UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

55_swieto_baroku.jpg

Katalog wystawy „Święto baroku. Sztuka w służbie prymasa Michała Stefana Radziejowskiego (1645-1705)”. Sztuka czasów Rzeczpospolitej Obojga Narodów jest nie tylko atrakcyjna jako ubarwienie mozaiki kulturowej XXI w., ale może również stanowić wartość skutecznie kompensującą oddalanie się cywilizacji od jej nowożytnych źródeł. Katalog, zestawiając nieznane szerszej publiczności dzieła, które mimo różnej proweniencji stanowią jednorodną grupę ze względu na osobę ich wyjątkowego fundatora, sprawi z pewnością przyjemność miłośnikom i znawcom kultury staropolskiej.



Laetitia Publica Super Natali Sereniss[imi] Poloniarum Principis Quem Gedani in florentiss[imo] totus Europae Emporio, Anno Reparatae Salutis M. DC. LXXVII. die 9. Mensis Septembris...

Sobiesciana

Napisany w dystychu elegijnym genetliakon z okazji narodzin drugiego syna Jana III Sobieskiego – Aleksandra Benedykta Sobieskiego. Narodziny miały miejsce w Gdańsku, który autor – pochodzący z Brodnicy poeta – nazywa najbardziej kwitnącym europejskim emporium. Nowo narodzony królewicz zostaje określony kwiatem swego rodu, a także chwałą domu królewskiego. Sławicz przepowiada młodemu królewiczowi świetlaną przyszłość – oto Mars już kuje dla niego zbroję, z kolei Pax – personifikacja pokoju – plecie dla niego wieniec laurowy. W ujęciu poety przeznaczeniem królewicza jest pójście w ślady ojca i pokonanie Scytów z Bistonii. W tytule utworu autor wskazuje na pobożność Marii Kazimiery, nazywając ją Mater Piissima (Najbardziej Pobożną Matką). Użycie przymiotnika piusw odniesieniu do królowej może również wskazywać na jej przywiązanie do ojczyzny (jako pius w starożytnym Rzymie określano ludzi nie tylko pobożnych, ale równocześnie gotowych na każde poświęcenie dla dobra ojczyzny).

logo POIiŚ

Podziel się:
Wykop Facebook
2015-08-18