Poznaj królewską rezydencję

Wprowadzenie

Wyrusz z nami w wielowymiarową, wirtualną podróż po letniej rezydencji króla Jana III w Wilanowie. Podróż przez zakamarki historii, pałacowe komnaty i parkowe zaułki. Przekonaj się jak wyglądało życie mieszkańców pałacu na przestrzeni lat.
Widok na pałac w Wilanowie. Na pierwszym planie ogród z kolorowymi kwiatami, alejki i drzewa.
Pejzaż we mgle. Na pierwszym planie zalew, drzewa i krzewy.

Muzeum kultury
i natury

Bogata
historia

Historia pałacu w Wilanowie, letniej rezydencji króla Jana III, rozpoczyna się w 1677 r., a trwa po dziś dzień. Wypełniona jest życiorysami znakomitych mieszkańców oraz działaniami ludzi, którzy związali z tym miejscem swoje życie i dbają o to aby kolejne pokolenia mogły cieszyć się jego pięknem.

Pałac w Wilanowie
współcześnie

Odpoczynek na łonie natury, kontakt ze sztuką, historią i architekturą.
Pałac w Wilanowie to miejsce, w którym możesz zwolnić, odpocząć od codzienności. Poczuć wyjątkowość chwili.
Zobacz co dla Ciebie przygotowaliśmy.

Wystawy

W pałacu odwiedzisz apartamenty królewskie, wypełnione zabytkowymi meblami i dziełami sztuki. Zobaczysz kolekcje obrazów, rzeźb i grafik zgromadzone przez dawnych właścicieli. Koniecznie sprawdź ofertę wystaw czasowych, które przygotowuje nasz zespół abyś mógł poznać pałac od jeszcze innej strony.

Warsztaty, zajęcia, kursy

Rozwijaj swoje pasje, odkrywaj dawne rzemiosła i zdobądź nowe umiejętności. Poznaj z nami sekrety staropolskiej kuchni, tajniki kaligrafii i haftu. Zatańcz jak dama dworu, załóż kontusz, poszukaj botanicznych skarbów w ogrodach.

Kolekcje

Digitalizujemy nasze zbiory abyś miał do nich jeszcze łatwiejszy dostęp. Obrazy, rzeźby, grafiki, przedmioty codziennego użytku, dokumenty - to wszystko na wyciągnięcie ręki. Skorzystaj z wygodnej wyszukiwarki i zanurz się w świecie króla Jana III. A jeśli potrzebujesz materiałów w lepszej jakości, po prostu daj nam znać za pomocą formularza.

Plan rezydencji wilanowskiej

Odkryj niezwykłe miejsce! Możesz wybierać między widokiem parku i pałacu oraz zdecydować, które piętro wirtualnie zwiedzić. W oknie obok mapy zobaczysz zdjęcie i krótki opis danego pomieszczenia. By dowiedzieć się o nim więcej – kliknij strzałkę.

Rezydencja wilanowska dzieli się na pałac i park. Pałac posiada przyziemia, parter, I piętro i II piętro. W prawym skrzydle pałacu znajduje się przyziemie, w którym zlokalizowane są: Drukarnia, Księgarnia, gabloty wystawowe, dotykowa makieta pałacu, szatnia, toalety, pokój opiekuna z dzieckiem.

Na parterze są dwa skrzydła, w lewym znajduje się część zwana Muzeum Potockich (a w nim: Gabinet Etruski, Galeria Obrazów „Muzeum” zwana, Galeria Krajobrazów, Sień Dolna, Salon Malinowy, Sypialnia Pana i Gabinet Pana). Apartamenty Królewskie zlokalizowane są w korpusie głównym pałacu (części centralnej), zaliczamy do nich: Pomnik konny Jana III, Galerię Południową, Bibliotekę Króla, Kaplicę, Lapidarium, Antykamerę Króla, Sypialnię Króla, Gabinet Chiński Króla, Wielką Sień, Gabinet Holenderski, Antykamerę Królowej, Sypialnię Królowej, Antygabinet Królowej i Gabinet Zwierciadlany, Gabinet al Fresco, Gabinet przed Galerią, Galerię Północną i Garderobę Króla. W prawym skrzydle pałacu znajduje się Sala Biała i Apartamenty Księżnej Marszałkowej Lubomirskiej, na które składają się: Łazienka Księżnej Lubomirskiej, Rotundka i Kapliczka przy Łazience Lubomirskiej, Biała Sypialnia Księżnej Lubomirskiej, Przedpokój Księżnej Lubomirskiej, Salon Księżnej Lubomirskiej, Złota Sypialnia Księżnej Lubomirskiej i Gabinet Księżnej Lubomirskiej.

