Nauczycielka życia i Krasicki encyklopedysta

Nauczycielka życia i Krasicki encyklopedysta

Historia vero testis temporum, lux veritatis, vita memoriae, magistra vitae, nuntia vetustatis, qua voce alia nisi oratoris immortalitati commendatur? (Czyj wreszcie głos, jeśli nie mówcy, powierzy nieśmiertelności historię, świadka czasów, światło prawdy, życie pamięci, nauczycielkę życia, posłankę dawnych dziejów?) – pytał Cyceron w drugiej księdze swojego dzieła O mówcy. Przez wieki zmieniła się nieco rola mówców w tym zakresie i – jak zauważył Jerzy Ossoliński – w XVII w. już pisze się dla potomności, mówi się do żyjących. Oświeceniowy dydaktyzm z kolei wyrażał się w historii, nauczycielce życia, co pokazał choćby Ignacy Krasicki. Porzućmy jednak w tym miejscu poezję, z którą tradycyjnie kojarzy nam się spuścizna biskupa warmińskiego, i zajrzyjmy do encyklopedii jego autorstwa.

W 1781 r. wydrukowano Zbiór potrzebniejszych wiadomości porządkiem alfabetu ułożonych – dwutomową encyklopedię przygotowaną przez biskupa Krasickiego. Czytamy w niej, że historia to opis dzieiow, który Tym rożni się od baieczności, iaka iest w mitologii lub romansach, iż tylko dzieie prawdziwe, odmiany rządow, czyny wielkich ludzi, panowania monarchow, upadki lub zniesienia państw opisuie i obwieszcza. Pożytek historyi, nie na samey wiadomości dzieiow przeszłych zawisł, ale na rostropnym uważaniu rozmaitych okoliczności, te na fundamencie cnoty zasadzone, regułą być powinny osobliwie monarchom, iak się im sprawować należy. Przygotowując między innymi hasło poświęcone historii, Krasicki obficie sięgał do innych encyklopedii znanych w tym czasie w Europie, przede wszystkim zaś do Wielkiej Encyklopedii Francuskiej – hasło Histoire opublikowane w ósmym tomie tego dzieła zostało dokładnie odwzorowane w cytowanym fragmencie Zbioru potrzebniejszych wiadomości… Autor przypomniał również, że według oświeceniowego systemu wiedzy do dziedziny historii należały zarówno historie świętych, dzieje Kościoła, jak i historia świecka oraz naturalna, czyli przyrodoznawstwo, i historia sztuki: Są historye w szczegulności [!] moralne, polityczne, woienne, uczone. Wspólną cechą tych historii było dążenie do prawdy.

W haśle poświęconym historii w Zbiorze potrzebniejszych wiadomości… wymieniono jeszcze najsławniejszych historyków. W Grecji byli to Herodot i Tukidydes, w Rzymie zaś: Tacyt, Liwiusz, Salustiusz. Krasicki ograniczył katalog autorytetów w tym zakresie, dodając jeszcze tylko kilka kolejnych, polskich: Jana Długosza, Marcina Kromera, Stanisława Orzechowskiego, Marcina Bielskiego, Łukasza Górnickiego, Wespazjana Kochowskiego, Stanisława Kobierzyckiego. Ciekawe, czy miał w pamięci ich dzieła, pisząc swoją Historię na dwie księgi podzieloną? Czy – informując czytelnika w przedmowie, że publikuje prawdziwą historię znalezioną w stajni przy karczmie w lesie, gdzieś między Biłgoraiem a Tarnogrodem, leżącą od dawna w sianie, zapomnianą przez wszystkich i traktowaną jedynie jako źródło papieru, który ułatwia kozakowi odpalenie fajki – pamiętał o potrzebie dążenia do prawdy? Zdaje się, że Krasickiemu bliżej było wówczas do Homera niż Herodota. I choć Historia na dwie księgi podzielona nie mieściła się w definicji historii, którą prenumeratorzy przeczytać mogli z Zbiorze potrzebniejszych wiadomości…, to nie można odmówić jej tego, że wpleciono ją w szerszy kontekst ideowy epoki świateł.

