Alegoria upadku Ojczyzny po trzecim rozbiorze

Alegoria upadku Ojczyzny po trzecim rozbiorze

Klęska insurekcji kościuszkowskiej przesądziła o losie Polski. 24 października 1795 r. Rosja, Prusy i Austria porozumiały się ostatecznie i podzieliły między siebie resztki ziem polskich. Od króla Stanisława Augusta – praktycznie internowanego w Grodnie – zażądano abdykacji, którą podpisał  nieprzypadkowo 25 listopada tego roku; perwersja imperatorowej Katarzyny II polegała na tym, iż dzień 25 listopada był świętem jej patronki i zarazem dniem koronacji Poniatowskiego. Likwidacja Rzeczpospolitej stała się faktem.
 

Upadek polskiej państwowości zaowocował u schyłku XVIII w sztuce, głównie w malarstwie, dwoma symbolicznymi typami kompozycji, określanymi jako Grób Ojczyzny i Polska w kajdanach. Pierwszy temat, stworzony przez Michała Stachowicza, a potem kopiowany przez Franciszka Smuglewicza i innych  anonimowych artystów, wyobrażał Alegorię Polski (Polonię) w kajdanach, wtrącaną do grobu przez zdrajców Ojczyzny, czemu daremnie starał się zapobiec Tadeusz Kościuszko. Tenże Smuglewicz namalował w 1795 r. (?) wielki olejny obraz Polska w kajdanach, dziś zaginiony, a dawniej znajdujący się w posiadaniu Mieroszewskich w Krakowie. Malowidło przedstawiało Polonię w bieli, niczym antyczną westalkę, u stóp której Naczelnik składał przysięgę, w asyście trzech stanów: szlachcica, mieszczanina i wieśniaka.

Ta przejrzysta przecież symbolika nie ominęła rycin, wprawdzie niezbyt licznych i operujących skromniejszą gamą środków. Do takich dzieł należy miniaturowa (76 x 94 mm) i bardzo nastrojowa grafika, stanowiąca de facto bilet wizytowy Pawła Ksawerego Brzostowskiego (1739 – 1827), referendarza wielkiego litewskiego, założyciela tzw. Rzeczpospolitej Pawłowskiej. Kompozycja jest nokturnem, czyli sceną rozgrywającą się w nocy, z mglistym zarysem księżyca na niebie. Na tle pagórkowatego pejzażu, z cyprysami i bielejącymi w mroku starożytnymi ruinami, wznosi się pośrodku antyczny ołtarz (lub sarkofag) z inskrypcją PATRIA, ozdobiony bukranionami i festonem. Oparte o monument bezskrzydłe putto, pogrążone w rozpaczy, zakrywa twarz – może szlocha, a może rozmyśla. Za późno na ratunek, wszystko przepadło, nie ma już żadnej nadziei ; Orzeł Biały przed chwilą odleciał, trzymając w szponach jej symbol – kotwicę. Dominuje nastrój żałoby i smutku, ale i porażającej ciszy. Rycinkę (miedzioryt z akwafortą) wykonał działający w Rzymie i Modenie, według własnego rysunku, Carlo Antonini (ok. 1740 – po 1821), włoski grafik, rysownik i architekt. Uczynił to zapewne na zamówienie Brzostowskiego, który po trzecim rozbiorze sprzedał majątek i wyjechał za granicę. W napisie pod opisaną kompozycją zauważa się błąd literowy, wynikły z przeoczenia sztycharza: brakująca w słowie Referendaire litera „e” została nad nim dopisana odręcznie atramentem.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Gospodarcze przyczyny rozbiorów Polski

      Ponad dwieście lat trwa spór o przyczyny upadku Rzeczypospolitej. Najjaskrawiej uwidocznił się on w postawach dwóch szkół historycznych: krakowskiej i warszawskiej. Pierwsza uznawała anarchię za główną przyczynę upadku państwa, druga zaś udowadniała, że t

      Malowidło przedstawia grupę ludzi i stado owiec. Po prawej stronie znajduje się wejście do drewnianego domu, gdzie są dwie kobiety. Jedna klęcząca tyłem, druga stojąca przy wejściu. Obok kobiet stoi mężczyzna który trzyma za głowę kozła. Po lewej stronie pastuszek z sianem, obok niego owce. W oddali drugi pasterz.  W tle pejzaż. Są to zimowe zajęcia pasterskie, ilustracja z fragmentu „Georgik” Wergiliusza.
    • Silva Rerum

      Cenzura listów podczas Insurekcji Kościuszkowskiej

      Ja NN. przysięgam Panu Bogu w Trójcy Świętej Jedynemu, iż w danem mi powierzeniu przeglądania listów i ekspedycyi, podejrzane i interesujące listy, powstaniu narodu naszego przeciwne, zatrzymywać i one RZT oddawać będę – to słowa przysięgi składanej przez

      Rycina przedstawia żołnierzy na koniach. Jeden z nich powalony na ziemi. Siedzi na nim mężczyzna,  który wyciąga prawą rękę i wskazuje w lewą stronę. Obok niego żołnierz na koniu. W tle rozgrywa się bitwa. Jest to scena z bitwy pod Maciejowicami, rycina Victora Adama.
    • Silva Rerum

      Finis Poloniae! Kościuszko w niewoli

      Bitwa maciejowicka, stoczona 10 października 1794 r., o godzinie 13 dobiegała tragicznego końca. Polacy stracili cztery tysiące ludzi, Rosjanie o połowę mniej. Do niewoli rosyjskiej zostało wziętych dwa tysiące żołnierzy, w tym generałowie: Sierakowski, K

      Rycina przedstawia żołnierzy na koniach. Jeden z nich powalony na ziemi. Siedzi na nim mężczyzna,  który wyciąga prawą rękę i wskazuje w lewą stronę. Obok niego żołnierz na koniu. W tle rozgrywa się bitwa. Jest to scena z bitwy pod Maciejowicami, rycina Victora Adama.

    Słowa kluczowe