Na pierwszym piętrze, w lewym skrzydle znajdziemy Salon Wystaw Czasowych. Natomiast w korpusie głównym pałacu zlokalizowane są pomieszczenia przeznaczone na wystawę „Kolekcjonerstwo Potockich” oraz Pokoje Sobieskich, na które składają się: Gabinet o Trzech Oknach, Pokój Cichy, Gabinet Farfurowy, Pokoje Locciego, Pokój Średni i Przedpokój. Na tym samym piętrze, w prawym skrzydle możemy zwiedzać Galerię Magazynową, Salon Wystaw Czasowych, Pokoje Myśliwskie oraz Pokoje Chińskie.

Na najwyższym, drugim piętrze znajduje się jedno pomieszczenie: Sala Uczt.

Park i ogrody otaczają pałac ze wszystkich stron. Z przodu rezydencji, od zachodu znajduje się przedpole. Przed pałacem i pomiędzy jego skrzydłami mieści się dziedziniec, oddzielony od przedpola bramą główną. Po lewej stronie od pałacu, na północ zlokalizowany jest: Ogród Północny, za nim Ogród kwiatowy przy Figarni i Ogród przy Oranżerii. Dalej na północ zobaczymy Park krajobrazowy północny. Bezpośrednio na tyłach pałacu, od wschodu zlokalizowany jest Ogród Barokowy. Za nim ciągnie się Jezioro Wilanowskie, a na jego drugim brzegu położony jest rezerwat przyrody Morysin. Po prawej, południowej stronie budynku zobaczymy: Ogród Różany, Park krajobrazowy południowy, Folwark zachodni i Folwark wschodni.
2025

Historia królewskiej
rezydencji

W Wilanowie można doświadczyć piękna i majestatu królewskiej rezydencji. Barokowy pałac Jana III z otaczającymi go historycznymi ogrodami i rezerwatem przyrody to wyjątkowe miejsce, w którym monarcha odpoczywał, spędzał czas z rodziną, realizował naukowe i ogrodnicze pasje, prowadził dyskusje –zarówno polityczne jak i naukowe. W 1805 r. Stanisław Kostka Potocki udostępnił społeczeństwu wnętrza pałacu wraz z bogatą kolekcją dzieł europejskich i orientalnych oraz bezcennymi pamiątkami związanymi z historią Rzeczypospolitej Obojga Narodów i rodem Sobieskich. Dziś to miejsce kontaktu ze sztuką, historią i przyrodą dla wszystkich – do doświadczania, oglądania, nauki i przeżywania

Początki
Wilanowa

Poznaj historię miejsca, w którym król Jan III stworzył swoją rezydencję.
Stara, kolorowa mapa. Ujęcie z góry na zielone pola i drogi.

XII w.

Z tego wieku pochodzi pierwsza wzmianka o wsi Milanów

Wyjątkowe miejsce
w Dolinie Wisły

Pałac Wilanowski położony jest na niskiej skarpie nad jeziorem, starorzeczem Wisły. Bliskość wodnego szlaku komunikacyjnego i bujna przyroda sprawiały, że było to atrakcyjne miejsce. Pierwsze ślady obecności człowieka na tym terenie sięgają prehistorii, a o ciągłości osadnictwa możemy mówić od końca XI w. Kilka wieków później sprowadzono tu Olędrów potrafiących zagospodarować podmokłe tereny.

Od Milanowa do
Wilanowa

Nazwa wsi Milanów została po raz pierwszy zapisana w XII w. W kolejnych stuleciach wieś należała m.in. do benedyktynów, księcia Trojdena oraz rodu Milanowskich – potomków rycerza Stanisława ze Strzelczykowa. W połowie XVII w. była własnością Bogusława Leszczyńskiego, który zaczął budować tu dwór. Wykonano wówczas zaledwie fundamenty. W 1677 r. majątek, za pośrednictwem swojego przyjaciela Marka Matczyńskiego, zakupił król Jan III.
„nad brzegiem Wisły, w jednym z najpiękniejszych zakątków, skąd rozciągał się zachwycający widok. Na Wiśle jest dziesięć czy dwanaście dużych wysp.
Patrząc na nie, można podziwiać wspaniały efekt, jaki dają rozliczne odnogi rzeki. Dalej jej wody obmywają łąki, które rozciągają się aż po horyzont”.
Philippe Dupont

