UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery w Rzymie

Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery w Rzymie_okładka.jpg

Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery w Rzymie
dr Aneta Markuszewska

Muzeum Pałac w Wilanowie 2012, s.400, 70 il., ISBN 978-83-60959-83-1, seria „Silva rerum”

Królowa Maria Kazimiera Sobieska nie cieszyła się sympatią polskich poddanych i polskich historyków. A przecież była osobą ze wszech miar niezwykłą; obdarzona nie tylko wybitną urodą, ale też nieprzeciętnym umysłem, miała ogromne ambicje polityczne i należała do grona sawantek. Była przy tym kobietą spełnioną, kochaną przez swego drugiego męża Jana Sobieskiego i czułą matką gromadki dzieci. Doktor Aneta Markuszewska przedstawia jeszcze inne oblicze Marysieńki – wybitnej koneserki muzyki i mecenaski, która już jako królowa-wdowa realizowała swoje estetyczne ambicje, rezydując w Rzymie (1699–1714). Wspierana przez syna Aleksandra Sobieskiego stworzyła w Palazzo Zucchari jeden z najważniejszych wówczas nie tylko w Wiecznym Mieście, lecz także w całej Italii teatrów operowych.
Teatr i muzyka służyły królowej-wdowie zarówno do manifestacji jej pozycji społecznej i planów politycznych, jak i do zaspokojenia wysublimowanych potrzeb estetycznych. Książka pozwala poznać dzieła stworzone dla Sobieskich przez tak wybitnych artystów jak Carlo Capece, Filippo Juvarra, Domenico Scarlatti, jak również poczuć atmosferę miasta, zrozumieć polityczną i społeczną rolę festy oraz uświetniających ją gatunków muzyczno-teatralnych.
                                                                            prof. dr hab. Alina Żórawska-Witkowska

Projekt graficzny: Wojciech Staniewski, Studio 2x2
Opracowanie zapisów nutowych: Łukasz Szulim http://www.edmus.pl/

Nagrody
W 2013 r. książka została wyróżniona dwoma nagrodami:
Nagrodą im. Ks. Prof. Hieronima Feichta przyznawaną przez Sekcję Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich,
nagrodą Clio Wydziału Historycznego UW w kategorii monografie i syntezy.

Kup teraz w e-sklepie.

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
44_zdrowie i niezdrowie marysieńki.jpg

Muzyczny mecenat Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (artykuł, Silva Rerum)

Królowa szybko zaadaptowała się w lokalnym rzymskim środowisku. Siła nazwiska jej męża i królewska przeszłość otwierała przed nią drzwi pałaców …

Orszak_krolewski_na_tle_krajobrazu_Adam_Frans_van_den_Meulen_XVII w.jpg

W drodze do Rzymu. Muzyczne doświadczenia królowej Marii Kazimiery Sobieskiej (artykuł, Silva Rerum)

Po śmierci Jana III i nieudanej próbie utrzymania korony w rodzinie Sobieskich Maria Kazimiera Sobieska postanowiła opuścić Rzeczpospolitą. Swoje spojrzenie …

koncert_niccolo_dell_abbate_xvii_w_przyciety.jpg

Opera włoska na przełomie XVII i XVIII wieku (artykuł, Silva Rerum)

„Widowisko publiczne, wspaniałe przedstawienie na scenie dzieł dramatycznych, których wiersze się śpiewa i którym towarzyszą muzyka instrumentalna, tańce, balety, [widowisko] …

w_teatrze_zycia.jpg

W teatrze życia i sławy Jana III Sobieskiego (artykuł)

Teatr jest wielką metaforą ludzkiego życia. A jeśli cały świat stał się teatrem, to cóż dopiero świat barokowego dworu, regulowany ścisłymi rytuałami, z charakterystyczną dla tej epoki grą konwencji. Właśnie o tym traktuje ta książka – o dramatach i komediach triumfatora spod Wiednia i pana na Wilanowie - króla Jana III.

sawantki_zrzut.jpg

Sawantki (multimedium)

Bez tych kobiet historia potoczyłaby się zupełnie inaczej. Często to właśnie one decydowały o sukcesach i porażkach najważniejszych osób i całych państw. Ambitne, piękne, wykształcone i zawsze osiągające to, co sobie zamierzyły. Sawantki.

Kompozytorki i patronki muzyki_okładka.jpg

Kompozytorki i patronki muzyki w XVII i XVIII wieku. Wybrane portrety (artykuł)

Bohaterkami niniejszej książki są wybrane kompozytorki i patronki muzyki w XVII i XVIII stuleciu. Łączyła je miłość do muzyki w czasach, gdy sztukę dźwięków zdominowali mężczyźni.