Medresy i ulemowie w Turcji osmańskiej

Medresy i ulemowie w Turcji osmańskiej

Osmański XVI-wieczny uczony i wykładowca, Ahmed Taszköprülüzade podzielił wszystkie nauki na dobre – czyli takie, które sprzyjają poznaniu Boga – i złe, które szkodzą religii (jak np. astrologia). Zgodnie z tym, celem wszelkiej wiedzy powinno być poznanie Boga, a student powinien kształcić się we wszystkich dobrych naukach.

Oczywiście, zdobycie wykształcenia wymaga nauczyciela. Takim nauczycielem był müderris. Była to osoba, posiadająca autorytet w naukach duchowych i religijnych. Student udawał się tam, gdzie nauczał müderris. Takie miejsce zwano medresą.           

Medresa była czymś więcej, niż szkołą. Każda z nich była częścią wakfu. Wakf z kolei było to nadanie w wieczystą dzierżawę majątku ziemskiego lub innego źródła dochodu w celach religijnych lub dobroczynnych. Zarządzający wakfem – tzw. mütewelli – sprowadzał müderrisa i przekazywał mu pieniądze. Ten z kolei rekrutował studentów i odpowiadał za funkcjonowanie medresy. Ponieważ nie można było mówić o nauce bez religii, każdej medresie zawsze towarzyszył meczet (czy raczej medresa towarzyszyła meczetowi). Oprócz tego były też przytułki i różne zakłady dobroczynne. Medresa była więc częścią swoistego kompleksu religijno-charytatywnego, jak byśmy mogli powiedzieć.

Medresy zakładano w miastach. Pierwsza medresa osmańska powstała w Izniku w 1331 r. i mieściła się w budynku dawnego kościoła. Wraz z rozrostem Imperium Osmańskiego, przybywało też medres. Najsławniejsze i cieszące się największą estymą były medresy, założone w Stambule przez Mehmeda II w XV w. Sułtan ten postanowił utworzyć ośrodek naukowy godny stolicy wielkiego imperium. Ufundował zatem osiem medres przy meczecie, który sam również kazał wybudować. Były to słynne medresy Semanije.

Każda medresa miała własną bibliotekę. Ponadto działała biblioteka publiczna. W każdej medresie było dziewiętnaście pomieszczeń i jedna sala lekcyjna. Piętnaście sal służyło studentom określonej specjalizacji, których nazywano daniszmedami. Daniszmedowie byli wybierani przez müderrisów spośród absolwentów niższych medres. Müderrisowie za swoją naukę pobierali wynagrodzenie w drobnej monecie srebrnej, zwanej akcze. Płacono też studentom, a także żywiono ich z przytułku dla ubogich, tak aby mogli poświęcić nauce cały swój czas. „Dniówka” müderrisa wynosiła 50 akcze, co równało się jednemu dukatowi. Student otrzymywał 2 akcze dziennie. Czas nauki był różny i trwał z reguły kilka lat.

Wszystkie medresy dzieliły się na dwie kategorie w zależności od poziomu wiedzy, jaka była w nich nauczana. Były zatem medresy haricz i medresy dahil. W medresach haricz nauczano podstaw wiedzy, a zatem języka arabskiego – „łaciny” świata muzułmańskiego – i nauk rozumowych. Zaliczano do nich logikę, teologię scholastyczną, geometrię, astronomię i retorykę. Medresy typu haricz zakładane były na prowincjach, ale można je było również spotkać w głównych miastach państwa i w samym Stambule.

Po ukończeniu tychże medres student kontynuował naukę w medresach dahil, zlokalizowanych głównie w stolicy. Wśród nich najwyższą rangę miały medresy Semanije w Stambule. W medresach dahil uczono prawa oraz egzegezy Koranu. Absolwenci tych medres zostawali ulemami, czyli uczonymi. Ich głównym zadaniem była interpretacja i wykonywanie szariatu, czyli prawa muzułmańskiego. Interpretacją prawa zajmował się mufti, natomiast jego wykonywaniem – a więc sądzeniem – kadi.

Co prawda islam nie uznaje kapłanów jako pośredników między Bogiem a ludźmi, ale z uwagi na złożoność problematyki religijnej taki faktyczny stan kapłański ukształtował się i stanowili go właśnie ulemowie. Mieli oni swoją drogę awansu, o której decydowali sułtan i wielki wezyr. Najniżej w hierarchii stał müderris ze stawką 50 akcze dziennie. Jeśli müderris zdobył sobie uznanie, mógł zostać kadim małego miasta, pobierającym od 50 do 150 akcze dziennie. Jeśli awansował na kadiego większego miasta, jego uposażenie przekraczało 300 akcze dziennie, a on sam zyskiwał tytuł mułły. Dalej mógł awansować na kadiego Stambułu bądź kadilaskera (zwierzchnika kadich). Było dwóch kadilaskerów – jeden dla Rumelii, drugi dla Anatolii. Nad wszystkimi zaś znajdował się szejch-al islam, zwierzchnik wszystkich ulemów. Powoływany był przez sułtana. Jego zadaniem było wydawanie fetwy, tzn. pisemnej odpowiedzi na dowolne zagadnienie z dziedziny szariatu. Dodajmy, że to właśnie on, a także kadi Stambułu, kadilaskerowie Rumelii i Anatolii oraz kadiowie ośmiu największych miast imperium składali przysięgę nowemu sułtanowi, co stanowiło stwierdzenie prawomocności jego panowania. W przypadku detronizacji władcy, akt ten wymagał zatwierdzenia przez tych samych ulemów. Warto więc było studiować, bo otwierało to drogę do wysokich godności w państwie.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Nauka osmańska

      Turcja osmańska była krajem muzułmańskim i fakt ten miał fundamentalne znaczenie dla rozwoju nauki. Doktryna islamu uznawała teologię za jedyną prawdziwą naukę, zaś podstawą wszelkiej wiedzy były Koran i tradycje Proroka. Skoro nauka służyła religii, to i

      Stara rycina. Zbliżenie na hipodrom w At-Mejdan w Stambule. Pośrodku kompozycji starożytne ruiny i rząd kolumn i obelisków.
    • Silva Rerum

      Perypetie polskiego posła w Stambule Anno Domini 1622 i 1623

      Pogrom cecorski z 1620 r., kiedy to siły turecko-tatarskie rozniosły wycofujące się z Mołdawii wojska pod wodzą hetmana Stanisława Żółkiewskiego, zdawał się obiecywać Turkom łatwą wygraną. Władzę sułtańską dzierżył młodziutki Osman II, marzący o wielkich

      Rysunek ze sceną batalistyczną. Na pierwszym planie mężczyźni i koń. W tle kłębi się bitwa. Na pierwszym planie hełmy, armaty i inne akcesoria wojny. Pod rysunkiem napis: Żółkiewski pod Cecorą. Jest to rysunek J. Kossaka.
    • Silva Rerum

      Wysoka Porta jako rząd osmański

      Obradująca w Bramie Szczęśliwości rada sułtańska, czyli dywan, oprócz funkcji sądowniczych przekształciła się z czasem w najwyższy organ administracyjny, rząd osmański. Zwano go – również od nazwy miejsca, w którym obradował – Wysoką Portą.Rząd miał zajmo

      Tugra sułtana Mehmeda IV. Jest to podpis sułtana osmańskiego w formie artystycznego, ozdobnego monogramu.

    Słowa kluczowe