„Piękno do mnie przyszło...”, Wojciech Weiss. Malarstwo białego okresu 1905 - 1912
„Piękno do mnie przyszło...”, Wojciech Weiss. Malarstwo białego okresu 1905–1912, Zofia Weiss-Nowina Konopka, str. 258, ISBN 978-83-60959-00-8, (nakład wyczerpany)
Katalog wystawy „Piękno do mnie przyszło – Wojciech Weiss i Aneri Weiss”, która prezentowała malarstwo Wojciecha Weissa z tzw. okresu białego przypadającego na okres ok. 1906–1912, a także prace jego ukochanej żony i muzy, Ireny, z którą szczęśliwy związek w dużej mierze przyczynił się do zmiany nastroju obrazów Weissa. Wystawa była próbą nowego spojrzenia na twórczość artysty. W tym okresie jego malarstwo jest niezwykle osobiste, szczere i intymne, a młodopolski pesymizm, przepajający jego wcześniejsze prace, znika. „Malarstwo białego okresu burzy dotychczasowy schemat postrzegania całości twórczości tego artysty, która jawiła się pęknięta na dwie przeciwstawne części: młodopolską, sytuującą się na krawędzi symbolizmu i ekspresjonizmu, i powstającą pod wpływem prozy Stanisława Przybyszewskiego oraz dramatycznego malarstwa Edvarda Muncha, i późniejszą »postimpresjonistyczną«, akcentującą pikturalne wartości dzieł, włączającą w swój nurt wątki klasycyzujące, a później również dialog ze sztuką muzeów i z nadrealizmem”.
Polecane
Katalogi wystaw
Zapraszamy do zapoznania się z katalogami towarzyszącymi wystawom w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.
Nowe książki wilanowskie
Zachęcamy do lektury książek wydawanych przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, które wyróżniają się nie tylko ciekawą treścią, ale też piękną formą graficzną i ilustracjami. Oto tylko niektóre z nich
Śladami Prerafaelitów. Artyści polscy i sztuka brytyjska na przełomie XIX i XX wieku
We wrześniu 1848 r. w Londynie trzej studenci The Royal Academy of Art: John Everest Millais, Dante Gabriel Rossetti i William Holman Hunt utworzyli stowarzyszenie artystyczne pod nazwą The Pre-Raphaelite Brotherhood, dając w ten sposób początek jednemu z najbardziej wpływowych i kontrowersyjnych ruchów w historii angielskiej sztuki. Ideałem uczyniono sztukę „przedrafaelowską”, postulując powrót do standardów malarstwa średniowiecznego i wczesnorenesansowego. Tym wpływom ulegali także artyści polscy przełomu XIX i XX w., m.in. Wyspiański, Mehoffer, Okuń i Malczewski, którzy uczynili zeń punkt odniesienia w swojej refleksji nad estetyką i treściami ideowymi sztuki. Spośród ok. 250. obrazów, grafik i wyrobów rzemiosła artystycznego, których reprodukcje zamieszczono w katalogu, wiele publikowanych jest po raz pierwszy.