PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Konserwacja (PJM)


Kopie ceramicznych rzeźb par puttów z Ogrodu Różanego pałacu w Wilanowie (PJM)

Projekt wykonania  4 kopii ceramicznych 4 rzeźb par puttów (Wil.RzA.79 – Wil.RzA.82) z ekspozycji w Ogrodzie Różanym realizowano z funduszy Muzeum. Kopie wykonywane były w technologii analogicznej do oryginalnej. Grupę 4 oryginalnych ceramicznych rzeźb wykonano w warsztacie Ernst March's Thonwaaren Fabrik w Charlottenburgu (Niemcy), zostały zakupione do Wilanowa ok. 1858 r. Wykonano je jako terra – cotta (ceramika wapniowo-krzemianowa), z masy ceramicznej wypalonej w stosunkowo niskiej temperaturze, poniżej 1000-1200oC.  Obiekty przedstawiają 4 grupy par puttów stojących na postumencie w pozie kariatyd podtrzymujących zwieńczenie, po 2 identyczne pary każdego rodzaju kompozycji. 

Oryginały zostały poddane kompleksowej konserwacji i obecnie przechowywane są w Pawilonie Rzeźby. Równolegle do prac konserwatorskich zdjęto formy silikonowe z dwóch wybranych rzeźb – Wil.RzA.79 oraz Wil.RzA.80. Rzeźby te reprezentują dwa różne typy układu par puttów. W formach silikonowych odlano modele gipsowe. Na tym etapie określono wstępny podział gipsowych modeli na części, z których będą wykonywane formy gipsowe. Na ich podstawie przygotowano specjalistyczne formy do wycisku elementów ceramicznych, które po scaleniu posłużyły do wykonania kopii w masie ceramicznej.  

Kopie wypalono z masy glinianej sprowadzonej z terenu Niemiec (po badaniach składu masy ceramicznej), w kaflarni, która dysponował dostatecznie dużym piecem, który pozwolił na wypalenie kopii w całości. 

Film prezentuje m.in. proces technologiczny od konserwacji XIX-wiecznych rzeźb po gotowe wypalone kopie.

Wstęp (Konserwacja, PJM)

Zapraszamy do oglądania filmów przetłumaczonych na język migowy. O konserwacji pomieszczeń i interesujących eksponatów, które można zobaczyć w muzeum, opowiadają pracownicy muzeum oraz zaproszeni goście specjalni.

Jak na co dzień dbamy o zabytki? (Konserwacja, PJM)

Konserwacja Pokój o Trzech Oknach POIiŚ 2015 fot. J. Andrzejewski (2).JPG

Prowadzenie domu jest sztuką. Kiedy domem jest pałac królewski, a zgromadzone w nim sprzęty i przedmioty stanowią niezwykłą kolekcję sztuki, codzienne gospodarowanie wiąże się z wielką odpowiedzialnością.

  • Regularne odkurzanie jest ważne, ponieważ długo nie usuwany kurz łączy się z innymi zabrudzeniami np. zanieczyszczeniami powietrza, tworząc na powierzchni przedmiotów trudno usuwalne nawarstwienia. Wtedy nie wystarczy już zwykłe odkurzanie - obiekt musi powędrować do pracowni konserwatorskiej. 
  • Kurz to siedlisko mikroorganizmów, które mogą być niebezpieczne dla obiektów – żywią się substancjami organicznymi wchodzącymi w skład materiałów, z których zbudowany się zabytek. Produkty przemiany materii drobnoustrojów mogą wpływać niszcząco na materiał zabytkowy, powodując odbarwienia, przebarwienia, degradację strukturalną itd. Delikatne tkaniny odkurzamy przez specjalną siateczkę. 
  • Odkurzać trzeba umiejętnie, odpowiednio dobierać narzędzia i sposoby, a ściereczki i pędzelki każdorazowo dezynfekować. Zabieg ten niesie ze sobą ryzyko rozmaitych przypadkowych uszkodzeń mechanicznych, dlatego czynności te wykonujemy z dużą ostrożnością i niezbyt często. 
    Trudno dostępne elementy, takie jak gzymsy czy sztukaterie, odkurzane są w czasie zimowej przerwy, kiedy pałac jest zamknięty dla zwiedzających.
  • Zabytki zmieniają miejsce – są wypożyczane na wystawy czasowe poza muzeum, biorą udział w sesjach fotograficznych, przenoszone są z powodu zmian ekspozycji czy też prac konserwatorskich. Aby zapewnić im bezpieczeństwo, dotykamy je i przenosimy zawsze w odpowiednich rękawiczkach. 
    Rodzaj rękawiczek dobierany jest w zależności od charakteru obiektu i planowanej czynności. Do delikatnych obiektów stosujemy cienkie bawełniane rękawiczki, natomiast do przenoszenia ciężkich obiektów używamy rękawiczek pokrytych materiałem antypoślizgowym. 
  • Obiekty zabytkowe przewozimy w specjalnych skrzyniach chroniących przed wpływem nagłych zmian wilgotności i temperatury oraz przed uderzeniami. Wielkość skrzyni musi być starannie dopasowana do wymiarów transportowanego przedmiotu. Dla zapewnienia bezpieczeństwa należy obraz unieruchomić wewnątrz skrzyni. 
  • Przemieszczanie ciężkich obiektów wymaga specjalnego podnośnika i wyszkolonej ekipy. 
    W niektórych naszych wnętrzach panuje półmrok. Wynika on z potrzeby chronienia obiektów przed szkodliwym wpływem światła, a w szczególności przed promieniowaniem UV, dlatego eliminujemy je z wnętrz, zakładając odpowiednie filtry na szyby oraz zasłaniając okna specjalnymi roletami. 
    Rolety ograniczają ilość światła wpadającego do wnętrza, pozostawiając jednocześnie możliwość podziwiania parku otaczającego pałac.
  • Szczególną troską otaczamy bardzo wrażliwe na światło welurowe tkaniny ścienne. Monitorujemy natężenie światła padającego na obiekty i starannie dobieramy sztuczne oświetlenie, tak by nie emitowało szkodliwego promieniowania ultrafioletowego i nie generowało ciepła. 
  • Muzealia, które nie są eksponowane, przechowywane są w uporządkowanym magazynie zbiorów. 
    Przeszklony pawilon pełniący funkcję magazynu umożliwia zwiedzającym podziwianie nieudostępnianej dotychczas w takim zakresie kolekcji rzeźby. 
  • W trakcie prac porządkowych i gdy pałac zamknięty jest dla publiczności najwrażliwsze obiekty są osłaniane. Na zdjęciu osłonięte włókniną fotele w Przedpokoju Marszałkowej Lubomirskiej w czasie zimowej przerwy. 