Król Jan III

Król na trudne czasy

Król Jan III pochodził z rodu Sobieskich. Choć sławę przyniosły mu głównie militarne triumfy, zwłaszcza ten nad imperium osmańskim pod Wiedniem, swoje rządy chciał oprzeć także na pokojowym rozwoju nauk, sztuk i rolnictwa.
Wykształcony, obyty w świecie i doświadczony w politycznych zmaganiach władca znał kilka języków i interesował się różnymi dziedzinami wiedzy. Codziennie czytał, był patronem uczonych i artystów, wspierał wydawanie ksiąg o gospodarowaniu czy budownictwie, interesował się astronomią i kartografią, a w Wilanowie chciał założyć szkołę kształcącą rodzimych twórców.
Portret Króla Jan III Sobieskiego w stroju antycznym, z wieńcem laurowym na głowie.
Wojownik i zwycięzca
Jan Sobieski (1629–1696) był prawnukiem hetmana Stanisława Żółkiewskiego i jak on zrobił błyskotliwą karierę wojskową i polityczną. Do jego największych zwycięstw należały to pod Chocimiem w 1673 r. – dzięki któremu rok później wybrano go na króla Polski – i to pod Wiedniem w 1683 r., zapewniające mu międzynarodową sławę i tytuł Obrońcy Chrześcijaństwa.

Barokowa rezydencja króla Jana III

Jan III potrzebował prywatnej rezydencji oddalonej od zamku w Warszawie, a jednocześnie położonej na tyle blisko oficjalnej siedziby, by nie tracić z oczu biegu spraw państwowych. Plany pomógł mu zrealizować przyjaciel, Marek Matczyński, który pośredniczył w zakupie wsi Milanów w 1677 r. Wzniesiony tu pałac, dzięki zachowanym do dziś bogatym dekoracjom, jest świadectwem życia i czynów Sobieskiego – wybitnego wodza, uczonego króla, kochającego męża i ojca.
Rysunek fragmentu fasady pałacu w Wilanowie.
Antyczne inspiracje
Widoczne w dekoracjach pałacu odwołania do czynów rzymskich bohaterów, mitologicznych historii i starożytnych autorów pomagały Janowi III stworzyć czytelny komunikat, skierowany do szlachty Rzeczypospolitej. Mówił on o powinnościach i zasługach monarchy rządzącego wielonarodowym, różnorodnym wyznaniowo, kulturowo i obyczajowo państwem, stanowił także świadectwo rozległych zainteresowań i erudycji króla.

1677

Zakup Milanowa i początek budowy pałacu nawiązującego formą do włoskich willi; wkrótce od nazwy Villa Nova wieś zostaje przemianowana na Wilanów
Grupowy portret olejny. Przedstawia rodzinę królewską. W centrum, na podwyższeniu król Jan III Sobieska i Marysieńka. Wokoło ich dzieci: królewicze i królewny.
Mąż i ojciec
Jan Sobieski był czułym mężem i ojcem. Jego małżeństwo z Marią Kazimierą opierało się na miłości, ale i partnerstwie, co widać także w dekoracjach pałacu. Czworo ich dzieci dożyło dorosłości: Jakub, Teresa, Aleksander i Konstanty. Bliskie relacje rodzinne – wówczas niezbyt częste na królewskich dworach – sprawiały, że wilanowska rezydencja Sobieskich była także pełnym ciepła i serdeczności domem.

Maria Kazimiera

Maria Kazimiera de la Grange d’Arquien zwana Marysieńką (1641–1716), do Polski przybyła jako kilkuletnia dwórka królowej Ludwiki Marii Gonzagi. Ukochana żona Jana III aktywnie wspierała jego działania polityczne. Po śmierci małżonka na zaproszenie papieża wyjechała do Rzymu, gdzie jako królowa wdowa poprzez mecenat artystyczny kultywowała pamięć o dokonaniach Sobieskiego – obrońcy chrześcijaństwa.

