskich w XVII i XIX wieku, s. 114
- Jerzy Żmudziński, Problem identyfikacji zachodnioeuropejskich tkanin obiciowych z daru rodziny Sobieskich w zbiorach klasztoru paulinów na Jasnej Górze w Częstochowie, s. 138
- Joanna Paprocka-Gajek, Paterka Wil.2390 - komunikat, s. 155
- Stowarzyszenie „Genius loci” – komunikat, s. 160
„Studia Wilanowskie” XV, Warszawa 2004
- Krzysztof Kossarzecki, Podziały dóbr Sobieskich w latach 1698-1699, s. 5; Division of the Sobieski family estate in the years 1698-1699. Summary, p. 25
- Krzysztof Kossarzecki, Podziały dóbr Sobieskich w latach 1715-1729, s. 27; Division of the Sobieski family estate in the years 1715-1729. Summary, p. 66
- Hanna Widacka, Maria Klementyna Sobieska w grafice XVIII I XIX wieku, s. 69; Maria Klementyna Sobieska in the 18th and 19th century prints. Summary, p. 90
- Magdalena Sylwia Pielas, Cztery porterty Zofii z Odrowążów Tarnowskiej-Kostkowej, fundatorki kolegium jezuitów w Jarosławiu, s. 93; Four partraits of Zofia Tarnowska-Kostka née Odrowąż, the founder of the Jesuit College in Jarosław. Summary, p. 106
- Maria Żukowska, Konserwacja najcenniejszych tkanin w pałacu w Wilanowie w latach 1955-1968. Pamięci zasłużonych dla Wilanowa konserwatorów tkanin, s. 109; Conservation of the most precious textiles in Wilanów Palace in the years 1955-1968. Summary, p. 128
- Tadeusz Majda, Dwie tkaniny wschodnie w Pałacu w Wilanowie, s. 131; Two oriental textiles from In the Wilanów Palace. Summary, p. 140
- Kronika Wilanowa 2003, s. 143
„Studia Wilanowskie” XIV, Warszawa 2003
- Wołodymyr Ałeksandrowycz, Portret królewicza Jakuba Sobieskiego w wieńcu laurowym (Niedocenione świadectwo początków malarskiej ikonografii królewskiej Jana III Sobieskiego), s.5; A portrait of the prince Jacob Sobieski wearing a laurel wreath –underestimated testimony to the early pictorial iconography of the king John Sobieski. Summary, p. 29
- Hanna Widacka, Elektorowa bawarska Teresa Kunegunda Sobieska w grafice XVII-XIX wieku, s.17; The 17th-19th centuries graphic portraits of Teresa Kunegunda, a wife of Maximilian the Elektor of Bawaria. Summary, p. 29
- Ryszard Mączyński, Wycieczka szkolna do Muzeum w Wilanowie roku pańskiego 1821. Związki Stanisława Kostki Potockiego z pijarskim konwiktem Collegium Nobilium, s. 31; School sightseeing group, which The Wilanow Museum in 1821. Personal links maintained by Stanisław Kostka Potocki with his former boarding school Collegium Nobilium run by Piarist fathers. Summary, p. 44
- Ryszard Mączyński, Suplement do artykułu “O kilku wcieleniach jednego portretu” Stanisława Kostki Potockiego, s. 47; Additional note to the article “On several incarnations of one portrait” of Stanisław Kostka Potocki. Summary, p. 51
- Janusz Nowak, Dobra wilanowskie za Elżbiety Sieniawskiej 1720-1729 w świetle archiwaliów Biblioteki Czartoryskich w Krakowie, s. 53; The Wilanow farmlands in times of Elżbieta Sieniawska’s ownership,(1720-1729). Summary, p. 88
- Barbara Szelegejd, Materiały z okresu 1717-1729 do dziejów hut szklanych pod Lubaczowem należących do rodu Sieniawskich (część 2 oraz Aneks,) s. 91; Documents from 1717 till 1729 concerning a history of manufactures owned by the Sieniawski family in vicinity of Lubaczów (part two and Appendix). Summary, p. 165
- Kronika Wilanowska 2002, s. 167
„Studia Wilanowskie” XIII, Warszawa 2002
- Hanna Widacka, Grafika portretowa królowej Marii Kazimiery z XVII i XVIII wieku, s. 7; Engraved portraits of the queen Marié-Kasimire dated to 17th and 18 th c., Summary, p. 25
