„Święta Katarzyna Aleksandryjska” Friedricha Theodora Michaela Johna
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie przygotowało wystawę „Leonardiana w kolekcjach polskich”, która jest dostępna dla publiczności do 15 października 2020 r.
Jednym z dzieł sztuki, które można zobaczyć na wystawie, jest rycina Friedricha Theodora Michaela Johna (1769–1843) pochodząca z tzw. Starego Zasobu w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, przedstawiająca świętą Katarzynę Aleksandryjską trzymającą palmę i pogrążoną w lekturze otwartej książki.
W trakcie prac badawczych prowadzonych w związku z wystawą „Leonardiana w kolekcjach polskich” udało się ustalić bardzo interesujące fakty dotyczące tego przedstawienia. W XIX w. identyczna rycina znajdowała się w kolekcji rodziny Von Adamovicsów w Wiedniu, łączona ze „szkołą Leonarda da Vinci”, co znajduje potwierdzenie w materiale źródłowym[1]. Na dużą popularność kompozycji z pewnością miały wpływ: niezwykle prestiżowa atrybucja (autorstwo przypisywane samemu renesansowemu mistrzowi) oraz nie mniej zaszczytna proweniencja malarskiego wzorca.
Obraz Bernardina Luiniego „Popiersie świętej, z palmą, czytającej” przed 1865 r. należał do kolekcji Marie-Caroline de Bourbon-Sicile księżnej de Berry (1798–1870) w Palazzo Ca’ Vendramin Calergi nad Canal Grande w Wenecji[2]. Kiedy w paryskim Hôtel Drouot w kwietniu i maju 1865 r. kolekcja była rozprzedawana, „Popiersie świętej” prezentowano jako dzieło Leonarda da Vinci pt. „Głowa młodej kobiety ukoronowanej bluszczem i czytającej” (Téte de jeune femme couronnée de lierre et lisant)[3]. 27 listopada 2018 r. w Domu Aukcyjnym Christie’s w Paryżu dzieło zostało sprzedane za sumę 1 207 500 euro (tym samym ustanowiony został nowy rekord aukcyjny dla obrazów Bernardina Luiniego).
Więcej o wystawie „Leonardiana w kolekcjach polskich”: tutaj.
[1] Katalog der Gemälde-Sammlung des seligen Herrn Valentin Andreas von Adamovics, königl. bayerischen Hofrates, bestehend aus ausgezeichneten Original-Ölgemälden, welche zum Verkaufe im ganzen oder in einzelnen Stücken angeboten werden, [w:] T. v. Frimmel, Lexikon der Wiener Gemäldesammlungen. Buchstabe A bis F (mit zwei und achtzig abbildungen), München 1913, online: https://digi.ub.uni-heidelberg. de/diglit/frimmel1913bd1/0056 (dostęp: 09.08.2019), s. 34, il. 2.
[2] B. Luini, Une figure de sainte, en buste, avec une palme et lisant les Ecritures, Christie’s, The Exceptional Sale, Paris, 27 November 2018, Sale 16413, Lot 508, https://www.christies.com/LotFinder/lot_details.aspx?intObjectID=6167650 (dostęp: 18 V 2019).
[3] Catalogue des Tableaux Anciens & Modernes composant la Galerie du Palais Vendramini, a Venise, et appartenant a Mme la Duchesse de Berry … Publique, le Mardi 18 Avril 1865, https://archive.org/details/demoder00pill/page/40 (dostęp: 18.05.2019), s. 41, kat. 184.
