Rekonstrukcja kabinetu króla Jana III

Rekonstrukcja kabinetu króla Jana III
  • konserwacja

Kabinet Jana III, własność klasztoru oo. Kapucynów w Krakowie, po starannej konserwacji wykonanej w muzeum znalazł się w apartamentach królewskich w pałacu wilanowskim. Był naturalnym dopełnieniem wystroju Antykamery Króla i przyciągał uwagę odwiedzających swoją niezwykłą formą i zdobieniami.

W grudniu 2020 r., po pięcioletnim depozycie w muzeum, kabinet rozpocznie drogę powrotną do Krakowa. Powstał jednak pomysł wykonania kopii, która mogłaby być stale prezentowana we wnętrzach pałacu. Po uzyskaniu zgody właściciela zespół specjalistów z muzealnej pracowni konserwacji drewna przystąpił do prac nad stworzeniem kopii dorównującej kunsztem oryginałowi. 

Bogato zdobiony kabinet rzymski
Kabinet rzymski, Giacomo Herman (warsztat), Rzym, ok. 1669–1675; Klasztor Zakonu Braci Mniejszych Kapucynów fot. A. Indyk

W okresie wypożyczenia sukcesywnie realizowano prace rekonstrukcyjne. Wykonano m.in. kopie miniatur zdobiących szuflady wraz z malowaną tarczą zegarową oraz część mechanizmu zmieniającego (wyświetlającego)[1] godziny. Zrekonstruowano główną skrzynię mebla z odtworzeniem oryginalnie zastosowanych złączy stolarskich[2]. Częściowo odtworzono gzyms i cokół, a powierzchnie boczne pokryto okleiną[3] z użyciem forniru[4] hebanowego.

Niektórych materiałów wykorzystanych w XVII w. do budowy tego kabinetu, takich jak np. kość słoniowa, nie można dziś kupić. Dlatego zastępowano je innymi dostępnymi na rynku materiałami, zbliżonymi wyglądem i właściwościami do kości słoniowej. Oryginalne brązy złocone były ogniowo[5], ale z uwagi na bardzo szkodliwy dla zdrowia ludzkiego oraz środowiska charakter tej technologii, złoceń kopii okuć dokonano metodą galwaniczną[6].

Narzędzia i bok szuflady leżące na stole
Bok szuflady. Drewno orzecha włoskiego. W takcie wycinania wczepów skośnych

Dzięki dostępowi do oryginału można było dokonywać na bieżąco kolejnych pomiarów i odpowiednio korygować tworzoną kopię. Niestety krakowski kabinet przez stulecia zmienił swoją funkcję i stał się elementem wystroju kościoła, częścią nastawy ołtarza. Liczne jego detale zostały zmienione lub zdemontowane, a wiele z nich zaginęło. W związku z tym jeszcze w trakcie trwania prac konserwatorskich powstało szereg pytań, na które należało poszukać odpowiedzi. Tu z pomocą przyszli nam koledzy z duńskiego Muzeum Zamku Rosenborg oraz sama królowa Małgorzata II, która udostępniła do wglądu jeden z podobnych, dobrze zachowanych mebli, które ma w swoich prywatnych apartamentach. Dzięki uprzejmości muzealników z Rosenborga możliwe było wykonanie kopii okuć zdobiących mebel, w tym konnej figury wieńczącej obecnie kabinet Jana III.

Skrzynia mebla, widok ogólny. Widoczne zamontowane szuflady. Część elementów zaokleinowana czarnym drewnem hebanowym Skrzynia mebla
Hebanowy gzyms podczas prac rekonstrukcyjnych
Rekonstrukcja gzymsu, masyw hebanowy z jasnymi pasami drewna bielastego

Oryginalny mebel wróci do krakowskiego klasztoru Kapucynów po konserwacji, w formie, w jakiej został pierwotnie wypożyczony. Wszystkie zrekonstruowane elementy zostaną wykorzystane do uzupełnienia powstającej w muzeum kopii, którą mamy nadzieję zaprezentować gościom w końcu 2020 r.

Tomasz Majcherek

______________________________________________________________________________________

[1] Zabytek pierwotnie wyposażony był z zegar nocny, umożliwiający odczyt godzin po zmroku. W obracającej się tarczy zegara wycięte były cyfry podświetlone od wnętrza szafki za pomocą lampki oliwnej.
[2] Złącza stolarskie – to specyficzny sposób łączenia elementów drewnianych z zastosowaniem odpowiednich wcięć w łączonych elementach w taki sposób, aby zwiększyć powierzchnię klejenia, a co za tym idzie – wzmocnić wykonywaną konstrukcję.
[3] Okleinowanie to technika zdobienia mebli znana już w starożytnym Egipcie. Polega ona na oklejaniu cienkim płatem wysokogatunkowego drewna powierzchni często tańszego i gorszego jakościowo materiału.
[4] Fornir to cienka okleina drewniana, którą pokrywa się elementy konstrukcyjne mebli.
[5] Złocenie ogniowe to technika pokrywania metalu cienką warstwą złota, które w procesie złocenia jest rozpuszczane w rtęci, następnie odparowywanej w wysokiej temperaturze.
[6] Złocenie galwaniczne to technika pokrywania metalu cienką warstwą złota lub innego metalu (np. srebra) z zastosowaniem przepływu prądu elektrycznego pomiędzy elektrodami.