Mojżesz
karta katalogowa kolekcji
Rzeźba
Michał Anioł Buonarroti lub Antonio Mini (?)
Włochy
ok. 1505 lub 1. poł. XVI w. (?)
Glina
36,6 x 15,5 x 17,7 cm
Wil.3703
Mimo iż w wykazie wydatków paryskich z 1808 r., Potocki odnotował: Moyżesz model statui Michel Angela z ziemi przez tegoż zrobiony, atrybucja i status posągu są nadal przedmiotem sporu. Jedni uważają go za bozetto, inni za replikę wykonaną w warsztacie Michała Anioła, zapewne przez Antoniego Mini, z ostatecznym szlifem mistrza. Tak czy inaczej, nie sposób odmówić Mojżeszowi poczesnego miejsca wobec podobnych posążków, spośród których najbliższy mu wielkością i kształtem należy do rodziny Checchich w Rzymie.
Zważmy, że dla Michała Anioła, narzędzie urzeczywistniania inwencji twórczej było sprawą drugorzędną. Choć zawsze myślał o sobie jako o rzeźbiarzu, odblask idei uchwycony na papierze, w glinie czy wosku był dla niego niemal tym samym, co jej ostateczny kształt wydobyty z marmuru. Prace nad grobowcem papieża Juliusza II rozpoczął od wykonania kilku rysunków i modeli terakotowych; projekt nie doczekał się jednak pełnej realizacji. Skoro jednak sam Buonarroti wierzył, iż o doskonałości dzieła przesądza idealny wzorzec determinujący sposób uwalniania formy uwięzionej w materii, być może posąg, stanowiący niejako kwintesencję całości, ma powiedzieć wszystko o wspaniałości zamierzenia.
Dominika Walawender-Musz
Polecane
Skąd się wzięło muzeum?
Wyraz muzeum miał w czasach starożytnych inne znaczenie niż dziś. Museion to przybytek Muz. Czasami w Grecji nazywano tak zarośla, …
Tańczący Faun
Posąg Tańczącego Fauna należy do tych arcydzieł antyku, które raz wydobyte z mroku zapomnienia nigdy nie przestawały fascynować. Marmurową rzeźbę, przechowywaną najpóźniej od 1688 r. w Galerii degli Uffizi, określono jako hellenistyczną kopię oryginału z brązu.
Krowa z cielęciem; Owca z jagnięciem
Wizerunki zwierząt pojawiają się w sztuce wszystkich epok i kultur począwszy od prehistorycznych malowideł naskalnych aż po współczesność. Ich znaczenie …