Gdański medal Jana Sobieskiego upamiętniający zwycięstwo pod Chocimiem

Gdański medal Jana Sobieskiego upamiętniający zwycięstwo pod Chocimiem

Zwycięska bitwa pod Chocimiem należała do największych sukcesów militarnych XVII-wiecznej Rzeczpospolitej, a triumfy wojenne hetmana Jana Sobieskiego były ważnym czynnikiem prowadzącym go do uzyskania polskiej korony. Sukcesy te Sobieski i jego stronnicy doskonale wykorzystali propagandowo, tworząc już wówczas mit silnego, niezwyciężonego przywódcy. Temu celowi służyły także licznie fundowane dzieła sztuki, przedstawienia bitwy i zwycięskiego wodza, zwłaszcza te powielane i rozpowszechniane w wielu egzemplarzach za pomocą grafiki czy medali (spełniające poniekąd rolę dzisiejszych mass mediów).

Grafika przedstawia widok z lotu ptaka na miasto i pole bitwy. Pierwszy plan to kłębowisko ciał ludzkich. Widzimy walczących ludzi. Dalej płynie rzeka. Za rzeką, po prawej stronie kościół i zabudowania wśród drzew. Grafika ilustruje bitwę pod Chocimiem w 1673.
Bitwa pod Chocimiem w 1673, rycina Romeyna de Hooghe'a, 1674; Biblioteka Narodowa

Do takich dzieł zalicza się medal wybity w Gdańsku w 1674 r., upamiętniający triumf odniesiony zaledwie kilka miesięcy wcześniej, w listopadzie 1673 r. Medal opracowany przez Johanna Höhna mł. jest swoistą skrótową relacją z tego wydarzenia. Na rewersie znalazła się drobiazgowa panorama bitwy wzorowana na Planie Obrazu Bitwy pod Chocimiem według rysunku Franciszka Gratta, rytowana przez Niderlandczyka Romeyna de Hooghe’a. Na awersie prezentuje on portret hetmana opatrzony obszerną inskrypcją. Co ciekawe, Sobieski przedstawiony został en face, w szlacheckiej czapce i płaszczu, inaczej niż będą prezentować go późniejsze, kanoniczne przedstawienia królewskie, stylizowane na popiersie antycznego władcy. Już wówczas jednak określono go jako Marsa Sarmackiego.

Tak skonstruowany medal spełniał doskonale rolę przekazu propagandowego, informując o szczęśliwym wydarzeniu oraz jego głównym sprawcy. Rangę i siłę przekazu wzmacniał dodatkowo cenny materiał; kosztowne srebro i złoto numizmatu podnosiło status hetmana w oczach obdarowanych. Według relacji z XVIII wieku, medal ten miał być rozrzucany podczas triumfalnego wjazdu hetmana koronnego na sejm po zwycięstwie chocimskim. Jakkolwiek wiarygodność tej informacji budzi wątpliwości, można sądzić, że medal bity przez stronnictwo Sobieskiego należał do ważnych przedsięwzięć propagandowych wspierających zabiegi hetmana o tron.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Kaznodzieja gdański i wiktoria chocimska

      Aegidius Strauch (1632–1682) pochodził z Wittenbergi. Studiował na wydziale teologicznym tamtejszego uniwersytetu. Studia ukończył w 1651 r., uzyskując akademicki stopień magistra filozofii. Pozostał na uczelni, gdzie wykładał teologię, historię, matematy

      Grafika przedstawia dwa postumenty na których stoją rzeźby, za nimi dwa obeliski połączone ze sobą wicią roślinną. Na górze podpisy. Jest to brama triumfalna na wjazd króla Jana III Sobieskiego do Gdańska.
    • Silva Rerum

      Gdański medal z przedstawieniem Scutum Sobiescianum

      Jan Heweliusz, wybitny astronom gdański, w roku 1639 umieścił obserwatorium astronomiczne na dachach swoich kamienic (przy skrzyżowaniu dzisiejszych ulic Korzennej i Heweliusza). Miał w nim wiele instrumentów, z których cześć sam zbudował i ozdobił. To je

      Grafika z przedstawieniem amora z łukiem, koziorożca, lecącego orła, ryby i węża. U góry po lewej stronie tekst objaśniający. Jest to grafika z przedstawieniem gwiazdozbioru odkrytego przez Heweliusza, z jego dzieła Firmamentum Sobiescianum.
    • Silva Rerum

      Astronom gdański Jan Heweliusz

      Skala zainteresowań Jana Heweliusza (1611–1687), wywodzącego się z gdańskiej rodziny Hewelke (Hovelke, Höfelke), była zaiste imponująca. Syn miejscowego piwowara i sam piwowar, a zarazem gdański patrycjusz i rajca, starannie wykształcony prawnik na uniwer

      Portret mężczyzny w starszym wieku o dużych oczach, z wąsem i długimi włosami. Ubrany na czarno, z białym kołnierzem. Stoi na tle ciemnej kotary. Po prawej stronie w tle widać fragment kolumny. Portret ujęty w eliptyczną, ozdobną ramę. Jest to rycina przedstawiająca portret Jana Heweliusza.
    • Silva Rerum

      XVII-wieczne srebrne kufle i ich dekoracje

      Srebro było dawniej cennym kruszcem, podobnie jak i dziś. Posiadanie przedmiotów srebrnych było materialnym dowodem majętności i niejednokrotnie lokatą kapitału. Wyroby te można też było przetopić, a z surowca wykonać inne. Tak się działo choćby w wieku X

      Zdjęcie przedstawia medalion z wyobrażeniem Jana III Sobieskiego na pucharze z kolekcji Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Król ukazany z profilu. Ubrany w zbroję antyczną i wieniec laurowy na głowie.
    • Silva Rerum

      Junona - królewska opiekunka. Gdański medal Marii Kazimiery

      Gdańskie medale i monety z czasów Jana III sławiły nie tylko postać i czyny samego monarchy, ale także jego małżonkę, której popularność dorównywała uwielbieniu dla Sobieskiego. Na cześć Marii Kazimiery wybity został m.in. pamiątkowy numizmat, zaprojektow

      Portret konny Marii Kazimiery Sobieskiej. Maria Kazimiera, siedząc na koniu, demonstruje  przysługujące jej jako władczyni atrybuty - berło oraz płaszcz królewski podbity gronostajami i haftowany w złote, heraldyczne orły, które zdobią również czaprak zarzucony na konia. Na głowie ma kapelusz z piórem i broszą. Na ramionach zarzucony płaszcz. Scena na tle pejzażu.

    Słowa kluczowe