Jak często bywało w tym czasie, historię postrzegano jako dyscyplinę o silnych właściwościach dydaktycznych. To przeświadczenie znajdowało wyraz nie tylko w encyklopediach, ale również w programach nauczania historii. W tak zwanych ustawach szkolnych poświęconych kształceniu i wychowaniu pijarów, którzy przygotowywali się do wykonywania zawodu nauczyciela, przy okazji kursów historii należało przekazywać uczniom, jak zwracać ich uwagę na błędy i cnoty, jak wyrabiać chęć naśladowania lub wstręt do podobnych czynów, do stosowania historii w tych okolicznościach, które mogą Rzeczypospolitej przynieść pożytek lub szkodę; na tym właśnie polega największy pożytek z historii. Historia na dwie księgi podzielona miała pełnić taką właśnie, dydaktyczną, funkcję.

Podobny cel wyznaczył też zapewne Krasicki swej encyklopedii, skoro w prospekcie reklamowym w 1780 r. wydawca Michał Gröll zachęcał do prenumerowania, ponieważ się nam zdało, iż w tey mierze osobliwszego zachwalania nie potrzeba było, ile że przezacny iego Autor to wszystko za cel sobie stawiał, co tylko Pisarzowi nieustannie dla dobra swego narodu rozmaitemi sposobami zatrudniaiącemu się, wzięcie y pochwałę ziednać może.

 

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Znajdziesz mnie zawsze w moim gotyckim zamku…

      Biskup Ignacy Krasicki to postać z trudem poddająca się klasyfikacji. Z jednej strony: wysoki hierarcha Kościoła, z drugiej: arbiter elegancji, znakomicie czujący się na monarszych dworach sybaryta. Najwybitniejszy przedstawiciel literatury polskiego oświ

      Czarno-biała reprodukcja z ilustracją ozdobnego przedmiotu, który wygląda jak inkrustowany piórnik.
    • Silva Rerum

      Lektury królewskie – Czytanie Cycerona

      Marek Tulliusz Cyceron (106 - 44 pne) - wybitny rzymski mówca, filozof i polityk. W młodości zdobył gruntowne wykształcenie retoryczne i filozoficzne w Rzymie i w Grecji oraz sprawował kolejne urzędy, których uwieńczeniem był konsulat w 63 roku. Podczas s

      Zdjęcie obrazu lub fresku. Przedstawia scenę, która rozgrywa się w oknie bogato zdobionym sztukaterią i rzeźbami. Pośrodku, pomiędzy dwiema kolumnami król Jan III Sobieski na koniu w otoczeniu wojsk. Powyżej na tle nieba, w chmurach - postać w szatach i anioły. Poniżej przed sceną anioł z rozpostartymi skrzydłami, przy kolumnach dwa małe anioły. Jest to apoteoza Jana III Sobieskiego.
    • Silva Rerum

      Mit lechicki

      Już w średniowiecznych przekazach ustalono, że założycielem Polski był Lech. Od jego imienia pochodziła nazwa kraju – Lechia – i jego mieszkańców – Lechitów. W czasach wczesnonowożytnych kontynuowano opis początków państwa polskiego, zgodnie z którym Lech

      Stara ilustracja. Przedstawia brodatego mężczyznę w półdługich włosach, który ma na głowie koronę. Mężczyzna ubrany jest w płaszcz i łańcuch na piersiach. Pod wizerunkiem napis po łacinie.
    • Silva Rerum

      Łacina w kulturze polskiego Oświecenia

      Osiemnasty wiek przyniósł stopniowy upadek znaczenia łaciny w Europie, która powoli odrywała się od swych śródziemnomorskich korzeni. Oświeceniowy racjonalizm podważył wartości uniwersalne, takie jak: dobro, piękno, prawda i sacrum. W Polsce tymczasem nie

      Portret młodego męczyzny w owalnej, złotej ramie. Mężczyzna w siwej peruce. Ubrany w czarny frak i białą koszulę owiniętą pd szyją białą chustką. Na fraku odznaczenia. Jest to Stanisław Kostka Potocki.

    Słowa kluczowe