Synergia przedmiotów i co może z niej wyniknąć
W każdym pojedynczym przedmiocie znajdującym się pod opieką muzeum zapisana jest ciekawa historia. To może brzmieć banalnie, jednak wyobraź sobie, jak niecodzienne, a czasem nawet zaskakujące opowieści można tworzyć, łącząc obiekty z różnych muzeów i kolekcji!
16 opowieści na dobry początek
Od samego początku projektu „www.muzeach” towarzyszyło nam przekonanie, że oprócz klasycznej prezentacji cyfrowych zbiorów w podziale na muzea, kolekcje i zespoły obiektów, powinniśmy zaproponować użytkownikom serwisu wmuzeach.pl także bardziej narracyjną i angażującą formę ich poznawania. Zespół, składający się z pracowniczek i pracowników działów edukacji pięciu muzeów zaangażowanych w projekt, stworzył na dobry początek 16 ścieżek edukacyjnych. Wśród nich znalazły się takie tematy jak: I wszystko jasne! — o świetle dosłownie i w przenośni, Od XS do XXL — o cielesności i kanonach piękna na przestrzeni wieków, Po co liczyć czas? – tytułu tej chyba nie trzeba wyjaśniać… czy Supermoce — o zwykłych kobietach, których niezwykłe osiągnięcia zapisały się na kartach historii. W każdej ścieżce znalazły się bardzo zróżnicowane przedmioty, które na pierwszy rzut oka nie mają ze sobą wiele wspólnego. Razem tworzą jednak ważne opowieści o naszej historii, kulturze, zwyczajach i obyczajach.
Niewyczerpany, twórczy potencjał
Ścieżki zostały opatrzone zestawem materiałów edukacyjnych, skierowanych do różnych grup wiekowych. Nie są to kompletne scenariusze zajęć, lecz pojedyncze, krótkie ćwiczenia i wyzwania. Można je wygodnie wpleść w lekcję szkolną lub po prostu ciekawie spędzić dzięki nim deszczowy wieczór z rodziną. Dla autorek i autorów szczególnie ważny był powszechny i łatwy dostęp do materiałów edukacyjnych oraz możliwość ich dalszego wykorzystywania, przetwarzania i modyfikowania, tak żeby odpowiadały indywidualnym potrzebom. Dlatego właśnie wszystkie materiały zostały przekazane do Domeny Publicznej.
Skoro każdy obiekt opublikowany w serwisie wmuzeach.pl jest nośnikiem wyjątkowej historii, a do naszej inicjatywy, mamy nadzieję, dołączać będą kolejne muzea, to możliwość kreowania i dzielenia się opowieściami, które angażują, edukują, a przede wszystkim mają znaczenie dla naszych współczesnych tożsamości i kultury, jest praktycznie niewyczerpana! Zachęcamy wszystkich do poznawania historii i sztuki w ciekawy sposób, a także tworzenia własnych, ważnych opowieści.
Słowa kluczowe:
edukacja muzealna, lekcje muzealne, cyfrowe zbiory, cyfrowe kolekcje, multiwyszukiwarka, Polska Cyfrowa, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Muzeum Narodowe w Lublinie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum - Zamek w Łańcucie, Fundusze Europejskie
Beneficjent: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Partnerzy: Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Muzeum Narodowe w Lublinie (dawniej Muzeum Lubelskie w Lublinie), Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum – Zamek w Łańcucie
Całkowity koszt projektu: 12 172 215,58 zł
Kwota dofinansowania: 9 247 929,94 zł
Polecane
Rozwój infrastruktury w ramach projektu „www.muzeach” w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
W każdym z pięciu muzeów biorących udział w projekcie „www.muzeach” powstały tysiące fotografii. Będą one udostępnione publiczności jako zbiory cyfrowe …
O projekcie „www.muzeach”
Projekt „www.muzeach” jest działaniem na rzecz udostępniania cyfrowych zbiorów w jednym miejscu. – Dzielimy się wiedzą o dziedzictwie kulturowym w …
Zaawansowane techniki prezentacji 2D w ramach projektu „www.muzeach” – prezentacja produktów dokumentacji gigapixelowej
Zdanie „Zaawansowane techniki prezentacji 2D” to połączenie dwóch typów produktów. Pierwszym z nich jest wysokorozdzielcza dokumentacja fotograficzna, zwana gigapikselową, wykonywana …