- Barbara Szelegejd, Materiały z okresu 1717-1729 do dziejów hut szklanych pod Lubaczowem, należących do rodu Sieniawskich (część I oraz Aneks), s.27; Documents from 1717 till 1729 concerning a history of manufactures owned by the Sieniawski family in vicinity of Lubaczów (part one and Appendix). Summary, p. 91
- Teresa Stramowska, Przeniesienie dwóch malowideł ściennych “Odyseusz u Circe” oraz “Łódź Ulissesa i Syreny” z elewacji ogrodowej galerii północnej Pałacu w Wilanowie, s. 93; Removal of two murals: “Ulysses visiting Circe” and “Boat of Ulysses and Siren”, from northern elevation of the Wilanów Palace. Summary, p. 109
- Tamara Anna Przygońska, Tapiserie herbowe z ekranów kominkowych w zbiorach Muzeum Pałacu w Wilanowie. Konserwacja i stan badań, s. 101; Tapestries (a fireplace screens) decorated with heraldic motives, from a collection of the Wilanów Palace-Museum. A restoration and up-dated state of knowledge concerning the objects. Summary, p. 109
- Kronika Wilanowska 1995-2001, s. 113
„Studia Wilanowskie” XII, Warszawa 1999
- Stanisław Lorentz, Wilanów, s. 7
- Barbara Szelegejd, Dziewiętnastowieczne szkła malowane na zimno w kolekcji wilanowskiej, S. 19
- Irena Voise, Portret Olimpii Łosiowej (próba atrybucji), s. 53
- Maria Żukowska, Pas kontuszowy S. Filsjeana. Cenny zakup do zbiorów wilanowskich, s. 59
- Elżbieta Modzelewska, Scena parkowa Francois Watteau de Lille, nietypowe podłoże obrazu, s. 65
- Kronika Wilanowa 1984-1995, s. 70
„Studia Wilanowskie” XI, Warszawa 1985, Special Volume vol. I-X
- From the Editors, p. 9
- Wojciech Fijałkowski, John III Sobieski and his Cultural Patronage, p. 11
- Stanisław Wiliński, Milanów – John Sobieski’s “Villa Nova”, p. 15
- Jerzy Lileyko, The Ideological Programme of the Seym Chambers In the Rogal Castle In Warsaw During the Reign of John III Sobieski, p. 17
- Wanda Drecka, The Origins of Paintings in John Sobieski’s Collection, p. 20
- Wanda Roszkowska, G. B. Lampugnani, the Librettist of the Sobieski Family, p. 22
- Jerzy Baranowski, Architectural Education During the Reign of John Sobieski, p. 24
- Ewa Kręglewska-Foksowicz, Studies on the Art. Of Great Poland During the Reign of John Sobieski, p. 26
- Tadeusz Majda, Orientalisation of artistic taste in Poland During the Reign of King John Sobieski, p. 28
- Zbigniew Wójcik, Sobieski – a Politician and a Statesman, p. 30
- Mieczysław Gębarowicz, New Materials to the War Iconography of King John III Sobieski, p. 32
- Michał Komaszyński, Battle Iconography in the Foreign Residences of Marie Casimire (Sobieska), p. 34
- Zdzisław Żygulski Jr., Viennese War Tropies, p. 36
- Jerzy Śliziński, An Unknown Commemorative Poem Written by Julian Ursyn Niemcewicz In 1783, p. 39
- Wojciech Fijałkowski, A Little Known Fact from the Work of Adam Kochański at the Court of John III at Wilanów, p. 40
- Wojciech Fijałkowski, The Royal Gate at Wilanów and Its Artistic and Ideological Expression, p. 42
- Irena Malinowska, Iconographic and Archival Basis of the Reconstruction of the Figural Sculptures in Wilanów Palace, p. 43
- Ewa Birkenmajer, Travel Bottles with the Coat of Arms Janina, p. 45
- Ewa Birkenmajer, Nevers Faience in Wilanów Collection, p. 46
- Włodzimierz Bałdowski, The Clock from the London Exhibition of 1851 and Other Paris Clocks of August Potocki at Wilanów, p. 48
- Jerzy Śliziński, Stories from Wilanów, p. 50
- Wojciech Fijałkowski, The Museum Residence At Wilanów: Its Origin, Historic and Modern Attitude to Tradition, p. 51
