Projekt konserwacji „Alegorii Chwały” i zakup dwóch XVII-wiecznych kufli zakończony
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie wraz z Totalizatorem Sportowym zrealizowały „Projekt konserwacji Alegorii Chwały oraz zakup dwóch XVII-wiecznych kufli”, który rozpoczął się w kwietniu, a zakończył w grudniu 2014 roku.
W pierwszym etapie muzeum zakupiło dwa srebrne kufle wykonane w II połowie XVII wieku przez artystów gdańskich – znakomitego złotnika Petera Rödego II oraz mistrza znanego jako monogramista PHL. Włączenie tych eksponatów do zasobów kolekcji wilanowskiej jest szczególnie istotne ze względu na czas ich powstania. Kufle zostały wykonane w ważnym ośrodku złotniczym w czasach panowania króla Jana III i m.in. poprzez dekorację bezpośrednio odwołują się do Sobieskiego. Kufle z Gdańska były prezentowane w pałacu wilanowskim za czasów jego pierwszego właściciela, tym samym są bezcennym świadectwem epoki króla Jana III, której odkrywanie i przybliżanie jest misją wilanowskiego muzeum. Więcej o zakupionych eksponatach można dowiedzieć się tutaj.
Drugi etap projektu miał na celu przywrócenie dawnej świetności rzeźbie ogrodowej Alegoria Chwały oraz zapobiegnięcie jej dalszemu zniszczeniu. Mająca służyć heroizacji Jana Sobieskiego stiukowa dekoracja przedstawiająca lwią skórę zdobi elewację pałacu od czasów, kiedy mieszkał w nim król. Kolejni właściciele rezydencji dodali do rzeźby nowe elementy – nagiego, uskrzydlonego młodzieńca i dwa putta – zmieniając nieco wymowę dekoracji i stwarzając nowe pola interpretacji.
Więcej o wyglądzie oraz symbolice tej dekoracji można dowiedzieć się tutaj.
W ramach projektu wykonano też kopie puttów, które zajęły miejsce oryginalnych rzeźb znajdujących się na zewnątrz pałacu. Te zaś – ze względu na swoją wysoką wartość artystyczną, ale też konieczność ustrzeżenia ich przed szkodliwym działaniem warunków atmosferycznych – zostały włączone do stałych zbiorów sztuki muzeum i są eksponowane w Bibliotece Króla. Poza tym cała dekoracja z lwią skórą została poddana renowacji.
O przebiegu prac konserwatorskich można przeczytać tutaj.
Środki na realizację projektu przekazał Totalizator Sportowy.
Polecane
Sekrety XIX-wiecznej konserwacji laki
Wyobraźmy sobie powierzchnię przedmiotów o lustrzanym wręcz połysku, głębi koloru (czerni, brązu, czerwieni czy zieleni). Jest to typowa cecha przedmiotów …
Sekrety dwóch amorków: zapomniane leonardiana w zbiorach wilanowskich. Problematyka konserwatorska
W kolekcji Muzeum Pałacu w Wilanowie są dwa tajemnicze obrazy: „Putto z łukiem” i „Putto wsparte na gałęzi”. Zawsze traktowano je jako parę, ale sens tych przedstawień nie był jasny. Dopiero prace konserwatorskie przeprowadzone w latach 2003-2006 dostarczyły sensacyjnych materiałów porównawczych, dzięki którym odczytano ikonografię obu niezwykłych obrazów.
Dekoracje okienne w pałacu w Wilanowie - konserwacja i rekonstrukcja
...w przeszłości niszczone, są rzadkością w zbiorach muzeów wnętrz. W Wilanowie zachowało się 15 lambrekinów, datowanych na 2. poł. XIX i pocz. XX w., wykonanych z bawełnianego aksamitu lub drukowanej i woskowanej bawełny, o fantazyjnym wykroju dolnej krawędzi i...