Kufel z pokrywą, ze złotymi motywami chinoiserie
karta katalogowa kolekcji
Rzemiosło artystyczne
Martin Schnell (dekoracja)
Miśnia
1710-1715 (1710-1713?)
Kamionka czerwona, szkliwienie, złocenie, „saska laka”
19,2 x 11,4 x 15,7 cm
Wil.2346
Mówi się, że powodem, dla którego Johannowi Friedrichowi Böttgerowi udało się uzyskać odpowiednik chińskiej czerwonej kamionki, była potrzeba zastosowania odpowiedniej twardości ceramicznych tygli do topienia złota. Tego to bowiem kruszcu miał oczekiwać August II Mocny od uwięzionego genialnego alchemika. Szybko jednak, poznawszy efekty jego ceramicznych eksperymentów, zawierzył mu, iż doprowadzą one do równie wielkiego odkrycia – niewytwarzanej dotąd w Europie porcelany. Do najbardziej cenionych dziś miśnieńskich naczyń kamionkowych należą te, których złota i barwna dekoracja na czarnej, lśniącej powierzchni przypomina japońską lakę. Ten specyficzny rodzaj szkliwa osiągnął Böttger w 1710 r. W tym samym roku zatrudniono w Miśni nadwornego lakiernika króla, Martina Schnella (ok. 1675-przed 1740), dzięki któremu miała tam być wykonywana imitacja laki. Zdobienie najpiękniejszych sztuk – do których należy kufel wilanowski – przypisuje się własnej ręce tego artysty.
Barbara Szelegejd
Polecane
Pałac nie dla króla
August II Mocny był znakomitym znawcą sztuki, wspierał artystów, założył słynną manufakturę porcelany w Miśni. Podziwiał pałac w Wilanowie i chciał w nim urządzić swoją rezydencję. Film pokazuje wilanowskie wnętrza i wspaniale dzieła sztuki, których powstanie zawdzięczamy Augustowi II.
Wystawa „Wokół herbaty, kawy i czekolady”
W dniach 29 kwietnia 2014 r. – 31 grudnia 2015 r. w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie odbyła się wystawa „Wokół herbaty, kawy i czekolady”. Na piętrze pałacu wilanowskiego zaprezentowaliśmy wilanowską kolekcję ceramiki – niezwykle cenne i rzadkie przedmioty z czerwonej i czarnej kamionki. Wystawie towarzyszył starannie opracowany, bogato ilustrowany katalog.
Czerwona i czarna kamionka oraz ich naśladownictwa w zbiorach wilanowskich
Fascynujące początki europejskiej porcelany. Barbara Szelegejd prezentuje jedne z najciekawszych dzieł z kolekcji wilanowskiej, największy w Polsce zespół kamionki Johanna Friedricha Böttgera, słynnego alchemika Augusta II Mocnego. Autorka omawia również inne wilanowskie przedmioty wykonane z czerwonej i czarnej kamionki oraz ich naśladownictwa, m.in. autorstwa tajemniczego Ignacego Ceyzika.