Początki pałacu i ogrodów

Początkowo w Wilanowie powstał skromny dwór, który następnie rozbudowano, czerpiąc inspiracje z włoskich willi i francuskich założeń pałacowych między dziedzińcem a ogrodem. Oś symetrii rezydencji biegnie ze wschodu na zachód, dzieląc ją na część południową, mieszczącą apartamenty króla i północną, z apartamentami królowej. Bogato dekorowany pałac otaczały wspaniałe ogrody, zwierzyniec i folwark.
1680
Wizualizacja początkowej fazy budynku Pałacu w Wilanowie.
1692
Wizualizacja rozbudowy dworku o przedłużenia. Każde zakończone jest wieżą.
1696
Wizualizacja rozbudowy korpusu pałacu o dodatkowe elementy.
1733
Wizualizacja rozbudowy korpusu pałacu o skrzydła.
1903
Wizualizacja rozbudowy pałacu o dodatkowy budynek przy lewym skrzydle.
Widok na fragment niskiej budowli z wieżą, w kolorze jasnej żółci. Jest to Pałac w Wilanowie. Na pierwszym planie zielona trawa, drzewo i białe ławki.
Król ogrodnik
Wilanowska rezydencja pozwalała Janowi III cieszyć się bliskością natury – król często nadzorował prace ogrodnicze, a ponoć czasem brał w nich udział. Stworzone zgodnie z życzeniem monarchy ogród oraz otoczony łąkami folwark i zwierzyniec były jednocześnie elementami dobrze zarządzanego gospodarstwa i namiastką sielskiego, ziemiańskiego życia, miejscem wytchnienia od trudów rządzenia krajem.

Elżbieta
Sieniawska

Kim była Elżbieta Sieniawska?

Pochodząca ze znamienitego i majętnego rodu magnackiego Lubomirskich, Elżbieta Sieniawska była właścicielką pałacu wilanowskiego w latach 1720–1729. Dobrze wykształcona i niezwykle przedsiębiorcza, słynęła jako świetna zarządczyni wielkich dóbr ziemskich i polityczna aktywistka. Wiele uwagi i środków poświęcała mecenatowi artystycznemu i działalności kulturalnej, które były dla niej elementami polityki prestiżu.

Kobieta, która ocaliła pałac

Po śmierci Jana III rezydencja mocno podupadła. Sieniawska kupiła Wilanów w 1720 r. od królewicza Konstantego, a relacje z przebiegu pertraktacji dają ciekawe świadectwo jej dojrzałości politycznej i świadomości artystycznej. Sprowadziła znakomitych artystów i postanowiła – zgodnie z pierwotnymi zamierzeniami króla Jana III – dokończyć rozbudowę pałacu o skrzydła boczne. Wnętrza pałacu zyskały z kolei wspaniałe dekoracje malarskie i rzeźbiarskie.
Elżbieta z Lubomirskich Sieniawska kasztelanowa krakowska. Kobieta w średnim wieku w stroju historycznym.  Ubrana w suknię z dekoltem. Sportretowana we wnętrzu.
Mistrzyni dyplomacji
Dorastała w atmosferze ożywionych dyskusji politycznych. Jako kilkunastoletnia dziewczyna dołączyła do dworu Marii Kazimiery, która stała się jej mentorką. Z czasem zaprzyjaźniły się, zwłaszcza po śmierci Jana III. Elżbieta wspierała karierę męża, Adama Mikołaja Sieniawskiego, który w dużej mierze dzięki niej objął najważniejsze godności w kraju. Rozwaga i majątek pozwoliły jej zbudować i utrzymać silną pozycję w rozgrywkach politycznych. Słynęła jako hojna protektorka, a zarazem nieustępliwa i szalenie niebezpieczna przeciwniczka.

1720

Kupno Wilanowa przez Elżbietę Sieniawską i rozbudowa pałacu o skrzydła boczne.
Popiersia nad portalami prowadzącymi do wież
Z inicjatywy Elżbiety Sieniawskiej rzeźbiarz Johann Georg Plersch wykonał dwa popiersia wieńczące portale prowadzące do pałacowych wież. Od strony południowej znajduje się popiersie męskie, od północnej zaś kobiece. W tej drugiej figurze niektórzy skłonni są widzieć portret samej Sieniawskiej – byłby to wówczas wyrazisty akcent wprowadzający postać nowej właścicielki do programu treściowego dawnej rezydencji królewskiej.
Fresk przedstawia boginię Florę w postaci młodej, pięknej kobiety w chmurach. Malarz nadał rysy twarzy ówczesnej właścicielki Wilanowa Elżbiety Sieniawskiej. Obok niej amorki.
Fresk z Florą
Fresk wykonany z inicjatywy Sieniawskiej zdobi Sień Dolną. Przedstawia boginię Florę, której malarz nadał rysy twarzy ówczesnej właścicielki Wilanowa. To czytelne nawiązanie do zdobiących pałacowe wnętrza wizerunków Marii Kazimiery portretowanej jako Jutrzenka czy Astrea, zdobiących pałacowe wnętrza. Jednocześnie owo przedstawienie Flory witało gości wchodzących do pałacu od strony północnego skrzydła, dobitnie pokazując, że rozbudowa i bogate dekoracje dawnej królewskiej rezydencji są zasługą Elżbiety Sieniawskiej.

