Portret w dawnej Polsce
Profesor Jan K. Ostrowski w obszernej monografii wprowadza Czytelnika w świat portretu w dawnej Polsce. Dowiadujemy się o powodach artystycznego obrazowania postaci – od pragnienia ich upamiętniania do złożonych funkcji reprezentacji i propagandy. Portrety ukazują przede wszystkim przedstawicieli szlachty, odzwierciedlając ich aspiracje i pozycję społeczną. Mimo że dzisiaj w większości są pozbawione oryginalnego kontekstu powstania, to wciąż są na tyle perswazyjne, by ich galeriom nadać cechy narodowego imaginarium. Autor uczy nas uważności w patrzeniu na dawne dzieła. Pokazuje, jak czytać i interpretować portrety w odniesieniu do czasów, w których powstały. Wskazuje na detale decydujące o przesłaniu dzieła. Przypomina o złożonym problemie relacji pomiędzy artystą, fundatorem, portretowanym a widzem. Wskazuje na wizerunki wyrażające parenetyczną intencję w eksponowaniu społecznych ról osób portretowanych, o czym warto pamiętać zwłaszcza w kontekście złożonej hierarchii staropolskich urzędów.
Kup teraz w e-sklepie!
Polecane
Kompozytorki i patronki muzyki w XVII i XVIII wieku. Wybrane portrety
Bohaterkami książki są wybrane kompozytorki i patronki muzyki w XVII i XVIII stuleciu. Łączyła je miłość do muzyki w czasach, gdy sztukę dźwięków zdominowali mężczyźni.
Portret konny Stanisława Kostki Potockiego J.-L. Davida w świetle nowych badań konserwatorskich i archiwalnych
Portret konny Stanisława Kostki Potockiego autorstwa Jacques’a-Louisa Davida w świetle nowych badań konserwatorskich i archiwalnychNiniejszy artykuł jest skróconą wersją monografii …
Smak i tożsamość. Polska i niemiecka literatura kulinarna w XVII wieku
Smak to nie tylko cecha jedzenia, ale także zmysł, poprzez który poznajemy świat. Był i jest zmienny, podlega modzie i jest przedmiotem dyskusji. Marta Sikorska wnosi do niej cenny wkład, przedstawiając dokładną i systematyczną analizę niemieckich książek kucharskich z XVII w.
Kazimierz Chłędowski i jego pisarstwo o sztuce
Obszerna rozprawa, oparta częściowo na nieopublikowanych dotąd materiałach, stanowi niezwykle ciekawy przykład interpretacji piśmiennictwa o sztuce, kulturze i historii Kazimierza Chłędowskiego, autora trochę dziś, a niesłusznie, zapomnianego. Marta Gołąbek analizuje źródła poglądów wybitnego eseisty, metody konstrukcji tekstu i oglądu przeszłości, wydobywając przy tym różnorodne funkcje jego pisarstwa.
Katalog wystawy „Leonardiana w kolekcjach polskich”
Publikacja „Leonardiana w kolekcjach polskich” towarzyszy wystawie otwierającej cykl prezentacji ukazujących dzieła z historycznej kolekcji wilanowskiej w kontekście zainteresowań i fascynacji kolekcjonerskich.