UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0
Aby wyświetlić poprawnie całą zawartość strony, uruchom wtyczkę Flash w Twojej przeglądarce.
Zobacz jak uruchomić wtyczkę Flash w Chrome.

Rycerskie czyny i cnoty Jana III Sobieskiego znane były w całej Europie. Wizerunek Sobieskiego stał się podobnie rozpoznawalny, jak portrety papieża, cesarza czy króla Francji. Głównymi bohaterkami tej książki są graficzne tezy dedykowane Janowi III. Autorzy wielkoformatowych rycin akademickich połączyli wątki propagandy wizualnej z okresu przed- i powiedeńskiego z erudycyjną argumentacją naukową.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Dziewczyna z listem

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Malarstwo
Malarz nieokreślony, kopia według Jeana-Baptiste’a Greuze’a (1725–1805)
Polska
XIX wiek
Olej, płótno
27,4 x 17 cm
Wil.1999

Dziewczyna z listem.jpg

Niewielki obraz jest kopią sporządzoną prawdopodobnie na początku XIX w. na podstawie zaginionego dzieła Jeana-Bapstiste’a Greuze’a ze zbiorów wilanowskich, znanego dziś z drzeworytu Bronisława Puca według rysunku Franciszka Tegazzo.

Dzieło Greuze’a należało do bardzo popularnych kompozycji o przesłaniu moralizatorskim z sentymentalną nutą i podtekstem erotycznym, z przedstawieniami młodych dziewcząt zasmuconych rozbitym dzbanem bądź płaczących nad martwym ptaszkiem, trzymających w objęciach owieczkę lub pieska. Obrazy nosiły znamienne tytuły Niewinność czy też Wierność. Dziewczynę z listem artysta powtórzył kilka razy, nieco zmieniając szczegóły. W wersji znajdującej się w Muzeum im. Puszkina w Moskwie – pochodzącej z kolekcji Jusupowa, który zakupił dzieło w 1764 r. za 5000 rubli srebrnych – modelka jest ciemnowłosa i ciemnooka. Inny wariant kompozycji posiada National Gallery w Waszyngtonie.

Dziewczyna z listem_1.jpg

Pełne słodyczy blond dziewczę z obrazu wilanowskiego przypominało Szczęsnemu Potockiemu jego tragicznie zmarłą żonę Gertrudę Komorowską, jak zapisano w przytoczonej legendzie w albumie z 1877 r. (Skimborowicz, Gerson 1877, s. 72). Podobno magnat widział jeszcze niedokończony obraz podczas pobytu w Paryżu.

Jedyną pamiątką po dziele Greuze’a została pozyskana kopia, która – zgodnie z drzeworytem Puca – ukazuje zadumaną dziewczynę, siedzącą w fotelu i trzymającą na kolanach otwarty list. Dwuznaczny charakter nadaje temu przedstawieniu jej niedbały strój – biała koszula opadająca z ramion i odsłaniająca piersi oraz okrywający tylko ramiona szaroniebieski szal, który przytrzymuje skrzyżowanymi rękami.

Krystyna Gutowska-Dudek

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
Pompeo Girolamo Batoni_1

Apollo i dwie Muzy (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

W zbiorach wilanowskich do 1939 r. znajdowały się dwa alegoryczne obrazy mistrza Batoniego: Apollo i dwie Muzy oraz Alegoria architektury, …