Nowa odsłona Galerii Kolekcji Potockich
Podczas zimowej przerwy konserwatorskiej pracowaliśmy nad stworzeniem nowej aranżacji Galerii Kolekcji Potockich. Od początku lutego udostępniamy publiczności kolejne arcydzieła rzemiosła artystycznego, przechowywane wcześniej w magazynach muzealnych. W sześciu nowych gablotach zakupionych dzięki finansowemu wsparciu MKiDN, prezentujemy 266 dawno nie oglądanych eksponatów z wilanowskiej kolekcji fajansów, szkła i porcelany. Wśród nich znajdują się 32 biskwity – rzeźby wykonane z kruchej, śnieżnobiałej nieszkliwionej porcelany. Muzeum wilanowskie ma największą w Polsce kolekcję tego typu obiektów. Są to zarówno popiersia postaci historycznych, przedstawienia bohaterów mitologii (grupa Hero i Geniusz), jak i urokliwe scenki rodzajowe z udziałem zwierząt. Na wystawie prezentujemy liczne dzieła z królewskiej manufaktury porcelany Augusta II Mocnego w Miśni, a także dzieła wiedeńskie i pochodzące z manufaktury w Sèvres.
W nowej aranżacji pojawiły się europejskie fajanse datowane od końca XVII po wiek XIX. Poza rzadkimi w naszej części Europy przykładami wczesnych fajansów francuskich, takich jak Wazon w kleksy, uwagę przyciągają czerwono-granatowe wyroby w typie Imari. W nowych gablotach można także podziwiać biało-kobaltowe przedmioty użytkowe z manufaktury w Delft, wśród nich kilka naczyń naśladujących wzory ceramiki dalekowschodniej.
Ekspozycję w Galerii Kolekcji Potockich uzupełniliśmy ponadto o liczne obiekty używane niegdyś przez mieszkańców pałacu wilanowskiego. Obok porcelany pojawiły się elementy zastawy stołowej z herbem Potockich, a obok kulawki – szkło użytkowe z polskich hut magnackich, takich jak Huta Krysztalowa rodziny Sieniawskich. W jednej z szaf prezentujemy twarde naczynia z czarnej i czerwonej kamionki, której receptura została wypracowana przez Johanna Friedricha Böttgera. Uwięziony na dworze króla Augusta II Mocnego alchemik miał uzyskać złoto, ale zamiast niego zapoczątkował produkcję cennej europejskiej porcelany, której pierwsza manufaktura powstała w Miśni.
W korytarzu przy Pokojach Chińskich i Myśliwskich nową ekspozycją przywracamy pamięć o XIX-wiecznych Pokojach Chińskich stworzonych przez Potockich na piętrze korpusu pałacu. Wystrój tych pokoi został zmieniony w połowie XX wieku, po odkryciu barokowych malowideł ukrytych pod tapetami. Za osłonami z bezpiecznego szkła prezentujemy dalekowschodnie obrazy na jedwabiu, papierze i płótnie oprawione w XIX-wieczne dekorowane motywami chińskimi panneaux. Ich konserwacja i restauracja trwała od 2021 roku. Te wrażliwe na działanie czynników atmosferycznych dzieła ukryte były przez wiele lat w muzealnych magazynach. Teraz przywracają wyobrażenie o rozległej wiedzy i fascynacjach kolekcjonerskich właścicieli pałacu, którzy udostępnili publiczności wnętrza pałacu i swoje zbiory w 1805 roku.
Projekt aranżacji wnętrz: dr Barbara Kowalewska
Kuratorki wystawy Galeria Kolekcji Potockich: dr Joanna Paprocka-Gajek, Dominika Walawander-Musz, dr Marta Gołąbek
Kuratorki wystawy Korytarz przy Pokojach Chińskich i Myśliwskich: dr Joanna Paprocka-Gajek, Karolina Alkemade, Alicja Łoboda
Realizacja: Agnieszka Pawlak, Marya Nawrocka-Teodorczyk, Magdalena Pasternak-Zabielska, Irma Fuks-Rembisz, Renata Pieniek, Anna Guzowska, Roman Orłowski, Tomasz Majcherek
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Zadanie: „Nowe ekspozycje popularyzujące ideę kolekcjonerstwa rodu Potockich – kontynuacja”
Kwota dofinansowania: 190 000 zł.
Całkowita wartość projektu: 389 000 zł.
Polecane
Prace konserwatorskie i restauratorskie w Bibliotece Króla
Ostatni etap prac konserwatorskich i restauratorskich w Bibliotece Króla został szczęśliwie zakończony. W styczniu 2023 r. wykonano prace prewencyjne (odkurzanie, …
Co można zobaczyć w pałacu
Kiedy w 1676 r. Jan Sobieski przyjął godność królewską i jako Jan III zasiadł na tronie, siedzibą jego dworu stał …
Co można zobaczyć w parku
Od powstania królewskiej rezydencji w Wilanowie przywiązywano dużą wagę do wyglądu jej otoczenia. Choć kształtowano ją zawsze zgodnie z obowiązującą...