UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

Dworne i karmne kapłony, certy, minogi, sztokfisze, jarząbki, pasternak i rzepa... Zestawienie produktów przygotowywanych codziennie na obiad i wieczerzę na stoły króla Jana III, jego rodziny, dworzan i gości układa się w pasjonującą opowieść o codziennym życiu zwycięzcy spod Wiednia. Dowiadujemy się o miejscach spożywania posiłków, najważniejszych królewskich gościach, a przede wszystkim o tym, co jadano na dworze Sobieskiego. W kontekście dotychczasowej wiedzy o dawnym jedzeniu i wypowiedzi samego króla o kuchni, kucharzach i jego ulubionych smakołykach otrzymujemy interesujący, barwny obraz staropolskiej kultury kulinarnej.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Wielkie warsztaty rzeźbiarskie Warszawy doby saskiej. Modele kariery – formacja artystyczna – organizacja produkcji

okladka_jakub_sito_warsztaty_rzezbiarskie_warszawy.JPG

Jakub Sito, Wielkie warsztaty rzeźbiarskie Warszawy doby saskiej. Modele kariery – formacja artystyczna – organizacja produkcji, 410 s., ISBN 978-83-63580-32-2

Warszawa XVIII wieku była jednym z największych i najbardziej znaczących w Europie Środkowej ośrodków rzeźbiarskich. Dzieła, które szczęśliwie przetrwały do naszych czasów, widywane w kościołach, na fasadach budynków czy w ogrodach, związane są z wyjątkowymi postaciami ich twórców: Bartłomiejem Michałem Bernatowiczem, Johannem Georgiem Plerschem i Franzem Antonem Vogtem.

Nowa publikacja Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie poświęcona jest tym trzem artystom i prowadzonym przez nich warsztatom, najważniejszym dla rzeźby Warszawy doby saskiej. Jakub Sito przedstawia nie tylko ich dokonania, ale także przybliża źródła ich stylu, sposób organizacji produkcji i czynniki, które sprawiły, że to właśnie warsztaty Bernatowicza, Plerscha i Vogta zmonopolizowały warszawski rynek późnobarokowej i rokokowej rzeźby. Mocną stroną książki jest również bogaty materiał ilustracyjny obejmujący istniejące dzieła, projekty i archiwalne fotografie zniszczonych obiektów.

Jasny sposób narracji i szeroka panorama warszawskiego środowiska artystycznego doby saskiej sprawiają, że publikacja, choć skierowana przede wszystkim do specjalistów, zainteresuje również miłośników sztuki i varsavianistów. Barwne ilustracje i niezwykle elegancki projekt publikacji dają możliwość docenienia poziomu twórczości trzech rzeźbiarzy, z których szczególnie Johann Georg Plersch w pełni zasługuje na miano wybitnego europejskiego twórcy.

Kup teraz w e-sklepie.

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
Apoteoza rozwoju nauki, sztuki i dobrobytu w czasach saskich

Czy czasy saskie to tylko ciemnota oraz upadek kulturalny, ekonomiczny i polityczny? (artykuł, Silva Rerum)

Udokumentowane źródłowo badania historyków czasów nowożytnych dowodzą, że czasy saskie (1697–1763) to epoka upadku znaczenia politycznego Rzeczypospolitej, państwa niesuwerennego, zależnego …

Monumenta_przepisy_okladka_front_S.jpg

Nowe książki wilanowskie (artykuł)

Zachęcamy do lektury książek wydawanych przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Rzetelna widza spotyka się w nich z piękną oprawą graficzną – prawdziwa uczta dla umysłu i zmysłów.