Farmazon

Farmazon

„Farmazon” lub „franmason”, podobnie jak „farmazonia”, oznaczają potoczną nazwę ludową, odnoszącą się do wolnego mularza i do wolnomularstwa; określenia te wywodzą się z francuskiego franc–maçon oraz franc–maçonerie.

Samo słowo „wolnomularstwo”, funkcjonujące w świadomości społecznej jako swoisty znak wywoławczy, budziło od zawsze skojarzenia, emocje i namiętności, sympatie i resentymenty. Nie bez powodu wśród wielu stowarzyszeń tajnych i poufnych istniejących kiedyś i obecnie największy rozgłos i zainteresowanie towarzyszy po dzień dzisiejszy właśnie masonerii, dawniej określanej również mianem masonii i frankmasoństwa. Wolnomularstwo fascynowało nie tylko strojami mającymi w sobie coś z szat liturgicznych (dziwaczne fartuszki, szarfy, przeróżne oznaki i insygnia), lecz także tajemniczością i hermetycznością obrzędów odbywanych za starannie zamkniętymi i pilnie strzeżonymi drzwiami, w specjalnie w tym celu przygotowanych pomieszczeniach. Opinię publiczną niezmiernie ciekawiła tajność owych obrzędów, przynajmniej do połowy XVIII stulecia, gdyż odtąd stopniowo, coraz częściej księgi rytuałów masońskich były wydawane drukiem (bądź przez przeciwników, bądź przez ludzi interesu), a dostęp do nich osób niewtajemniczonych bywał względny. Mimo to w najrozmaitszych warstwach społecznych, od arystokracji po lud, bezkrytycznie przyjmowano na temat wolnomularstwa wszelkie informacje, nawet najbardziej niedorzeczne. Kościół katolicki już od drugiej połowy lat 30. XVIII w. zwalczał tę organizację.

Ilustracja lub rycina. Przedstawia scenę we wnętrzu pałacowym. Widzimy mężczyzn ubranych w stroje historyczne, debatujących, z szablami w dłoniach. Po prawej stronie stół i krzesło. Wysoko pod sufitem upięta kurtyna.
Scena z obrzędu Zakonu Mopsów, rycina z druku Gabriela-Louisa Pérau: L'Ordre des francs-maçons trahi, et le secret des Mopses révélé, Amsterdam 1763; Biblioteka Narodowa

Początki masonerii, zwłaszcza źródła jej struktury organizacyjnej i obrzędowości, sięgają istniejącej jeszcze w XVII stuleciu w Anglii i w Szkocji korporacji – bractw budowniczych gotyckich katedr, kompleksów klasztornych i świeckich rezydencji. Specyfika zawodu muratora sprawiła, że podobne zrzeszenia pod względem prawnym pozostawały niezależne od władzy lokalnej i tworzyły niejako jedno wolne, autonomiczne stowarzyszenie ponadpaństwowe. Ponadto wierzono powszechnie, że owe – wyjątkowo uprzywilejowane – korporacje przechowują przekazane im w zamierzchłej przeszłości ważne tajemnice. Na oznaczenie członków bractwa zrzeszającego ich twórców – muratorów, pojawił się termin „freemasons” (wczesna jego forma to „freemaceons”, po łacinie „lathomi, latomi”), później rozumiany i tłumaczony na języki obce jako „wolni mularze”.

Jędrzej Kitowicz, zaliczając farmazonię do „wiar, jakie były w Polsce”, tak pisał: „...ci, co są farmazonami, powiadają, że ta ich kompania nic do wiary nie należy, tylko jest jak konfraternia; przyjmują do niej wszelkiej wiary ludzi, rozmaitych stanów, nawet i duchownych (...); ale tak przymioty osób, jako też powinności konfraterni chowają pod wielkim sekretem, którego dotychczas nie docieczono (...)”.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Trudne początki organizacji parawolnomularskich w Polsce

      Masoneria wywodząca się z tradycji średniowiecznych rzemieślników i budowniczych katedr miała w swych brytyjskich początkach charakter stricte męski. Utożsamianym z pierwiastkiem wprowadzającym chaos kobietom zabraniano wstępu do loży – miejsca kosmiczneg

      Rycina przedstawia psa w oprawie.
    • Silva Rerum

      Potocki Stanisław Kostka

      Potocki Stanisław Kostka (1755-1821) – polityk, kolekcjoner, wolnomularz. Urodził się w Lublinie, w listopadzie 1755 roku. Był synem Eustachego Potockiego, cześnika koronnego, a od r. 1759 generała artylerii litewskiej, zmarłego w r. 1768, oraz  Marianny

      Portret młodego męczyzny w owalnej, złotej ramie. Mężczyzna w siwej peruce. Ubrany w czarny frak i białą koszulę owiniętą pd szyją białą chustką. Na fraku odznaczenia. Jest to Stanisław Kostka Potocki.
    • Silva Rerum

      Aleksandra z Lubomirskich Potocka – polska wolnomularka

      Masoneria wywodząca się z tradycji średniowiecznych rzemieślników i budowniczych katedr miała w swych brytyjskich początkach charakter stricte męski. Zarezerwowana była dla elity gentlemanów spełniających określony wzór osobowy. Utożsamianym z pierwiastki

      Portret kobiety z długimi włosami i lokami upiętymi do tyłu. Kobieta w ciemno zielonej sukni z dekoltem. Na szyi ma zawieszony łańcuch z maską. Kobieta patrzy do góry. Obraz ujęty w złotą ramę z motywami roślinnymi. Jest to Aleksandra Potocka z Lubomirskich.
    • Silva Rerum

      Maissonneuve Joseph (ok.1748-po 1806)

      Maissonneuve Joseph (ok.1748-po 1806) oficer, pisarz. Z pochodzenia Francuz, od r. 1768 osiadł w Polsce i dzięki protekcji Stanisława Augusta szybko awansował w wojsku: od kapitana w r. 1768, po pułkownika w 1776 i generała – majora w r. 1787. Uzdolniony

      Portret pięknej kobiety w szarej peruce na głowie, zaczesanej do tyłu, z piórami we włosach. Kobieta ubrana jest w błękitną suknię z koronkowymi falbanami na rękawach. Otula ją czerwony płaszcz. Prawą ręką trzyma psa, który opiera się na jej kolanach. W lewej ręce trzyma kwiat. Obok kosz z kwiatami. W tle zarys budowli z kolumnami, Po lewej stronie konary drzew. Jest to portret Izabeli z Czartoryskich Lubomirskiej namalowany przez Marcello Bacciarellego.

    Słowa kluczowe