Warsztaty kaligraficzne
Kultura pisma stanowiła ważny element dawnej codzienności – kaligrafowanie, drukowanie czy czerpanie papieru stanowiły fascynującą sztukę, dziś już niestety nieco zapomnianą. Jednak przy odrobinie wysiłku także i dziś można stworzyć zachwycający kaligrafowany list, spisany na papierze czerpanym przy użyciu dawnych przyborów piśmienniczych.
Kaligrafia – (nie)zapomniana sztuka (7–19 lat)
Odkryjmy kunszt sztuki kreślenia liter w charakterze pisma angielskiego! Wielką zaletą tego pisma, które nazywa się dziś kursywą współczesną, była i jest możliwość w miarę szybkiego pisania oraz łatwość odczytywania. Pismo angielskie, w swej pierwotnej odmianie, jaką jest cancellaresca, stało się krojem powszechnie obowiązującym w czasach króla Jana III. Poszczególne litery są smukłe i czytelne, a zarazem mają nieco fantazyjne kształty. Pisanki angielskiej w uproszczonej wersji uczymy się w szkole, jednak po kilku latach nauki wyrabiamy swój własny charakter pisma, zapominając o odpowiednim kącie nachylenia, owalności i ozdobności liter. W czasie warsztatów zasiądziemy przy drewnianych pulpitach i spróbujemy pisać zarówno gęsimi piórami, jak i stalówkami w obsadkach.
Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał (10–14 lat)
W czasie warsztatów przeniesiemy się do czasów, kiedy jedenastoletni Janek, późniejszy król Polski, naukę w klasie poetyki w krakowskim Kolegium Nowodworskim. Opowiemy o tym, jak wyglądał dzień w szkole, na jakie zajęcia uczęszczano, czy obowiązywała surowa dyscyplina. Odtworzymy lekcję retoryki, łaciny, geometrii i kaligrafii. Uczyć się będziemy z reprintów dawnych podręczników. Pokażemy pierwsze szkolne wprawki retoryczne Jana spisane piórem na zeszytowych stronicach z uwagami nauczycieli!
Jak się pisze „tęsknienie” (15–19 lat)
Niedoścignionym wzorem wyrażania emocji w pięknych słowach są oczywiście listy króla do królowej. Najwięcej miejsca zajmują w nich wyznania miłosne, ale również relacje z pola bitwy, z obozu zwycięzców i refleksje zwycięskiego wodza. Kunszt słowa idzie w parze z kunsztem zapisu. Pismo króla to majstersztyk sztuki kreślenia liter w charakterze XVII-wiecznego pisma kancelaryjnego, którego tajniki spróbujemy zgłębić w trakcie warsztatów. Zasiądziemy przy drewnianych pulpitach, spróbujemy pisać zarówno gęsimi piórami, jak i stalówkami w obsadkach. Lektura królewskich listów z pewnością zainspiruje uczestników warsztatów do przelania na papier swoich myśli i emocji w domowym zaciszu. List w kopercie z wykaligrafowanym na warsztatach imieniem i nazwiskiem adresata z pewnością zyska jego uznanie.
Bilety:
t: 22 54 42 850 (pon.–pt., godz. 9–16)
m: bilety@muzeum-wilanow.pl
Patroni medialni:
Polecane
![bilety_palac.jpg](https://www.wilanow-palac.pl/image.php/29490_article_list/bilety_palac.jpg)
Rezerwacja i zakup biletów
Grupy powinny rezerwować bilety nie później niż tydzień przed zwiedzaniem. Rezerwacji biletów można dokonać telefonicznie, mejlem oraz online. Muzeum nie prowadzi usług przewodnickich, lecz posiada bogatą ofertę edukacyjną.
![kałamarz_srebrny.JPG](https://www.wilanow-palac.pl/image.php/17133_article_list/kalamarz_srebrny.jpg)
Dlaczego warto pięknie pisać? Uzasadnienia z pierwszego polskiego podręcznika kaligrafii
Jedynie z wydania z roku 1695 znany jest dziś nieduży podręcznik Kaligrafija abo Kancelaryja, podpisany kryptonimem S.S.J., wskazującym na pióro …
![57_brama triumfalna na wjazd jana iii do gdańska 1677, ryt. p. bock.jpg](https://www.wilanow-palac.pl/image.php/3122_article_list/57_brama_triumfalna_na_wjazd_jana_iii_do_gdanska_1677_ryt_p_bock.jpg)
Ilustracje gdańskich druków okolicznościowych, poświęconych panowaniu Jana III Sobieskiego (1674-1696)
W roku 1674 zaprzysiągł pacta conventa przyszły polski król Jan Sobieski. Drogę do tronu utorowały mu wieloletnie własne starania, liczne …