Strażniczka pamięci

Elżbieta Sieniawska, mimo zmieniającej się mody, rozbudowała pałac zgodnie z planami króla Jana III, kontynuowała też zainicjowany przez niego program wystroju. Rozumiała wartość dziedzictwa wielkiego polskiego monarchy o europejskiej sławie i potrzebę ocalenia tego miejsca dla potomności. Dzięki niej rezydencja odzyskała świetność i stała się miejscem pamięci o zwycięzcy spod Wiednia. Była także ważnym elementem prestiżu Elżbiety Sieniawskiej – słusznie nazywanej królową bez korony.
Elżbieta z Lubomirskich Sieniawska, kasztelanowa krakowska. Kobieta w średnim wieku w stroju historycznym. Stoi na tle budowli i pejzażu.
Świetna zarządczyni
Elżbieta Sieniawska była niezwykle zdolna i przedsiębiorcza, samodzielna i odważna. Kariera męża, którą umiejętnie wspierała, także i jej zapewniała szerokie możliwości. Świetnie zarządzała wielkimi majątkami ziemskimi, czerpała zyski m.in. z wydobycia galmanu, działalności papierni czy produkcji luksusowych naczyń szklanych. Dbała o swoje liczne rezydencje. Dobrze znała się na prawie. Gdy kupowała Wilanów, miała wizję rozwoju podupadłej wówczas królewskiej rezydencji oraz fundusze na realizację tych planów.

August II

Król Polski i elektor saski

August II Sas (1670–1733), król polski od 1697 r., zdetronizowany w latach 1706–1709, pochodził z dynastii Wettynów i był też elektorem saskim. Miał ambitne plany polityczne, które chciał energicznie wprowadzać od początku swoich rządów. Zniweczyła je wojna północna (1700–1721), która zrujnowała Rzeczpospolitą i wpędziła ją w kryzys polityczny i ekonomiczny.
Rządy Augusta II zapisały się korzystniej na polu kultury – powstały wówczas wielkie budowle, m.in. Pałac Saski w Warszawie, organizowano liczne przedstawienia teatralne i karnawałowe. Nawiązane wówczas kontakty polsko-saskie okazały się znaczące dla spraw społecznych i gospodarczych. Nie da się jednak ukryć, że był o wiele lepszym władcą dla Saksonii, którą doprowadził do rozkwitu.
August II Sas. Mężczyzna w średnim wieku, w peruce, pozuje do portretu. Ubrany w zbroję i długi płaszcz.
August II, Sobiescy i Wilanów
Relacje Augusta II z królewiczami Sobieskimi i Marią Kazimierą początkowo były poprawne, stopniowo jednak zaczęły się psuć. W czasie wojny północnej monarcha, obawiając się, że Jakub Ludwik Sobieski zajmie jego miejsce na tronie, „prewencyjnie” uwięził go razem z bratem Konstantym na 2 lata. Nie dziwi więc, że Sobiescy nie chcieli sprzedać Augustowi II rezydencji wilanowskiej, o co ten wytrwale zabiegał już od pierwszych lat rządów.

1730

August II chciał kupić Wilanów już pod koniec XVII wieku. W 1730 roku otrzymał upragnioną rezydencję w dożywotnią dzierżawę.

Przebudowa wnętrz pałacu

August II starał się o zakup rezydencji wilanowskiej od synów Jana III, jednak przelicytowała go Elżbieta Sieniawska. Jej córka, a jednocześnie chrześnica króla – Maria Zofia Denhoffowa, wydzierżawiła mu pałac w 1730 r. z zastrzeżeniem, że nie może zmienić bryły budynku. Dzięki Sasowi powstały m.in. imponująca sala balowa (Sala Biała), nowy wystrój Gabinetu Holenderskiego z iluzjonistycznym malowidłem na suficie i zdobione laką wnętrze Gabinetu Chińskiego Króla.
Dwie rzeźby przypominające kształtem smoka, na tle czerwono-złotego gzymsu.
Znawca sztuki i wielbiciel teatru
August II, znawca sztuki, sprowadzał do Polski wybitnych saskich architektów i rzemieślników; gustował w operach i zabawach karnawałowych. Fascynowała go sztuka Dalekiego Wschodu. Na jego zlecenie działał (skrupulatnie pilnowany) alchemik Johann Friedrich Böttger, który po latach eksperymentów odkrył metodę produkcji porcelany. Dało to początek słynnej manufakturze w Miśni.

