Międzynarodowa konferencja „Nanban. Far East. Close Art”, 4–5 października 2019
W dniach 4–5 października 2019 r. w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie odbyła się Międzynarodowa Konferencja „Far. East. Close Art”, która zakończyła i podsumowała projekt prac badawczych i konserwatorskich przeprowadzonych przy najcenniejszym zabytku z wilanowskiej historycznej kolekcji dalekowschodniej – stole nanban.
Mebel, wykonany ok. 1610 r., to obiekt o wyjątkowej jakości artystycznej, będący jednym z najlepszych i najważniejszych zachowanych przykładów stylu nanban w światowych kolekcjach. Swój kształt zawdzięcza późnorenesansowym meblom portugalskim, a technologię i motywy dekoracyjne – lace japońskiej (urushi) i tradycji orientalnej.
Minęło 10 lat od zakończenia dużego projektu Victoria and Albert Museum dotyczącego konserwacji japońskiej eksportowej skrzyni Mazarin (ok. 1640). Konserwacja i opieka prewencyjna zabytków dekorowanych laką orientalną była i nadal stanowi wyzwanie dla specjalistów na całym świecie. Zakończenie drugiego tak szerokiego projektu w Europie, realizowanego w wilanowskim muzeum, było doskonałą okazją do pogłębienia refleksji i przedyskutowania konserwatorskiego podejścia estetycznego i etycznego, zastosowanych metod oraz materiałów w ochronie urushi.
Konserwacja stołu nanban z kolekcji wilanowskiej przyczyniła się do interdyscyplinarnych badań naukowych mających na celu pogłębienie wiedzy o tym wyjątkowym obiekcie. Projekt pomógł także rozwinąć sieć międzynarodowych specjalistów zajmujących się lakierami orientalnymi.
W sympozjum wzięli udział wybitni goście, autorytety w dziedzinie lakierów: prof. dr Monika Kopplin (Münster, Niemcy), dr Masako Shôno-Sládek (Kolonia, Niemcy) i konserwator urushi Shigeru Kitamura (Nara, Japonia). Pracownicy i współpracownicy muzeum przedstawili szczegóły projektu konserwacji stołu nanban. Pozostali uczestnicy mogli zaprezentować swoje projekty badawcze i konserwatorskie podczas sesji plakatowej.
Projekt “The Collaborative Project of Conservation of the Nanban Table from the Collection of Museum of King Jan III’s Palace at Wilanów” był dofinansowany z grantu otrzymanego od japońskiej Fundacji Sumitomo.
Kurator konferencji:
Anna Guzowska
aguzowska[at]muzeum-wilanow.pl
Konferencja „Nanban. Far East. Close Art” była jednym z wydarzeń upamiętniających 100. rocznicę nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Japonią.
Materiały z konferencji do pobrania:
- Program konferencji
- Folder Nanban. Far East. Close Art
- One hundred years of the urushi in Catalonia
- „Birdcage Vase” from the Dresden Porcelain Collection as an example of Japanese conservation techniques
- Flora Japonica. Botanical characteristics and symbolism of plants in Nanban table decorations from the Wilanów collection
- The Nanban Cabinet of the Kunsthistorisches Museum Wien. Analyses, conservation and restoration
- Changes in Western conservation and the Japanese reflection
- Filling lacunae: a possible approach to the conservation of an Oriental lacquer
- The PHySICAL project: Research protocol applied on a Japanese buddha statue
Polecane
Nowa ekspozycja przy Gabinetach Chińskich – przywracanie pamięci o kolekcjach S.K. Potockiego i jego potomnych (2019)
W 2019 r. w pałacu w Wilanowie została otwarta nowa ekspozycja upamiętniająca kolekcjonerskie pasje Stanisława Kostki Potockiego i jego potomnych.Na …
Konserwacja unikatowego japońskiego stołu nanban
Dzięki finansowemu wsparciu japońskiej fundacji Sumitomo i współpracy Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie z wybitnymi znawcami azjatyckiej laki przeprowadzono konserwację siedemnastowiecznego stołu w typie Nanban z kolekcji wilanowskiej. Był to jeden z pierwszych projektów konserwatorskich angażujących jednocześnie specjalistów z Japonii i Europy. Wpisuje się on w trwającą od lat dziewięćdziesiątych współpracę naukową i konserwatorską między Japonią a instytucjami światowymi, w których zbiorach znajdują się dzieła sztuki dekorowane laką wschodnią – niezwykli świadkowie nowożytnych kontaktów między Wschodem a Zachodem. Dzięki tej wymianie wiedzy i doświadczeń wypracowywana jest strategia ochrony tych bardzo delikatnych orientalnych eksponatów.
Stół typu nanban (Kolekcja, PJM)
Japonia, początek XVII w.Nanban, czyli „sztuka południowych barbarzyńców” oznacza XVI- i XVII-wieczne wyroby japońskiej sztuki dekoracyjnej, w których można dostrzec …
Sztuka Dalekiego Wschodu w galeriach magazynowych
W udostępnionej zwiedzającym części magazynu sztuki Dalekiego Wschodu można oglądać wiele interesujących i cennych obiektów. Zanim będzie można je poznać bliżej, warto zadać sobie pytanie: czemu zostały zgromadzone w tym miejscu, a nie w pałacowych wnętrzach?
Daleki Wschód w Wilanowie
Dalekowschodnia porcelana i wyroby z laki oraz przedmioty produkowane w Europie na wzór chińskich i japońskich lub dekorowane „w stylu chińskim” zdobiły wnętrza pałacu w Wilanowie od początku jego istnienia. Warto odkryć znaczenie tych niezwykle ciekawych i cennych obiektów.