Postne wyjątki od reguły

Postne wyjątki od reguły

W średniowieczu oraz epoce nowożytnej Kościół katolicki zalecał ścisłe przestrzeganie około 200 dni postnych. Oprócz nich, gorliwy katolik decydował się również na prywatne posty w przeróżnych intencjach oraz posty związane z pokutą za grzechy. Taka sytuacja musiała mieć w owym czasie dwie daleko idące konsekwencje: rosnące nieprzestrzeganie ograniczeń żywieniowych oraz presję na władze kościelne, aby złagodziły obowiązek poszczenia.

Istniały jednak kategorie osób automatycznie zwolnionych z obowiązku przestrzegania kościelnych zaleceń, wymienia się tutaj chorych umysłowo, chorych i rekonwalescentów po ciężkiej chorobie, biednych, którzy nie byli w stanie przygotować specjalnej diety postnej, ludzi starszych, osoby ciężko pracujące bądź odbywające długą i wyczerpującą podróż, oraz pracujące w służbie dla innych, a nie mogące zrezygnować z pracy w dni postne. W praktyce jednak publiczne nieprzestrzeganie postnych zaleceń mogło powodować agresję otoczenia.

Drugą możliwością uzyskania zgody na spożycie mięsa bądź nabiału było otrzymanie dyspensy, lecz biskup mógł ją przyznawać jedynie w obrębie swojej diecezji. Począwszy od XVI w. rozpoczyna się więc okres ogłaszania licznych papieskich bulli bądź nadawania nierzadko całym miastom i regionom wspomnianych dyspens, zezwalających na spożywanie jaj, mleka, słoniny a nawet mięsa. Proceder ten, zakrojony na szeroką skalę, doprowadza w końcu do tego, iż w 1741 r. papież Benedykt XIV zwraca się do wszystkich biskupów okólnikiem Non ambigimus, by w trosce o przywrócenie właściwego charakteru postów nie dyspensowali bez przyczyny. W tym miejscu warto odwołać się również do spisanych w XVII w. kazań Tomasza Młodzianowskiego, który twierdził, iż  trzeba na koniec i to dobrze wiedzieć, że kiedy kto otrzyma dyspensę, nie mając słusznej przyczyny, tedy ta dyspensa przed P. Bogiem nieważy, od grzechu nie uwolni i taka dyspensa obowiązku sumienia nie zniesie.

Poza wyżej wspomnianymi wyjątkami, post obowiązywał wszystkich wiernych pomiędzy dwudziestym pierwszym a sześćdziesiątym rokiem życia. Nieprzestrzeganie postnych zaleceń, wyłączając wyżej wymienione kategorie osób, kwalifikowało się jako grzech. Gdy ilość zakazanego pożywienia wydawała się być „mała”, grzech ten nazywano powszednim, gdy była to „większa ilość” grzech stawał się śmiertelny. Powołując się jednak na uchwały synodalne spisane w XV-XVIII wieku, na ogół w ogóle nie zajmowano się na nich grzechem łamania postów, a tym bardziej klasyfikacją oraz przyporządkowaniem ich do grzechów śmiertelnych.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Dzieciom potrawa bardzo użyteczna, czyli dawne zalecenia czym karmić dzieci.

      Wskazówki i rady dotyczące żywienia dzieci zaczęły się u nas rozpowszechniać od drugiej połowy XVI w. Popularne stawały się zwłaszcza wśród mieszczan i szlachty, nie docierały zaś na chłopską wieś. Zawarte były m. in. w wydawanych w XVI i XVII w. herbaria

      Portret królowej Marii Kazimiery z dziećmi. Przedstawia Marię Kazimierę jako matkę bogów Geę – Reę, założycielkę królewskiej dynastii Sobieskich. Obok królowej matki występują jej dzieci: Jakub Ludwik, Aleksander Benedykt, Konstanty Władysław, Teresa Kunegunda i Jan. Królowa ubrana w strój antyczny. Przy piersi trzyma małe dziecko. Po jej lewej stronie czwórka starszych dzieci. Dwójka opiera się o lwa. W tle, za czerwoną kotarą znajduje się popiersie króla Jana III Sobieskiego.
    • Silva Rerum

      Droga do liberalizacji postnych nakazów

      Post uważany przez chrześcijan za fundamentalny element praktyk religijnych, z czasem stał się bardziej nawykiem czy też mocno sankcjonowanym społecznie tabu, niż cnotą. Rozluźnienie obyczajów związane z praktykami postnymi, rozpoczęło okres głębokich wer

      Martwa natura z kielichem, bułką, nożem i tacą. Całość zakomponowana na zielonym materiale. Każdy przedmiot oddany realistycznie z dbałością o każdy szczegół.
    • Silva Rerum

      Ryby a post

      Ryba od zawsze była symbolem Eucharystii. Chrześcijanin w przedstawieniach graficznych ukazywany był w postaci ryby, jako symbolu chrztu, natomiast Chrystus w postaci rybaka. Także ideogram ryby (po grecku iktus) stał się swoistym godłem Kościoła katolick

      Fragment obrazu przedstawiający leżące na blacie ryby, i kota. Powyżej zwisająca głowa zabitej gęsi i nóż. Jest to fragment obrazu olejnego Jakoba Mathama „Wnętrze kuchni”.

    Słowa kluczowe