Apoteoza Wiktorii Wiedeńskiej

Apoteoza Wiktorii Wiedeńskiej

   Wśród licznych panegiryków, opiewających działania wojenne Jana III Sobieskiego, a w szczególności Wiktorię Wiedeńską, wysuwa się na czoło dzieło Wojciecha Bartochowskiego pt. Fulmen Orientis Joannes III Rex Poloniarum Ter Maximus bellicae fortitudinid gloria Innocenti XI, wydane w drukarni Kolegium Jezuitów w Kaliszu w 1684 r. Autorem druku był wspomniany Bartochowski herbu Rola z Łęczyckiego (1648 – 1708), jezuita i świetny mówca. Przez 12 lat działał jako kaznodzieja na dworze biskupa Andrzeja Załuskiego, następnie w kościele św. Piotra w Krakowie. Fulmen Orientis, ofiarowany Janowi III przez jezuitów polskich i uważany swego czasu za arcydzieło, zawiera opis odsieczy wiedeńskiej, sporządzony w klasycznej prozie łacińskiej, w pełnym ekspresji, jędrnym i plastycznym stylu, zgodnie z duchem baroku.

   Na odwrocie karty tytułowej panegiryku znajduje się miedzioryt, który w alegorycznej formie gloryfikuje Wiktorię Wiedeńską i jej głównego bohatera – wielkiego króla. Sztych przedstawia rozległe pole bitewne z pasmem wzgórz na horyzoncie. Na pierwszym planie piętrzą się armaty, beczki z prochem, kule armatnie i inne militaria, a nieco w głębi – namioty tureckiego obozowiska. Po prawej stronie kompozycji widnieje gładka niczym z kryształu kula ziemska z herbem Sobieskich Janina, na tle panopliów i drzewa laurowego. Obok szybuje w powietrzu putto, trzymające oburącz wstęgę z dewizą Oriens quo fumat fulgure Lechia fulget. Wyżej – na tle zachmurzonego nieba, otwierającego się punktowo promienista poświatą – unosi się ukoronowany Orzeł Biały z tarczą – herbem Janina na piersi. W lewym szponie dzierży szablę, w prawym – wiązkę piorunów, z których jeden, spadając zygzakiem, razi turecki obóz. Symbolika kompozycji jest przejrzysta : orzeł, symbol szlachetności i władzy, uzbrojony w szablę, tarczę i piorun oznacza oczywiście „błyszczący piorunem Lechistan”, a tarcza – herb Sobieskich ochrania także cały ówczesny świat chrześcijański. Drzewko laurowe symbolizuje odwagę, triumf, chwałę, sławę i nieśmiertelność polskiego monarchy ; ono również – obok Janiny – chroni świat ówczesny przed uderzeniem pioruna. Autor tego niesygnowanego miedziorytu pozostaje nieznany ; był nim zapewne jakiś lokalny sztycharz – amator, może z kręgu tamtejszych kaliskich jezuitów. Rycinka, pomimo niewysokiego artystycznego poziomu, ma jednak wiele naiwnego wdzięku i cechuje się dekoracyjnością kompozycji.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Apoteoza Jana III Sobieskiego jako rzymskiego cezara

         Życie i działalność Jana Sobieskiego wcześnie, bo od 1654 r., związały go z Gdańskiem i Pomorzem. Potem, już jako panujący monarcha, parokrotnie odwiedzał to bogate miasto nad Motławą, poświęcając mu wiele autentycznego zainteresowania, czasu i fundusz

      Grafika pt. Apoteoza Jana III Sobieskiego. Grupa figuralna. Na pierwszym planie półnaga kobieta trzymająca  w prawej dłoni słońce, w lewej ręce liść palmy. Lewą nogę opiera na kuli. Powyżej Matka Boska w koronie trzymająca pergamin z widokiem miasta. W chmurach na niebie duży orzeł z rozpostartymi skrzydłami podtrzymujący na grzbiecie króla Jana III Sobieskiego ubranego w strój antyczny w wieńcu laurowym na głowie. Nad nim słońce i dwie ręce wystające z chmur. W jednej korona, w drugiej buława. Scena rozgrywa się na tle pejzażu.
    • Silva Rerum

      In hoc signo vinces – Pod tym znakiem zwyciężysz

      Słowa te łączone są z imieniem rzymskiego cesarza Konstantyna I Wielkiego. Sam cesarz opowiadał, że zobaczył je we śnie, w noc poprzedzającą ważną dla niego bitwę. Źródła potwierdzają, że jego żołnierze ruszyli do walki, mając tarcze opatrzone niebiańskim

      Kolorowe zdjęcie współczesne przedstawia zabytek architektury antycznej. Jest to łuk triumfalny cesarza Konstantyna w Rzymie.
    • Silva Rerum

      Gorycz zwycięstwa pod Wiedniem

      W wyprawie wiedeńskiej wzięło udział wielu mieszkańców Prus Królewskich, wielu z nich nie wróciło, jak np. wojewoda pomorski Władysław Denhoff, który zginął pod Parkanami 9 października 1683 r. Razem z królem zabrali się dwaj zakonnicy, bracia Haccy, Jan

      Bitwa pod Wiedniem. Z lewej strony król Jan III Sobieski na koniu, za nim wojsko z chorągwiami. Nad  królem leci biały gołąb. Pośrodku krwawa walka. W oddali namioty tureckie i zarys Wiednia.

    Słowa kluczowe