Fuit homo missus a Deo, cui nomen erat Ioannes - Był człowiek posłany przez Boga, a było mu na imię Jan (Ewangelia wg świętego Jana 1, 6)

Fuit homo missus a Deo, cui nomen erat Ioannes - Był człowiek posłany przez Boga, a było mu na imię Jan (Ewangelia wg świętego Jana 1, 6)

Święty Jan Chrzciciel – według Ewangelii św. Mateusza i św. Łukasza pustelnik, syn Zachariasza i Elżbiety, krewny Jezusa, nieco od niego starszy – jako prorok zapowiadał nadejście Królestwa Niebieskiego i Mesjasza, nawoływał do pokuty i surowo piętnował grzechy pobratymców. Władca Judei, Herod Antypas, syn Heroda Wielkiego, tego samego, za którego rządów przyszedł na świat Jezus, na życzenie pasierbicy Salome wydał rozkaz ścięcia Jana Chrzciciela. Jan Ewangelista opisuje misję Jana Chrzciciela w następujących słowach: Hic venit in testimonium, ut testimonium perhiberet de lumine, ut omnes crederent per illum, Non erat ille lux, sed ut testimonium perhiberet de lumine (ibidem, 1,7-8). – Przyszedł on na świadectwo, aby dać je o światłości, by wszyscy uwierzyli przez niego. Nie był on światłością, ale (przyszedł) dać świadectwo o światłości.

O tym, że w osobie Jana III widziano narzędzie gniewu bożego skierowanego przeciw barbarzyńcom, świadczy szereg utworów poetyckich i dzieł sztuki, w których króla polskiego porównywano do biblijnego jeźdźca niebieskiego bądź do rzymskiego cesarza Konstantyna, który pod znakiem krzyża pokonał swoich wrogów. Słowa Fuit homo missus a Deo, cui nomen erat Ioannes, wypowiedziane po wiktorii wiedeńskiej przez kaznodzieję katedry św. Stefana w Wiedniu, zyskały zatem znaczenie profetyczne.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Samuel Schelwig wygłasza kazanie po śmierci Jana III

      24 czerwca 1696 roku Samuel Schelwig, pastor kościoła św. Trójcy w Gdańsku i rektor Gimnazjum Akademickiego, wygłosił kazanie po śmierci Jana III. Schelwig toczył spory z Constantinem Schützem, kaznodzieją w kościele Najświętszej Marii Panny w Gdańsku. Sp

      Scena walki pod Wiedniem. Rozgrywa się na tle pagórkowatego pejzażu. W oddali widoczna laserunkowo malowana panorama otoczonego wieńcem fortyfikacji Wiednia, z wieżą gotyckiej katedry górującej nad miastem. W tłumie walczących zwraca uwagę postać samego króla Jana III Sobieskiego.
    • Silva Rerum

      Matka Boska Loretańska Sobieskich

      Po bitwie 1683 r., w ruinach spalonego przez Turków pałacu w okolicach Wiednia, hetman wielki koronny Stanisław Jabłonowski znalazł niewielki obraz olejny, malowany na płótnie. Był on pochodzącą z 1 połowy XVII w. kopią cudownej figury Matki Boskiej, prze

      Grafika z przedstawieniem Matki Boskiej z dzieciątkiem Jezus w otoczeniu dwóch aniołów. Maryja ubrana jest w dekoracyjną suknię w kwiaty. Jej postać opleciona jest różańcem. Matka Boska stoi na postumencie w niszy. Jest to Matka Boska Loretańska Sobieskich.
    • Silva Rerum

      Sarmacka wrażliwość religijna

      Sarmata to katolik. Jako człowiek baroku umiłował gest, poprzez który komunikował chociażby o swojej przynależności wyznaniowej, o swoim stosunku do religii, wiary. Uwidaczniało się to zarówno podczas ważnych obrzędów, świąt rodzinnych, czy kościelnych, j

      Rycina z przedstawieniem Matki Boskiej z dzieciątkiem Jezus w koronie na głowie. Nad ich głowami hostia święta, po bokach anioły.

    Słowa kluczowe