Źródło: https://www.wilanow-palac.pl/profilaktyka_i_badania.html

Konserwator (Konserwacja, PJM)

Konserwator to osoba, która sprawuje opiekę nad zabytkami. W takim muzeum jak pałac w Wilanowie konserwatorzy zawsze mają pełno pracy. 

Co robią na co dzień?
Dbają o to, żeby eksponaty były bezpieczne i przebywały w korzystnych warunkach. Kontrolują temperaturę i wilgotność powietrza, a także natężenie światła w pomieszczeniach. To dlatego w niektórych salach panuje półmrok – zabytkom szkodzi zbyt mocne światło, szczególnie promieniowanie ultrafioletowe. 

Przedmioty w muzeum muszą być regularnie odkurzane. Kurz to siedlisko mikroorganizmów, a ich obecność może powodować odbarwienia lub niszczenie materiałów. Domyślacie się na pewno, że odkurzanie w muzeum wygląda zupełnie inaczej niż sprzątanie w domu. Trzeba odpowiednio dobierać narzędzia i działać z dużą ostrożnością. Eksponaty można dotykać i przenosić tyko w odpowiednich rękawiczkach. 

Wprawdzie konserwatorzy kierują się taką samą dewizą co lekarze: Lepiej zapobiegać niż leczyć, jednak czasami dzieło sztuki wymaga naprawy czy odnowienia. Wtedy trafia do odpowiedniej pracowni konserwacji. W Wilanowie działa kilka pracowni konserwacji: malarstwa, rzeźby, tkanin, zabytków drewnianych i pozłotnictwa. 

Zanim konserwatorzy naprawią i odnowią zabytek, czyli dokonają jego rekonstrukcji lub renowacji, muszą dokładnie ocenić jego stan i wykonać odpowiednie badania. Zbiera się komisja konserwatorska i ustala się kolejność działań. Czasami konserwacja jest bardzo skomplikowana i czasochłonna, a w jej trakcie pojawiają się nowe, trudne do przewidzenia problemy, na przykład brak precyzyjnej dokumentacji. Jednak efekt końcowy pracy konserwatorów cieszy zarówno wszystkich pracowników,  jak i  gości muzeum. 
Popatrzcie, jak wspaniale wyglądają: rzymski kabinet Jana III, japoński stół nanban, portret konny Stanisława Kostki Potockiego, czy Plafon Wiosna z Sypialni Królowej. A to tylko kilka z bardzo wielu przykładów rezultatów pracy wilanowskich konserwatorów. 