Izabela
Lubomirska

Błękitna markiza

Izabela z Czartoryskich Lubomirska była właścicielką dóbr wilanowskich w latach 1782–1799, ale już od lat 70. XVIII wieku miała decydujący wpływ na kształt rezydencji, należącej wówczas do jej ojca Augusta Aleksandra Czartoryskiego.
Posiadała ogromny majątek, słynęła z wyrafinowanego gustu w sprawach mody i sztuki. Wiele podróżowała, dbała o swoje dobra i rezydencje w Warszawie i pod Warszawą, także w Łańcucie czy Wiedniu. Za granicą nabywała liczne dzieła sztuki, a zakupy konsultowała m.in. z zięciem, Stanisławem Kostką Potockim
Portret Izabeli Lubomirskiej. Młoda kobieta w szarej peruce, ubrana w blado niebieską suknię. Jej twarz ma zaróżowione policzki.
Miłośniczka mody
Liczne podróże po Europie ukształtowały wyrafinowany gust Izabeli Lubomirskiej. Podążała za modą i była jedną z najelegantszych dam w Rzeczypospolitej. Uwielbiała piękne stroje, zwłaszcza w kolorze błękitnym, ceniła drogie materiały i biżuterię. Zamiłowania artystyczne i pasje kolekcjonerskie księżnej wywarły duży wpływ na wygląd i wyposażenie jej licznych rezydencji.

1782

Wilanów stał się własnością Izabeli z Czartoryskich Lubomirskiej – córki Augusta Czartoryskiego i Marii Zofii z Sieniawskich

Rozbudowa rezydencji królewskiej o pawilon kąpielowy

Izabela Lubomirska dużą wagę przywiązywała do wystroju swoich rezydencji, zatrudniała uznanych i sprawdzonych artystów. W Wilanowie zleciła m.in. dobudowanie do południowego skrzydła pałacu pawilonu kąpielowego – Łazienki; przy dziedzińcu zaś – Kuchni i Kordegardy. Zmodernizowała przypałacowe ogrody, nadając ich południowej części charakter parku angielskiego.

„Znajdowałem, że miała więcej rozumu i uczucia niż wszystkie inne kobiety, (…) podziwiałem w niej osobę zupełnie wyższego rzędu i czułem się szczęśliwy, ilekroć raczyła do mnie przemówić.”

Król Stanisław August
1 / 3

    Stanisław Kostka
    i Aleksandra
    Potoccy

    Stanisław Kostka i Aleksandra Potoccy – twórcy muzeum wilanowskiego

    Aleksandra Potocka, wraz z mężem Stanisławem Kostką, otrzymała dobra wilanowskie w 1799 r. od swojej matki, Izabeli Lubomirskiej. Małżonkowie Potoccy w 1805 r. udostępnili publiczności zgromadzoną w pałacu kolekcję, dając początek pierwszemu muzeum sztuki na ziemiach polskich. Prezentowane tu dzieła europejskie
    i dalekowschodnie miały służyć edukacji artystycznej i kształtować gusta Polaków w czasie rozbiorów, gdy Polski nie było na mapie Europy. Aleksandra z Lubomirskich Potocka (1758–1831) dzieliła pasje kolekcjonerskie męża, prowadziła salon w Warszawie, była też wizytatorką szkół żeńskich i wolnomularką.

    1799

    Izabela Lubomirska przekazała dobra wilanowskie swej córce, Aleksandrze Potockiej, żonie Stanisława Kostki
    Portret Stanisława Kostki Potockiego, rycina Julesa Davida wg pierwowzoru Jacquesa-Louisa Davida. Młody mężczyzna ubrany w strój historyczny, siedzi na koniu. Mężczyzna trzyma w prawej ręce kapelusz, lewą ręką trzyma za uzdy konia. Scena na tle muru. Po prawej stronie pies ujadający na konia. Koń pochyla głowę w jego stronę.
    Polityk
    Stanisław Kostka Potocki był wybitnym politykiem i publicystą, reformatorem oświaty i promotorem edukacji dziewcząt, przez wiele lat aktywnie działał w lożach wolnomularskich. Wyróżnił się już podczas prac Sejmu Wielkiego jako członek Stronnictwa Patriotycznego. W Księstwie Warszawskim pełnił m.in. funkcję prezesa Rady Ministrów, zaś w Królestwie Polskim ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego.

    Stanisław Kostka Potocki

    Stanisław Kostka Potocki (1755–1821), polityk i reformator edukacji, w muzeum wilanowskim chciał ukazać dzieje sztuki od starożytności do współczesności oraz kultywować pamięć o Janie III. Zwiedzającym udostępniono apartamenty króla i królowej, pamiątki po rodzinie Sobieskich, dekoracje z czasów króla Augusta II oraz znakomitą kolekcję sztuki europejskiej, polskiej i orientalnej.