Polecane
Tajemniczy wizerunek „Chrystusa Zbawiciela” (Salvator Mundi) z kolekcji Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
W historycznej kolekcji wilanowskiej tworzonej przez kolejnych właścicieli pałacu znalazł się tajemniczy wizerunek Chrystusa Zbawiciela (Salvator Mundi), którego wartość Stanisław …
„Portret młodej kobiety z łańcuchem w kształcie skorpiona” Giovanniego Antonia Boltraffia – wyjątkowe leonardianum z kolekcji Potockich z Zatora i Jabłonny
W 1952 r. w „Biuletynie Historii Sztuki” ukazał się artykuł Jana Białostockiego (1921-1988) na temat Warszawskich „Leonardianów”[1], nawiązujący do wystawy …
Bernardino Luini, Andrea del Sarto i zaginiony „Święty Jan Chrzciciel z barankiem” z kolekcji wilanowskiej
Około 1525 r. Bernardino Luini (ok. 1480-1532), jeden z najzdolniejszych uczniów Leonarda da Vinci (1452-1519) w Mediolanie, namalował w technice …
Zaginione leonardiana z kolekcji wilanowskiej. Część I: „Święta Maria Magdalena” i „Madonna z Dzieciątkiem i świętym Janem” według Bernardina Luiniego (ok. 1480-1532)
Portret Artemizji z kolekcji hrabiego Franciszka Potockiego (1788-1853), prawdopodobnie kopia obrazu Maria Magdalena Giampietrina (właśc. Giovanni Pedrini lub Giovanni Pietro …
„Madonna z Dzieciątkiem” Bernardina Luiniego
Obraz „Madonna z Dzieciątkiem” przypisywany Bernardinowi Luiniemu pochodzi z historycznej kolekcji księcia Konstantego Adama Czartoryskiego (1774–1860) z pałacu w Weinhaus …
„Modestia et Vanitas” Giovanniego Volpato wg Bernardina Luiniego
Przedstawienie znane pod różnymi tytułami: „Skromność i Próżność” (łac. Modestia et Vanitas), „Święta Marta i święta Maria Magdalena”, „Nawrócenie świętej …
Sekrety dwóch amorków: zapomniane leonardiana w zbiorach wilanowskich. Problematyka konserwatorska
W kolekcji Muzeum Pałacu w Wilanowie są dwa tajemnicze obrazy: „Putto z łukiem” i „Putto wsparte na gałęzi”. Zawsze traktowano je jako parę, ale sens tych przedstawień nie był jasny. Dopiero prace konserwatorskie przeprowadzone w latach 2003-2006 dostarczyły sensacyjnych materiałów porównawczych, dzięki którym odczytano ikonografię obu niezwykłych obrazów.
Portrety Joanny Aragońskiej a wilanowski „Salvator Mundi”
Prezentowany na wystawie Leonardiana w kolekcjach polskich obraz Zbawca Świata (Salvator Mundi; nr inw. Wil.1016) był dawniej kojarzony poprzez formalne …
Nie tylko książę Adam Jerzy Czartoryski? Leonardiana – fascynacje kolekcjonerskie w Polsce
Na wystawie „Leonardiana w kolekcjach polskich” prezentujemy dzieła pochodzące m.in. z kolekcji najznaczniejszych polskich rodzin książęcych i hrabiowskich: Czartoryskich, Lubomirskich, …
Co łączy „Świętą Marię Magdalenę Giampietrina”, „Chrystusa wśród doktorów” Bernardina Luiniego i „Portret Artemizji” z kolekcji hrabiego Franciszka Potockiego?
W 2010 r. dom aukcyjny Christie’s w Nowym Yorku wystawił na sprzedaż obraz olejny na desce Maria Magdalena przypisywany Giampietrinowi …
„Dzieciątko błogosławiące" z kręgu Lorenza di Credi (ok. 1500)
Worcester Art Museum (Worcester, USA) posiada w swoich zbiorach obraz zatytułowany Cud Świętego Donata z Arezzo (technika olejna, deska; Theodore T. and Mary G. Ellis Collection, 1940.29 )[1], przypisywany Leonardo da Vinci i Lorenzo di Credi (właśc. Lorenzo d’Andrea d’Oderigo; ok. 1456/58/60-1536/37?), który kształcił się w tej samej, co Mistrz, pracowni Andrei del Verrocchia (właśc. Andrea di Michele di Francesco Cione; 1435-1488).
„Chrystus wśród doktorów” Bernardina Luiniego (?)
Na wystawie Leonardiana w kolekcjach polskich w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie prezentujemy zagadkowy i wyjątkowy w polskich …