Matka Boska Skorulska

Matka Boska Skorulska

W maju 1685 roku, w drukarni akademii wileńskiej, ukazało się dzieło Stanisława Paszkiewicza Quatuor Decades Problematum, zawierające na odwrocie karty tytułowej miedzioryt, sygnowany inicjałami A. T. i przedstawiający łaskami słynący obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem, który wówczas znajdował się w kościele w Skorulach na Litwie.

Nieprzeciętny poziom artystyczny sztychu nie dziwi, zważywszy na to, iż prowadziła go ręka Aleksandra Tarasewicza (ok. 1650 – 1727), grafika działającego kolejno w Hłusku, Wilnie i Kijowie, należącego niewątpliwie do najzdolniejszych lokalnych artystów z przełomu XVII i XVIII wieku. Zaś sam miedzioryt – jako jedyny ślad ikonograficzny utraconego malarskiego oryginału, niewątpliwie wysokiej klasy – wydaje się bezcenny. Dodajmy, że należy do wielkich rzadkości.

Urzekający urodą i elegancją obraz Madonny Skorulskiej jest swoistą zagadką. Wiadomo o nim tylko tyle, że został przywieziony z Palestyny jako „dar dla Litwy” przez Andrzeja Skorulskiego, najbliższego towarzysza Mikołaja Krzysztofa Radziwiłła „Sierotki” w jego słynnej pielgrzymce do Ziemi Świętej (1582 – 1584). Andrzej Skorulski (zm. 1637), rycerz Grobu Świętego, poseł na sejmy i marszałek kowieński, pełnił służbę publiczną u marszałka nadwornego litewskiego – wymienionego wyżej „Sierotki”, z którym wówczas zwiedził Kretę, Cypr, Syrię, Egipt i Włochy. Z biegiem lat stał się jednym z najbardziej zaufanych sług Radziwiłła. Jako dobrodziej zakonów, hojnie uposażał kościoły i kolegia, zwłaszcza jezuickie. W rodzinnych Skorulach ufundował w latach 1620 – 1622 kościół św. Anny i tam umieścił, zapewne w głównym ołtarzu, przywieziony z Ziemi Świętej (a może z Włoch ?) obraz Madonny, który istniał tam jeszcze w 1685 r., potem ślad po nim zaginął. Nie notują go już żadne dziewiętnastowieczne publikacje – encyklopedie, słowniki geograficzne lub przewodniki po Litwie, jak również najnowsza Encyklopedia Kresów (2004). Brak o nim najmniejszej wzmianki w wyczerpującym opracowaniu Wacława z Sulgostowa (Edwarda Nowakowskiego) O cudownych obrazach w Polsce przenajświętszej Matki Bożej. Wiadomości historyczne, bibliograficzne i ikonograficzne (Kraków 1902). Najprawdopodobniej – w przeciwieństwie do cudownych obrazów maryjnych, istniejących do dziś na terenie  Litwy i otoczonych żywym kultem – Madonna Skorulska zaginęła, kto wie, czy już nie w XVIII stuleciu, bądź też w pierwszej połowie XIX w. Malowidło przetrwało w pięknej miedziorytowej kopii Aleksandra Tarasewicza, w której o rodzie Skorulskich przypomina, widniejąca w kartuszu, odmiana herbu Kościesza wraz z kapeluszem z sześcioma chwastami – oznaką godności dostojnego adresata druku – Aleksandra Skorulskiego, kanonika wileńskiego i smoleńskiego, w prostej linii wnuka Andrzeja.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Sarmacka wrażliwość religijna

      Sarmata to katolik. Jako człowiek baroku umiłował gest, poprzez który komunikował chociażby o swojej przynależności wyznaniowej, o swoim stosunku do religii, wiary. Uwidaczniało się to zarówno podczas ważnych obrzędów, świąt rodzinnych, czy kościelnych, j

      Rycina z przedstawieniem Matki Boskiej z dzieciątkiem Jezus w koronie na głowie. Nad ich głowami hostia święta, po bokach anioły.
    • Silva Rerum

      Matka Boska Trocka

      Cudowny obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem, znajdujący się po dzień dzisiejszy w kościele Nawiedzenia NMPanny w Trokach na Pojezierzu Wileńskim, podobnie jak i zakorzenienie się kultu maryjnego na Litwie, należy wiązać z wielkim księciem Witoldem (ok. 135

      Grafika z przedstawieniem Matki Boskiej z dzieciątkiem Jezus. Maryja jest wyprostowana, patrzy na wprost, w lewej ręce trzyma małe kwiaty. Wizerunek na tle draperii. Jest to Matka Boska Trocka, rycina Bartłomieja Strachowskiego.
    • Silva Rerum

      Matka Boska Kodeńska

      Czwarty właściciel Kodnia, książę Mikołaj Sapieha (ok. 1581 – 1644), chorąży wielki litewski, potem wojewoda miński, a od 1642 r. kasztelan wileński – jak przekazują źródła pisane – 15 września 1631 r. wprowadził do ufundowanego przez siebie tamtejszego k

      Rycina z przedstawieniem Matki Boskiej z dzieciątkiem Jezus w koronie na głowie, otoczonej promieniami. Wokół chmury. Matka Boska stoi, ubrana w długi płaszcz na postumencie. Pod wizerunkiem tablica z napisami. Jest to Matka Boska Kodeńska.

    Słowa kluczowe

    Indeks geograficzny