Tekst: Joanna Kacperczyk
Tłumaczenie: Dostępni.eu – Bernard Kinow
Napisy: Dostępni.eu

Kopie ceramicznych rzeźb par puttów z Ogrodu Różanego pałacu w Wilanowie (PJM)

Projekt wykonania  4 kopii ceramicznych 4 rzeźb par puttów (Wil.RzA.79 – Wil.RzA.82) z ekspozycji w Ogrodzie Różanym realizowano z funduszy Muzeum. Kopie wykonywane były w technologii analogicznej do oryginalnej. Grupę 4 oryginalnych ceramicznych rzeźb wykonano w warsztacie Ernst March's Thonwaaren Fabrik w Charlottenburgu (Niemcy), zostały zakupione do Wilanowa ok. 1858 r. Wykonano je jako terra – cotta (ceramika wapniowo-krzemianowa), z masy ceramicznej wypalonej w stosunkowo niskiej temperaturze, poniżej 1000-1200oC.  Obiekty przedstawiają 4 grupy par puttów stojących na postumencie w pozie kariatyd podtrzymujących zwieńczenie, po 2 identyczne pary każdego rodzaju kompozycji. 

Oryginały zostały poddane kompleksowej konserwacji i obecnie przechowywane są w Pawilonie Rzeźby. Równolegle do prac konserwatorskich zdjęto formy silikonowe z dwóch wybranych rzeźb – Wil.RzA.79 oraz Wil.RzA.80. Rzeźby te reprezentują dwa różne typy układu par puttów. W formach silikonowych odlano modele gipsowe. Na tym etapie określono wstępny podział gipsowych modeli na części, z których będą wykonywane formy gipsowe. Na ich podstawie przygotowano specjalistyczne formy do wycisku elementów ceramicznych, które po scaleniu posłużyły do wykonania kopii w masie ceramicznej.  

Kopie wypalono z masy glinianej sprowadzonej z terenu Niemiec (po badaniach składu masy ceramicznej), w kaflarni, która dysponował dostatecznie dużym piecem, który pozwolił na wypalenie kopii w całości. 

Film prezentuje m.in. proces technologiczny od konserwacji XIX-wiecznych rzeźb po gotowe wypalone kopie.

Konserwacja rzymskiego kabinetu króla Jana III Sobieskiego (PJM)

Film opowiada historię konserwacji bezcennego mebla.

Kabinet należał do pierwotnego wyposażenia Antykamery Króla w pałacu wilanowskim. Jan III otrzymał go w darze od papieża Innocentego XI. Bezcenny mebel (jeden z czterech zachowanych tego typu na świecie) ozdobiony jest miniaturami przedstawiającymi starotestamentowe sceny z życia Józefa i Mojżesza. Wieńczy go pozłacana figura Marka Kurcjusza i popiersia rzymskich cezarów. Do dziś nie zachowały się, niestety: mechanizm zegara nocnego, znajdujący się niegdyś w szczycie szafki i wirginał zamykany w szufladzie cokołu. W 1733 roku królewicz Jakub Sobieski ofiarował otrzymany w spadku po ojcu kabinet Prowincji Polskiej Ojców Kapucynów, z przeznaczeniem na cyborium do Kaplicy Loretańskiej przy kościele Kapucynów w Krakowie. W latach 2015-2016 mebel poddany został gruntownej konserwacji i częściowej rekonstrukcji w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.

Konserwacja portretu Stanisława Kostki Potockiego (PJM)

Konny portret Stanisława Kostki Potockiego pędzla Jacquesa Louisa Davida jest już eksponowany w pałacu wilanowskim w Sali Białej. Obraz przeszedł kompleksową konserwację i szereg badań, dzięki którym wiemy o nim o wiele więcej, a on sam cieszy ponownie - i to z jeszcze większą siłą - gości wilanowskiej rezydencji. Ten film pokazuje, na czym polegał proces konserwacji oraz jakie wyzwania i tajemnice towarzyszyły nam podczas prowadzenia prac.

Gabinet Chiński Króla (PJM)

Film prezentuje jedno z najbardziej niezwykłych wnętrz pałacowych w Polsce - Gabinet Chiński Króla w pałacu w Wilanowie. W czym tkwi tajemnica jego niezwykłej dekoracji? Jakich odkryć dokonaliśmy podczas prac konserwatorskich? Zapraszamy w podróż w niezwykły świat sztuki.

Konserwacja i restauracja ścian w Gabinecie Farfurowym (Konserwacja, PJM)

Film opowiada o pracach konserwatorskich przy ceramicznej dekoracji ścian Gabinetu Farfurowego.

2016-01-27
01_Pałac wilanowski_fot Wojciech Holnicki.jpg

Co można zobaczyć w pałacu (PJM)

Kiedy w 1676 roku Jan Sobieski przyjął godność królewską i jako Jan III zasiadł na tronie, siedzibą jego dworu stał …

Sekretera, fot. Dział Dokumentacji.jpg

Sekrety sekretery (Dzieje się, PJM)

Zapraszamy do pałacu wilanowskiego na wystawę „Sekrety sekretery”. To niepowtarzalna okazja, by nie tylko zobaczyć piękne meble, ale także dowiedzieć się, jak są skonstruowane, jak ich używano – i jakie tajemnice skrywają.

Postacie Wilanowa (PJM)

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem