Wystawa „Niecodzienne przedmioty codziennego użytku" | od 29 listopada
- nowa wystawa w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie!
Stół nakryty wypiętrzonymi na postumentach wazami, bogato zdobionymi półmiskami, paterami i koszami, to znak rozpoznawczy wystroju wnętrz, tak arystokratycznych, jak mieszczańskich, w XIX i w początku XX wieku.
Precyzyjnie wykonane platerowane naczynia, dziesiątki sztućców o różnych wzorach i nieznanych dziś, zaskakujących funkcjach, figurki i ozdoby stołu, a nawet meble – ponad 1200 eksponatów będzie można zobaczyć na wystawie „Niecodzienne przedmioty codziennego użytku. 200 lat platernictwa w Polsce. Z kolekcji prywatnych i zbiorów muzealnych” w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie od 29 listopada 2024 roku.
„Obiekty zostały ułożone według kategorii użytkowych. Mamy przedmioty związane na przykład z toaletą: lustra, miski, dzbanki. Są również takie, który były produkowane dla wyznawców różnych religii. Na wystawie będzie też wyposażenie biur: kałamarze, suszki, przyciski do papieru, pojemniki na stalówki” - mówi dr Joanna Paprocka-Gajek, kuratorka wystawy.
Kiedy w 1743 roku wynaleziono platerowanie, czyli tworzenie przedmiotów ze stopów metali (miedzi, cynku i cyny) pokrytych warstwą szlachetnego srebra, wzrósł popyt na różne sprzęty domowego użytku oraz zastawy stołowe, oferowane w możliwie przystępnej cenie. Asortyment się poszerzał wraz z modą i rosnącym zainteresowaniem zdobnymi naczyniami, które z czasem stały się przedmiotami codziennego użytku. Dzięki błyszczącej, srebrzystej powłoce nie tylko dodawały stołowi okazałości, ale podnosiły też standard wyposażenia domu. Nawet przy częstym użytkowaniu zachowywały doskonały wygląd, dając się łatwo czyścić i odświeżać. Z Anglii i Francji sprowadzali naczynia platerowane zamożni mieszczanie i arystokraci, wśród nich właściciele Wilanowa - księżna marszałkowa Izabela Lubomirska, hrabia Stanisław Kostka Potocki i inni przedstawiciele rodu.
„Na wystawie będzie można zobaczyć zastawę z herbem Potockich, która została wykonana na ich zamówienie. Różnica w cenie między zastawą wykonaną ze srebra a platerowaną była nawet dla nich kusząca. A ta druga wcale nie traciła na okazałości” - podkreśla dr Joanna Paprocka-Gajek.
Dwieście lat temu, w 1824 r. pochodzący z Francji rzemieślnik – Alfons Fraget uzyskał od rządu polskiego patent na produkcję przedmiotów platerowanych. Jego inicjatywa poparta została korzystnymi rządowymi pożyczkami oraz ulgami podatkowymi dla nowego rodzaju rzemiosła, między innymi w zamian za podjęcie kształcenia w tej dziedzinie polskich rzemieślników. W Warszawie powstały dwie największe i najdłużej działające fabryki platerów na ziemiach polskich zaboru rosyjskiego, należące do Józefa Frageta i Wincentego Norblina.
Platery zwane również „warszawskimi srebrami” szybko zyskały na popularności, także daleko poza granicami kraju. Dzisiaj stały się przedmiotami kolekcjonerskimi, dzięki czemu wiele z nich – od tych w doskonałym stanie, wciąż używanych, po te zniszczone i zapomniane – przetrwało do dziś.
Spośród setek obiektów, które znalazły się na wystawie „Niecodzienne przedmioty codziennego użytku”, wiele pochodzi właśnie z prywatnych kolekcji. Udostępniając swoje zbiory pasjonaci platerów ujawniają różnorodność i bogactwo oferty metalowych przedmiotów użytkowych. Naczynia platerowane są ponadto świadectwem zmian w obyczajowości elit oraz wszystkich pragnących postępować zgodnie z obowiązującą etykietą i modą w XIX i początkach XX wieku.
Wystawa „Niecodzienne przedmioty codziennego użytku. 200 lat platernictwa w Polsce. Z kolekcji prywatnych i zbiorów muzealnych” będzie dostępna w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie od 29 listopada 2024 roku do 3 sierpnia 2025 roku.
Dodajmy, że niebawem w Muzeum Fabryki Norblina zostanie otwarta wystawa „Nie tylko secesja w wyrobach firmy Norblin, Bracia Buch i T. Werner". Będą na niej prezentowane obiekty należące do kolekcjonerów, którzy wzbogacili także wilanowską ekspozycję.
Współorganizatorem wystawy w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie jest Muzeum Sztuki Złotniczej, oddział Muzeum Nadwiślańskiego w Kazimierzu Dolnym.
Kuratorki wystawy:
dr Joanna Paprocka-Gajek, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Aniela Zinkiewicz-Ryndziewicz, Muzeum Sztuki Złotniczej, oddział Muzeum Nadwiślańskiego w Kazimierzu Dolnym
Patronat honorowy: Ambasada Francji w Polsce
Partner wystawy: Muzeum Fabryki Norblina
Wystawa powstała dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Kontakt dla prasy:
Katarzyna J. Kowalska
Dział Komunikacji Społecznej
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
e-mail: komunikacja@muzeum-wilanow.pl
tel. 22 54 42 722, +48 695 110 629
Polecane
Kultura jedzenia na przestrzeni wieków
Spożywanie posiłków w kameralnym gronie najbliższych osób lub w większym towarzystwie było i jest najpowszechniejszą formą rozrywki, sposobem obchodzenia uroczystości …
Tańsze a równie dobre - przełom w produkcji sztućców
Upadek cechów w XIX w., zniesienie barier celnych, zwiększenie możliwości eksportowe dzięki usprawnieniu transportu przyczyniły się do gwałtownego rozwoju gospodarki, …
Historia ewolucji sztućców
Czy warto mówić cokolwiek o sztućcach? Łyżką, nożem i widelcem posługujemy się przecież „od zawsze”; są to po prostu niezbędne …
Platery warszawskie w latach 1822-1914. Asortyment, odbiorca i obyczaj.
Książka ta jest poświęcona produkcji wyrobów platerowanych w Warszawie w okresie od pojawienia się pierwszego warsztatu w 1822 roku aż do wybuchu I wojny światowej. Szczegółowe omówienie tematu przez Joannę Paprocką-Gajek, w połączeniu z licznymi ilustracjami daje nam wgląd w bogatą, a nieco już zapomnianą dziedzinę życia naszych dziadków.