    1805

    Udostępnienie publiczności kolekcji sztuki zgromadzonej w pałacu w Wilanowie

    Stanisław Kostka Potocki – koneser sztuki

    Stanisław Kostka Potocki to jeden z pierwszych polskich archeologów i teoretyków sztuki. Był także architektem amatorem, pisarzem, mecenasem, kolekcjonerem. Jego tłumaczenie książki Johanna Joachima Winckelmanna „O sztuce u dawnych” to pierwszy podręcznik historii sztuki w języku polskim. Odbył dziewięć wielkich podróży zagranicznych, podczas których dobrze poznał zabytki starożytności, dzieła wielkich mistrzów i współczesną europejską kulturę.

    „Na sejmie tym wykazał i największe zdolności, i najuczciwszy patriotyzm, jak również wiele umiarkowania.”

    Król Stanisław August

    Ojciec i syn – Aleksander i August Potoccy

    Stanisław Kostka i Aleksandra Potoccy mieli godnych kontynuatorów – syna, Aleksandra (1776–1845) i wnuka, Augusta (1806–1867). Powiększali oni zbiory dzieł sztuki i przystosowywali wnętrza pałacu do eksponowania coraz bogatszej kolekcji. August w wejściu do Galerii Północnej (która wówczas funkcjonowała jako miejsce prezentacji obrazów) wmurował tablicę z inskrypcją oddającą ideę wilanowskiego muzeum: Cunctis patet ingressus – Wstęp wszystkim wolny.
    Pomnik w parku. Jest to budowla w stylu neogotyckim osadzona na cokole i schodach. Przed pomnikiem mężczyzna z dwójką małych dzieci.
    Aleksander Potocki - strażnik pamięci rodu
    Aleksander Potocki był jedynym dzieckiem Aleksandry i Stanisława Kostki Potockich. Kontynuował dzieło rodziców, rozwijając kolekcję i dostosowując pałac do jej eksponowania. Na ich cześć ufundował monumentalne neogotyckie mauzoleum na przedpolu pałacu. Scalił i uporządkował bogate księgozbiory swego ojca oraz stryja, Ignacego, i w 1833 r. umieścił je w dawnej Sali Uczt Jana III.

    Aleksandra
    z Potockich Potocka

    Opiekunka pamięci

    Aleksandra Potocka (1818–1892) wychowała się na dworze carskim w Sankt Petersburgu. Po śmierci męża Augusta przez 25 lat samodzielnie opiekowała się rezydencją wilanowską.
    Zleciła szerokie prace restauracyjne, wprowadziła istotne zmiany w wystroju niektórych wnętrz. Wsparła też wydanie „Albumu Willanowa”, opracowanego przez Hipolita Skimborowicza i Wojciecha Gersona – do dziś stanowi on ważne źródło pokazujące na licznych rycinach wygląd pałacu i jego otoczenia w końcu XIX w.
    Widok na ogród i fontanny. Jest to ogród różany w Pałacu w Wilanowie.
    Miłośniczka roślin
    Aleksandra Potocka żywo interesowała się rolnictwem i ogrodnictwem. Uczestniczyła w wystawach organizowanych przez Towarzystwo Rolnicze i Ogrodnicze Warszawskie. Zdobyła wiele honorowych dyplomów za wyhodowane w wilanowskich ogrodach rośliny. Inwestowała w rozwój rybołówstwa, ogrodów i parku.

    Filantropka i dobrodziejka

    Aleksandra żyła skromnie, zwykle nosiła czarne stroje – symbol żałoby narodowej – odmawiała sobie i domownikom zabaw i tańca. Poświęcała się działalności dobroczynnej, m.in. wspierała szpital dziecięcy w Warszawie, niezamożne kobiety, studentów i uczniów. Działała w Warszawskim Towarzystwie Dobroczynności, ufundowała wiele kościołów.

    Feliksa Egerówna o Aleksandrze

    „Ukochawszy kraj nade wszystko, dla niego żyła, w nim pracowała, walcząc nieustannie z tymi, którzy dobrowolnie go opuszczali dla wygodniejszego życia zagranicą”.

