Po co nam w muzeum projekty Erasmus+?

Erasmus+ promuje ideę nauki przez całe życie – lifelong learning. Dzięki temu nie tylko młodzież i studenci, ale też dorośli z całej Europy mogą kształcić się i brać udział w wyjazdach edukacyjnych.

Kontynuujemy tradycję edukacji ustawicznej, podążając za przykładem patronów naszego muzeum. Pierwszym z nich jest król Jan III – twórca pałacu wilanowskiego, polityk, dowódca, ale także myśliciel, oddany nauce i sztuce. Sobieski wraz z młodszym bratem odbyli w młodości podróż edukacyjną po Europie, by poszerzać swoje horyzonty. Druga ważna dla nas postać -Stanisław Kostka Potocki – to założyciel wilanowskiego muzeum, osobowość niezwykle zasłużona dla polskiej nauki. Obaj wierzyli w edukacyjną moc dobrze zaplanowanej i przemyślanej podróży, wcielając w życie ideę tzw. „Grand Tour”. Wierzymy, że byliby dumni z programu, którego założenia przedstawiamy poniżej.

Akredytacja programu Erasmus+ 2021 – 2027

W 2021 roku Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie znalazło się w gronie kilkunastu instytucji w Polsce, zajmujących się nieformalną edukacją dorosłych, które w edycji konkursu 2020 uzyskały Akredytację programu Erasmus+ Mobilność dorosłych osób uczących się i kadry edukacji dorosłych.

Akredytacja Programu Erasmus+ to gwarancja pozyskiwania środków na podróże edukacyjne dla pracowników zaangażowanych w tworzenie oferty edukacyjnej instytucji. Otrzymane wsparcie finansowe umożliwia odwiedzanie innych muzeów w formule job shadowing, udział w specjalistycznych kursach i zapraszanie prelegentów z wykładami do muzeum. Wyjazdy pozwalają nam na wymianę wiedzy i doświadczeń z innymi muzealnikami, udział w szkoleniach oraz efektywną naukę języków obcych.

Muzeum na potrzeby programu opracowało tzw. Plan Erasmus+ dla muzeum, czyli plan działań instytucji na rzecz rozwoju kompetencji kluczowych kadry – pracowników i współpracowników muzeum, mających wpływ na ofertę edukacyjną instytucji. 

Podsumowanie 

Do najważniejszych rezultatów projektów Erasmus+ w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie zaliczyć możemy rozwój zespołu muzealnego – wzrost jego kompetencji kluczowych i zawodowych. Dzięki projektom Erasmus+ zebraliśmy rekomendacje i pomysły na nowe programy edukacyjne, powstały kolejne lekcje muzealne (np. „(Eko)logiczny Wilanów” – lekcja przyrodnicza dotycząca tematyki zrównoważonego rozwoju). Efektem projektów Erasmus jest także aktualizacja modułu Echocast  (Różne potrzeby zwiedzających), aplikacja Palace Thinker, Krytyczny przewodnik po pałacu oraz kostka narracyjna (ang. story cube) - narzędzie wspierające edukatorów i wolontariuszy.

Projekty Erasmus+ korzystnie wpłynęły także na networking: przy przygotowaniach do wyjazdów oraz podczas mobilności współpracowaliśmy z licznymi instytucjami europejskimi – w wielu przypadkach udało się nam zbudować i utrzymać z nimi wartościowe relacje, a kontakty okazały się cenne także przy innych międzynarodowych przedsięwzięciach i projektach. 

Erasmus+ przynosi instytucji, jej pracownikom oraz gościom liczne korzyści. Dlatego nie ustajemy w planowaniu i przygotowywaniu kolejnych projektów.

Gdzie znaleźć informacje o programie Erasmus?

 

Przewodnik po programie Erasmus+ (2024)

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

zdjęcie tytułowe: Alegoria Filozofii - malowidło na plafonie w Bibliotece Króla, fot. Z. Reszka

Lista elementów