- Zbigniew Maj, Aleksandra Załęcka, The Museum Public in the Light of the Visitor’s Books of the Museum at Wilanów in 1805-1931, p. 53
- Jadwiga Mieleszko, Iconography of the Wilanów Museum Interiors in the 19th Century, p. 55
- Irena Malinowska, Painted Decoration of the Etruscan Cabinet in the Wilanów Museum, p. 57
- Irena Voisé, Polish Portrait in the Wilanów Collection, p. 59
- Teresa Pocheć-Perkowska, The History of the Painting Collection of Roś in the Wilanów Gallery in the Light of Archival Sources, p. 61
- Krzysztof Załęski, The Drawings from Wilanów Collection in the National Museum in Warsaw, p. 63
- Krystyna Gutowska-Dudek, The Collection of Drawings from the Wilanów Collection in the National Library in Warsaw, p. 65
- Ewa Milicer, Ewa Żakowska, The Illustrations from Wilanów Collection in the National Museum in Warsaw, p. 67
- Ewa Birkenmajer, The Wilanów Collection of European Pottery and Glass, p. 69
- Maria Żukowska, The Collection of French Silver-ware in Wilanów Collection, p. 72
- Tomasz Mikocki, Stanisław Kostka Potocki’s Collection of Ancient Sculpture and Vases, p. 75
- Włodzimierz Bałdowski, Anna Kwiatkowska, The Problems of medal Engraving in the Museum Activity of Stanisław Kostka Potocki, p. 77
- Krystyna Gawlikowska,“John Sobieski Entering Cracow Before His Coronation”: Allegory of a Political Programme In the Etching of Romeyn de Hooghe, p. 79
- Ewa Kujawa-Szczęsna, Maria Żukowska, The Gobelin Portrait of King John III Sobieski, Its Preservation and New Suggestions as to the Time Its Creation, p. 80
- Zbigniew Maj, The Celebrations of 250 Years Anniversary of Vienna Victory in the Light of Materials from the Archive of new Documents in Warsaw, p. 82
- Marian Kowalski, Medal on the Three Hundred Years Anniversary of the Liberation of the Hungarian City. Szécsény (A Comunique), p. 84
- Michał Pruszyński, Scottish “Sobiesciana”(A Comunique), p. 85
- Irena Malinowska, Jadwiga Mieleszko, The King’s Dressing Room. Studies on the Décor of the Palace Interiors At Wilanów, p. 87
- Teresa Pocheć-Perkowska, Studies on the Recently Acquired Portrait of Jan Sobieski, p. 92
- Włodzimierz Bałdowski, Likenesses of Famous Poles and Small Replicas of Polish Monuments from Minter’s Workshop in the Wilanów Collection, p. 94
- Anna Kwiatkowska, The Set of Objects Used in the Parlour Games in Wilanów, p. 96
„Studia Wilanowskie” X, Warszawa 1984
- Zamiast dedykacji, s. 5
- Irena Malinowska, Jadwiga Mieleszko, Garderoba Króla. Z badań nad wystrojem wnętrz pałacowych, s. 19
- Irena Voise, Straty wojenne w zbiorach malarstwa w Wilanowie, s. 55
- Teresa Pocheć-Perkowska, O badaniach nad nabytym ostatnio portretem Jana Sobieskiego, s. 79
- Włodzimierz Bałdowski, Wizerunki sławnych Polaków i redukcje pomników polskich z wytwórni Mintera w kolekcji wilanowskiej, s. 85
- Anna Kwiatkowska, O zespole obiektów służących do gier towarzyskich w Wilanowie, s. 101
- Maria Żukowska, Srebrny kubek z warsztatu Jana Gotfryda Holla - cenny dar dla zbiorów wilanowskich, s. 135
- Barbara Szelegejd, Szkła z kręgu t.zw. „Zwischengoldgläser” i ich przykłady w kolekcji wilanowskiej, s. 143
„Studia Wilanowskie” IX, Warszawa 1983
- Krystyna Gawlikowska, “Wjazd Sobieskiego na koronację do Krakowa”. Alegoria programu politycznego na sztychu Romeyna de Hooghe, s. 5
- Ewa Kujawa-Szczęsna, Maria Żukowska, Gobelinowy portrecik Jana III Sobieskiego – konserwacja i nowe sugestie dotyczące jego powstania, s. 21