    Rodzina
    Branickich

    Dobra wilanowskie po śmierci Aleksandry Potockiej
    Po bezpotomnej śmierci Aleksandry Potockiej w 1892 r. dobra wilanowskie odziedziczył jej krewny, Ksawery Branicki (1864–1926), a następnie jego syn, Adam Branicki (1892–1947). W 1932 r. podarował on w wieczysty depozyt państwu polskiemu zasoby Biblioteki Wilanowskiej m.in. księgozbiór, rękopisy oraz zbiór grafiki i rysunków. Obecnie znajdują się one, z wyjątkiem zniszczonych w czasie wojny rękopisów, w Bibliotece Narodowej w Warszawie.
    W związku w trudną sytuacją finansową dóbr wilanowskich na początku lat 30 XX w. Adam Branicki rozpoczął parcelację i wyprzedaż ziemi. Zbiory wilanowskiego muzeum zostały w 1932 r. oddane w zastaw Państwowemu Bankowi Rolnemu, największemu wierzycielowi bardzo zadłużonego majątku.
    Rodzina Branickich mieszkała w pałacu do września 1944 r.

    Oddział Muzeum
    Narodowego w Warszawie

    Pałac w Wilanowie jako oddział Muzeum Narodowego w Warszawie

    Po II wojnie światowej na mocy reformy rolnej dobra wilanowskie przeszły na własność państwa. Pałac i ogrody z historycznymi budynkami w styczniu 1945 r. stały się oddziałem Muzeum Narodowego w Warszawie. Przez kilkanaście lat wracały do muzeum zbiory wywiezione na teren Niemiec, Austrii i ZSRR. Wiele obiektów do dziś stanowi straty wojenne.

    Wielki remont

    W 1954 r. w pałacu i parku rozpoczęły się szeroko zakrojone prace rewitalizacyjne. Uroczystego otwarcia muzeum dokonano 10 września 1962 r., a dwa dni później, w rocznicę odsieczy wiedeńskiej, pałac i ogrody udostępniono publiczności. W latach 70. XX w. liczba odwiedzających rezydencję królewską sięgnęła 400 tys. osób rocznie.

    Odbudowa kolekcji

    Najważniejszym zadaniem po II wojnie światowej było odbudowanie kolekcji. Do 1949 r. trwały rewindykacje z terenów Niemiec, Austrii i ziem zachodnich włączonych do Polski po II wojnie światowej. W 1951 i 1956 r, nastąpiły dwa duże zwroty z ZSRR – do Wilanowa powróciły dzieła sztuki „zabezpieczone” przez Armię Czerwoną.

    Muzeum Pałacu
    Króla Jana III w Wilanowie

    1999, A.Indyk

    O muzeum

    W 1995 r. Muzeum Pałacu w Wilanowie stało się samodzielną instytucją podległą ministrowi kultury. We wrześniu 2013 r. zmieniło nazwę na Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.
Muzeum regularnie organizuje wystawy czasowe, konferencje i seminaria, prowadzi badania naukowe, wydaje liczne książki, organizuje zajęcia edukacyjne poświęcone historii, kulturze i przyrodzie wilanowskiej rezydencji.
    Instytucja dba o nowoczesną edukację i wprowadza nowe technologie ułatwiające zwiedzanie oraz opiekę nad zabytkami. Na jej portalu– wielkim repozytorium wiedzy i zasobów edukacyjnych – znajduje się kilka tysięcy artykułów przybliżających historię i kulturę Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Muzeum jest aktywnym członkiem Sieci Europejskich Rezydencji Królewskich / ARRE (od 2006 r.), Międzynarodowej Rady Muzeów ICOM i European Route of Historic Gardens. W latach 2016–2019 pozyskało część historycznego folwarku wilanowskiego, by rozwijać programy społeczne i poprawić warunki bezpieczeństwa zabytków.
    Widok na fasadę pałacu w Wilanowie od strony przedpola, przed rewitalizacją.
    Konserwacja i rewitalizacja
    Od 2003 r. muzeum prowadzi intensywne prace rewitalizacyjne. Działania konserwatorskie objęły fasady i wnętrza pałacu wraz z wyposażeniem, część parku i przedpole. Większość prac sfinansowano ze środków Unii Europejskiej oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Muzeum działa w poszanowaniu dla tradycji i stawia zawsze na doświadczenie oryginału, jednocześnie wykorzystuje osiągnięcia nauki, nowe metody oraz technologie konserwatorskie i dokumentacyjne, a także nowoczesne systemy zarządzania.

    Muzeum kultury
    i natury

    Wilanowska rezydencja to najlepiej zachowany w Polsce barokowy pałac królewski, a także rozległy park z różnorodnymi założeniami ogrodowymi, rezerwatem przyrody Morysin, jeziorem. Muzeum opiekuje się zasobami tak kultury, jak i natury, dążąc do zrównoważonego rozwoju i zachowania dla przyszłych pokoleń tego wyjątkowego miejsca.
    1 / 3