Wazon malowany w plamki
karta katalogowa kolekcji
Rzemiosło artystyczne
Francja, Nevers
kon. XVII w.
Fajans, szkliwo barwione kobaltem, biel podszkliwna
31,2 cm, Ø 16,5 cm
Wil.3564
Na przestrzeni XVII w. wytwórczość fajansu w Nevers przeżywała różne etapy rozwoju. Około 1660 r. pod wpływem ośrodka w Delft uległa modzie na dekorację pseudochińską, wprowadzając ją na naczynia o europejskim rodowodzie lub powielając formy typowe dla ceramiki dalekowschodniej. Inspiracje wyrobami perskimi doprowadziły tu do opracowania około 1630 r. specyficznego rodzaju ciemnoniebieskiego szkliwa o intensywnej barwie, zdobionego białymi, żółtawymi lub pomarańczowymi motywami kwiatów i ptaków. Poszukiwania artystyczne przyczyniły się także do wprowadzenia dekoracji, która nie miała odpowiedników w innych ośrodkach, nazywanej dziś décor à la bougie. Całą szkliwioną w tym pięknym kolorze powierzchnię wazonów, lichtarzy, dzbanów, talerzy, a nawet figurek pokrywano białymi kleksami, przypominającymi kapnięcia wosku świecy. Zachowane w polskich zbiorach przykłady wyrobów z Nevers są wielką rzadkością.
Barbara Szelegejd
Polecane
![44_misnia_półmisek wil.157.jpg](https://www.wilanow-palac.pl/image.php/2372_article_list/44_misnia_polmisek_wil_157.jpg)
Kruche i modne nowości: fajans i porcelana
Od połowy panowania Augusta III nastały talerze farfurowe, dalej porcelanowe, nareszcie cała służba stołowa składała się u wielkich panów z …
![44_miśnia_waza_świecznik_maselniczka.jpg](https://www.wilanow-palac.pl/image.php/2373_article_list/44_misnia_waza_swiecznik_maselniczka.jpg)
Porcelana i koniec świata
Spopularyzowanie w XVIII wieku kruchych naczyń ze szkła, fajansu i porcelany przyczyniało się do osłabiania tradycyjnych form pokazywania bogactwa i …