- Zbigniew Maj, Obchody 250 rocznicy Odsieczy Wiedeńskiej wśród Polaków za granicą (w świetle dokumentów z Archiwum Akt Nowych w Warszawie), s. 39
- Marian Kowalski, Medal upamiętniający 300 rocznicę wyzwolenia przez Jana III Sobieskiego miasta Szécsényna Węgrzech (Komunikat), s. 85
- Michał Pruszyński, Sobiesciana szkockie.(Komunikat), s. 87
- Maria Grabowska, Adam Borsuk, Kronika Wilanowa za rok 1983, s. 91
„Studia Wilanowskie” VIII, Warszawa 1982
- Ewa Birkenmajer, Wilanowska kolekcja europejskiej ceramiki i szkła. Stan i potrzeby badań, s. 5
- Tomasz Mikocki, Kolekcja rzeźb i waz antycznych Stanisława Kostki Potockiego w Wilanowie na tle współczesnych jej zbiorów starożytności w Polsce, s. 55
- Maria Żukowska, Zespół sreber francuskich w zbiorach wilanowskich, s. 31
- Włodzimierz Bałdowski, Anna Kwiatkowska, Zagadnienia medalierstwa w działalności muzealnej Stanisława Kostki Potockiego, s. 85
- Kronika Wilanowa, s. 114
„Studia Wilanowskie” VII, Warszawa 1981
- Irena Voisé, Portret polski w zbiorach wilanowskich, s. 5
- Teresa Pocheć-Perkowska, Dzieje zbioru malarstwa z Rosi w galerii wilanowskiej w świetle danych archiwalnych, s. 17
- Krzysztof Załęski, Rysunki ze zbiorów wilanowskich w Muzeum Narodowym w Warszawie, s. 27
- Krystyna Gutowska-Dudek, Zbiór rysunków z dawnej kolekcji wilanowskiej w Bibliotece Narodowej w Warszawie, s. 39
- Ewa Milicer, Ewa Żakowska, Ryciny ze zbiorów wilanowskich w Muzeum Narodowym w Warszawie, s. 65
- Maria Grabowska, Kronika Wilanowa 1980, s. 80
„Studia Wilanowskie” VI, Warszawa 1980
- Od redakcji, s. 5
- Muzeum-rezydencja w Wilanowie, jego geneza, dzieje i współczesny stosunek do tradycji, s. 9
- Zbigniew Maj, Aleksandra Załęcka, Publiczność muzealna w świetle ksiąg zwiedzających muzeum w Wilanowie w latach 1805-1931, s. 31
- Jadwiga Mieleszko, Ikonografia wilanowskich wnętrz muzealnych w XIX wieku, s. 51
- Irena Malinowskia, Dekoracja malarska gabinetu etruskiego w muzeum wilanowskim, s. 83
„Studia Wilanowskie” V, Warszawa 1979
- Wojciech Fijałkowski, Mało znana karta z działalności Adama Kochańskiego na dworze Jana III w Wilanowie, s. 5
- Wojciech Fijałkowski, Brama królewska w Wilanowie i jej program ideowo-artystyczny, s. 17
- Irena Malinowska, Ikonograficzne i archiwalne podstawy rekonstrukcji rzeźby figuralnej pałacu w Wilanowie, s. 35
- Ewa Birkenmajer, Butle podróżne z herbem “Janina” i domniemany pierwszy ich właściciel, s. 53
- Ewa Birkenmajer, Fajanse z Nevers w zbiorach wilanowskich, s. 59
- Włodzimierz Bałdowski, Zegar z wystawy londyńskiej 1851 r. i inne paryskie zegary Augusta Potockiego w Wilanowie, s. 69
- Jerzy Śliziński, Opowiadania z Wilanowa, s. 81
- Maria Grabowska, Kronika Wilanowa 1978-1979, s. 87
Zapraszamy do zakupu papierowych wydań ostatnich tomów Studiów Wilanowskich na stronie:
„Studia Wilanowskie” III-IV, Warszawa 1978
- Zbigniew Wójcik, Sobieski - polityk i mąż stanu, s. 5
- Mieczysław Gębarowicz, Nowe materiały do ikonografii wojennej króla Jana III Sobieskiego, s. 45
- Michał Komaszyński, Ikonografia batalistyczna w zagranicznych rezydencjach Marii Kazimiery Sobieskiej, s. 89
- Zdzisław Żygulski, Trofea wiedeńskie, s. 99
- Jerzy Śliziński, Nieznany druk wiersza okolicznościowego Juliana Ursyn Niemcewicza 1783 r., s. 115
- Zakończenie obrad w pierwszym dniu sesji „Jan III Sobieski – kultura artystyczna jego czasów”. Dyskusja (opracowanie I. Malinowska), s. 121
- Kronika Wilanowa 1962-1977 (opracowanie M. Grabowska i Z. Kolitowska), s. 127