Galeria Magazynowa – co to jest?
Dlatego potrzebne są magazyny, w których przechowuje się przedmioty niepasujące do wnętrz albo zbyt delikatne, by przenosić je do pomieszczeń muzealnych. Część takich zabytków znalazła swoje miejsce w Galerii Magazynowej. Przechowywane są one tutaj w specjalnych szafach. Szafy te różnią się od siebie w zależności od tego, jakiego typu przedmioty są w nich przechowywane.
Grafiki a światło
Gabloty, w których przechowuje się te cenne prace, są tak sprytnie wymyślone, że chronią zabytki przed światłem i jednocześnie pokazują je zwiedzającym.
A wiecie, dlaczego trzeba chronić cenne przedmioty przed światłem?
Kiedy zdejmie się ze ściany obrazek, najczęściej w tym miejscu zostaje ciemniejszy ślad. To efekt działania światła słonecznego. Promienie są niewidoczne, ale bardzo silne i dlatego dookoła obrazka ściana zrobi się jaśniejsza, natomiast pod obrazkiem jej kolor się nie zmieni, bo ten fragment był zasłonięty i promienie padające na obraz sprawiły, że to on zrobił się jaśniejszy. Ludzie chronią przed słońcem również swoją skórę, smarując się kremami z filtrem. Oczywiście w muzeum nie można zupełnie zgasić światła ani zasłonić okien. Dlatego na szybach są specjalne filtry, a okna dodatkowo zabezpiecza się roletami. W zależności od pory dnia i pory roku można je opuszczać lub podnosić. Gabloty też są oświetlone w bezpieczny sposób. Nie zamontowano zwykłych żarówek, tylko takie, których światło nie szkodzi zabytkom, bo większość z nich jest bardzo wrażliwa na światło. Na przykład tkaniny pod wpływem promieni słonecznych jaśnieją, czasami nawet zmieniają kolor. A rysunki czy akwarele, czyli prace malowane farbami wodnymi, potrafią tak zblaknąć, że stają się niewidoczne. Dlatego tak ważne jest, by zabytki chronić przed światłem. Również z tego powodu nie można w muzeum robić zdjęć z fleszem. Tak silne światło jest szkodliwe dla eksponatów.
Laka z Dalekiego Wschodu
Laka to żywica z azjatyckiego drzewa sumak. Przedmioty z laki można wykonywać tylko na Dalekim Wschodzie, czyli w Japonii i Chinach. Kiedyś próbowano przywieźć tę żywicę do Europy, ale po drodze zastygała i nie można było już z nią nic zrobić. Rzeczy dekorowane laką zawsze bardzo podobały się Europejczykom, ponieważ powierzchnia takich przedmiotów lśni jak lustro. Wymagają one jednak bardzo szczególnej opieki. Wystawione na działanie światła słonecznego robią się matowe. Dlatego w Galerii Magazynowej są pokazywane na zmianę – nie za długo, żeby im nie zaszkodzić.
W każdym muzeum zabytkami opiekują się konserwatorzy oraz kuratorzy i kustosze. Zadaniem konserwatorów jest dbanie o to, by stan zabytków się nie pogarszał oraz prowadzenie prac konserwatorskich. Konserwatorzy to lekarze zabytków i dzięki nim można dziś oglądać najdelikatniejsze przedmioty. Zajmują się też całym pałacem i dbają o to, by budynek był bezpieczny. On przecież też jest zabytkiem!
Kuratorzy i kustosze badają historię zabytków i odkrywają ich tajemnice. To oni decydują, w których salach muzeum będą prezentowane poszczególne przedmioty, tak by pasowały do siebie. Razem z konserwatorami przygotowują karty obiektów, w których zapisane są wszystkie ważne informacje o zabytkach. Dzięki temu za wiele lat kolejni muzealnicy będą mogli korzystać z ich wiedzy.
Tkaniny
Zegary
Zegary podłogowe były wysokie jak szafy. Obudowa takiego zegara była drewniana i bogato zdobiona: rzeźbiona, malowana, złocona. Złocenie polegało na pokrywaniu specjalnie przygotowanej powierzchni zabytku płatkami prawdziwego złota, które potem polerowano, by pięknie błyszczało. To był nie tylko zegar, czyli urządzenie do wskazywania czasu, ale też dekoracyjny mebel. Dlatego zegarami opiekują się w muzeum różni specjaliści, którzy ze sobą współpracują. To konserwatorzy drewna, metalu oraz oczywiście zegarmistrzowie! Dzięki ich pracy te zegary działają do dzisiaj. Wystarczy je nakręcić, aby rytmicznie zaczęły odmierzać czas.
Militaria
Srebra
Wszystkie te cenne przedmioty metalowe muszą być chronione przed wilgocią, aby nie korodowały, czyli nie niszczyły się. Najbardziej służy im suche powietrze, dlatego każda gablota jest bardzo szczelna i ma w środku taki poziom wilgotności, jaki jest dla zabytków bezpieczny. Przedmioty srebrne oraz posrebrzane ciemnieją i robią się matowe, gdy są wystawione na działanie powietrza, dlatego też nie powinny stać poza gablotami.
Pracownia konserwacji malarstwa
Efekty pracy konserwatorów są widoczne w całym pałacu. To oni dbają o dobry stan, wygląd i bezpieczeństwo zabytków. Dzięki nowej pracowni konserwatorskiej można zobaczyć, w jaki sposób pracują konserwatorzy malarstwa. Każdy zabytek musi być przez nich najpierw dokładnie obejrzany, kawałek po kawałku, za pomocą specjalnych lup. Potem razem z kuratorami podejmuje się decyzję o tym, jakie prace są potrzebne, np. czy trzeba coś uzupełnić, a może odsłonić zamalowany fragment? Konserwatorzy przeprowadzają też badania. Sprawdzają na przykład, jakich farb i barwników używali dawni artyści. Czasem w tym celu muszą pobierać mikroskopijne próbki i badać je w laboratorium. Dzięki zdobyciu tak szczegółowej wiedzy mogą lepiej zaopiekować się zabytkami. W czasie swojej pracy muszą być bardzo skoncentrowani i często spędzają w jednej pozycji wiele godzin. Każdy fragment obrazu musi być dokładnie oczyszczony i zabezpieczony.