Chleb powszedni

Chleb powszedni

Chleb, podstawowy składnik kuchni słowiańskiej, przeniknął najprawdopodobniej na nasze ziemie za pośrednictwem Gotów. Wyprzedziły go kasze, prażuchy, podpłomyki, placki pieczone w popiele, prażmo, tj. kłosy zboża suszone, wykruszane i pieczone w popiele lub na rozgrzanych kamieniach. Jednak już w roku 1611 zielnik Syreniusza wyróżniał chleby: królewski lub pański (najlepszy z mąki pszennej), miejski lub kupiecki (pieczony z mąki średniej z otrębami), pospolity (z mąki grubo mielonej), grysowy lub chłopski (z mąki grubej z otrębami). W Polsce uprawiano głównie pszenicę, żyto, jęczmień i owies, rzadziej proso. Ze stanu dzikiego zbierano kilka innych traw (m.in. mannę jadalną), których ziarna mielono i dodawano do mąki chlebowej. Podobnie postępowano z tzw. nibyzbożem, np. gryką, która nie jest trawą, lecz dostarczała nasion przerabianych na kaszę lub mąkę.

Cechy piekarskie należały do najbardziej wpływowych, ale swą działalność ograniczały do dużych miast. Na wsiach, po dworach chleb pieczono własnoręcznie. Ważną rolę chleba w obrzędowości i zwyczajach ilustruje rozmaitość jego postaci, form i nazw, połączonych z określonymi dniami czy uroczystościami. Rozróżnić można: chleb weselny (kołacz, korowaj), zapustny (rzeczuch, pampuch), wielkanocny (baba, mazurek), wigilijny, zaduszkowy, pogrzebowy. „Chlebem żałobnym” określano stypę. Ludność wiejska nazywała chleb świętym („święty chlebuś”). Siadając do posiłku, Polacy zawsze zdejmowali nakrycie głowy, a gdy nawet kawałeczek chleba upadł na ziemię, podnosili go i całowali, jakby przepraszając za zniewagę.

Chleb często występuje w polskich wyrażeniach i przysłowiach. Popularne są zwłaszcza powiedzenia: „Bez chleba nie obiad”, „Chleb i woda – nie ma głoda”, „Chleb płacze, gdy go darmo jedzą”, „Chleb pracą nabyty, bywa smaczny i syty”, „Proszę cię na chleb” – mówili, gdy jeden drugiego na obiad zapraszał. Chlebem traktowano nawet zmarłych. W Zaduszki, przed północą na stole posypanym mąką stawiano poczęstunek dla dusz, złożony z chleba, soli i wody, a następnego dnia sprawdzano, czy dusze nie zostawiły śladów w po­staci smugi na mące. W przenośni mianem chleba zasłużonych określano w XVI-XVIII w. uposażenie w królewszczyznach osób zasłużonych dla kraju, króla lub pełniących urzędy. Było nadawane w formie dzierżawy za niewielki czynsz (do r. 1607), dożywocia lub zarządu z obowiązkiem rozliczania się. Stało się źródłem magnackich fortun, ale pozbawiało skarb państwa większości dochodów. Dopiero w roku 1775 przyjęto ustawę o licytacji starostw po śmierci dożywotnich posesorów (tzw. emfiteutyczna reforma starostw). Podobne znaczenie – zapewnienia utrzymania – miał tzw. chleb zimowy (hiberna). Był to obowiązek zakwaterowania na zimę i żywienia wojska kwarcianego w dobrach duchownych i królewszczyznach. W połowie XVII w. został zamieniony na stały podatek, obracany na utrzymanie armii.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Dyplomacja dawnej Polski – co jedli i pili posłowie cudzoziemscy?

      „Na śniadanie półmiski: kapłun, półmisek 1, kurcząt 8 półmiski 2, cielęca pieczenia półmisek 1, pasteta półmisek 1” – tak zaczyna się stronica w Rachunkach poselskich z 1602 r. obejmująca „ordynarię dzienną” na kuchnię poselską dla bawiącego wtedy w Polsc

      Obraz olejny. Przedstawia martwą naturę z koszem jaj, lisem i kaczorami. Najjaśniejszym punktem tego obrazu są białe jaja, reszta namalowana jest w podobnej brązowej kolorystyce. Dwa akcenty koloru, to błękitna draperia przy koszu i czerwone nóżki ptaka.
    • Silva Rerum

      Dzieciom potrawa bardzo użyteczna, czyli dawne zalecenia czym karmić dzieci.

      Wskazówki i rady dotyczące żywienia dzieci zaczęły się u nas rozpowszechniać od drugiej połowy XVI w. Popularne stawały się zwłaszcza wśród mieszczan i szlachty, nie docierały zaś na chłopską wieś. Zawarte były m. in. w wydawanych w XVI i XVII w. herbaria

      Portret królowej Marii Kazimiery z dziećmi. Przedstawia Marię Kazimierę jako matkę bogów Geę – Reę, założycielkę królewskiej dynastii Sobieskich. Obok królowej matki występują jej dzieci: Jakub Ludwik, Aleksander Benedykt, Konstanty Władysław, Teresa Kunegunda i Jan. Królowa ubrana w strój antyczny. Przy piersi trzyma małe dziecko. Po jej lewej stronie czwórka starszych dzieci. Dwójka opiera się o lwa. W tle, za czerwoną kotarą znajduje się popiersie króla Jana III Sobieskiego.
    • Silva Rerum

      Kuchnia polska: początki panierki

      W popularnym obrazie dzisiejszej kuchni polskiej, powstałej w wyniku zerwania z wielowiekową tradycją i ukształtowanej przez tzw. zbiorowe żywienie i poetykę stołówek, jadłodajni i barów szczególne miejsce zajmuje panierka. Panierowane schabowe, kotlety m

      Karta księgi z napisami. Jest to strona tytułowa wydania Compendium ferculorum z 1682 r.

    Słowa kluczowe