O ozdobach złotniczych staropolskiego stroju męskiego

O ozdobach złotniczych staropolskiego stroju męskiego

„na wielką paradę […] przypinają […] kamień drogi świecący albo sygnet brylantowy….”

W dawnej Rzeczypospolitej kontusz był ubiorem wszystkich warstw szlacheckich i części mieszczaństwa. O tym jednak, że inaczej wyglądał w nim ubogi szlachcic, a inaczej bogaty magnat, nie trzeba nikogo przekonywać. O różnicach tych decydowała zasobność danego jegomościa. Elementy zdobiące strój, na które mógł sobie pozwolić, zwłaszcza owe „kamienie drogie świecące”, tj. wyroby jubilerskie i złotnicze, były tego dowodem. Były to nie tylko przedmioty kosztowne, ale i oryginalne, o różnorodnej formie i kompozycji.

Najczęściej funkcję dekoracyjną w męskich ubiorach pełniły guzy (pągwice, knefle, guziki), służące do spinania odzieży. Na szczycie zakończone były rozetką, na drugim końcu pętelką umożliwiającą przyszycie. Były np. kuliste, jajowate, spiralne, spłaszczone, zrobione z metali (ze złota, srebra, często złoconego i z cyny), z kamieni półszlachetnych lub korali, technikami odlewania, puklowania bądź filigranu. Różnorodne, drogocenne „guziki”, m. in. „czerwone, aspisowe, barełkowate, we złoto oprawne”, „koralowe w karczoch”, znajdowały się w 1696 r. w prywatnym skarbcu Jana III Sobieskiego. Innym rodzajem ozdób były zapony (zwane też klamrami, agrafami, sprzączkami, zanklami), używane przede wszystkim do spinania okryć wierzchnich narzucanych na ramiona; stosowano klamry okrągłe, eliptyczne, z dodatkowymi, wydłużonymi elementami, wysadzane kamieniami.

 Zapony zdobiły też nakrycia głowy. Do ozdabiania nakryć głowy służyły także, na wzór zachodnioeuropejski, przyczepiane do czapek pióropusze (kity). Przykładem może być wyszukana „Kita z piór indyjskich, czarna, w skuwce srebrnej, pozłacanej, z piórami srebrnymi pozłacanymi, trzema” i wieloma klejnotami, w skarbcu rodziny Rzewuskich w 1769 r. Ozdobami męskich czapek były również tzw. trzęsienia (trzęsidła, igraszki) – wydłużone zawieszki, np. srebrna z turkusami z XVIII w., w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Do nakryć głowy przyszywano także pojedyncze klejnoty lub pierścienie. Uzupełnieniem ubioru były także różne metalowe pasy – z metali szlachetnych, mosiądzu, miedzi, złocone, srebrzone, wysadzane kamieniami i barwnym szkłem, noszone na podkładach skórzanych lub z tkanin. Były to pasy pancerzowe i tabliczkowe (do noszenia broni), pasy tzw. przeworskie i siedmiogrodzkie. Do spinania kołnierzyków koszul używano spinek, na ogół okrągłych, wykonanych z jednego klejnotu lub wielu drobnych. Nieodłącznymi elementami męskiej biżuterii były pierścienie, noszone po kilka na raz, najczęściej sygnety herbowe, ale także pieczęcie, pierścienie pamiątkowe i okazjonalne. W XVIII i na początku XIX w. precjozami zdobiącymi ubiór były także łańcuszki z brelokami.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Puntały i inne mirabilia mody

      2 lutego 1607 r., w trakcie uroczystości wręczenia królowej Konstancji Złotej Róży przez wysłannika papieża, zarówno król Zygmunt III jak i królewicz Władysław wystąpili publicznie w strojach niemal całkowicie pokrytych kamieniami szlachetnymi! W epoce no

      Fragment obrazu olejnego. Przedstawia portret mężczyzny, który jest ubrany w czarny kapelusz z pióropuszem i bardzo bogato zdobiony strój - płaszcz i koronkowy kołnierz.
    • Silva Rerum

      Szmuklerze i pasamonicy

      Fajas, cordoncillos, entorchados, gurbiones, molinillos, passadillos, soguillas, grandujados, pestañas, abanillos, trencillas, pignillas – dziś trudno nam zrozumieć sens dawno przebrzmiałych terminów hiszpańskiego rzemiosła pasamonicznego. Francuskie pass

      Fragment obrazu ze zbliżeniem na kostium modela. Jest to bogato zdobiony, wielobarwny kaftan który ma przypięte kokardy. Na uwagę zasługuje misternie namalowany kołnierz koronkowy. Jest to fragment portretu Władysława Dominika Zasławskiego-Ostrogskiego.
    • Silva Rerum

      Ozdoba szlacheckiej głowy

      Ceremonia mianowania granda pierwszej kategorii kończyła się słowami covred vos („nakryjcie głowę, Panie”). W ramach absolutystycznego dworu hiszpańskiego przebywanie w obecności króla z nakrytą głową było zaszczytem zarezerwowanym dla nielicznych, w ściś

      Kolorowe ilustracja. Przedstawia mężczyznę stojącego we wnętrzu, na tle bordowej kotary. Mężczyzna ubrany jest w błękitny żupan, oraz czarny płaszcz z futrzanym kołnierzem. Na głowie ma wysoką czapkę. Przepasany jest pasem kontuszowym. W lewej ręce trzyma szablę. Przed stołem pokrytym zielonym suknem leży zbroja, zaś po lewej stronie pies. W tle czerwona kotara.

    Słowa kluczowe