Rarytas gdański w kolekcji wilanowskiej – kufel z grawerowaną dekoracją kwiatową i owadami

Rarytas gdański w kolekcji wilanowskiej – kufel z grawerowaną dekoracją kwiatową i owadami

Wybitne obiekty rzemiosła artystycznego z warsztatów dawnych mistrzów rzadko trafiają na rynek antykwaryczny, a co gorsze często pozostają poza zasięgiem finansowym muzeów. Dzięki dotacji MKiDN udało nabyć się do zbiorów wilanowskich niewielki, ale wybitny i znaczący dla dokumentacji dorobku złotnictwa gdańskiego kufel. Cylindryczne, jednowarstwowe, niezbyt okazałe, ale proporcjonalne naczynie z trójwolutowym uchem osadzone jest na wysklepionej stopie i zwieńczone płaską, analogicznie ukształtowaną pokrywą. O jego wyjątkowej wartości artystycznej świadczy poziom dekoracji grawerowanej na płaszczu naczynia. Autorem kufla jest złotnik Hans Pollman, urodzony w Tczewie, prowadzący w Gdańsku warsztat od 1626 do 1686 roku. Swoje prace znakował zapewne potrójnym inicjałem PHL w trójliściu. W zbiorach polskich i europejskich zachowało się kilkanaście przypisywanych mu wyrobów wyznaczających kierunki i mody w złotnictwie gdańskim XVII w. Szczęśliwie z zbiorach wilanowskich jest naczynie o takich cechach - kufel z przedstawieniem Jana III i Marii Kazimiery.

Można przypuszczać, że zakupiony kufel jest jednym z czterech naczyń z podobną grawerowaną dekoracją, wykonanych przez mistrza. Pozostałe zabytki, o zbliżonych motywach zdobniczych, znajdują się w zbiorach niemieckich (w Kunstgewerbesammlung der Stadt Bielefeld oraz w dwóch kolekcjach prywatnych). Naczynie powstało między rokiem 1659 a 1674, kiedy mistrz był zapewne u szczytu sprawności warsztatowej. Świadczy o tym m.in. zamówiona przez mieszczan tucholskich, a przechowywana w zbiorach wawelskich, datowana na 1660 rok i wykonana perfekcyjnie tą samą techniką, plakieta wotywna z wizerunkiem Matki Bożej. W pracach późniejszych mistrz odszedł od grawerunku, na rzecz dekoracji repusowanych.

Na płaszczu kufla przedstawiono pięć rozkwitających kwiatów: goździk, dwa tulipany, anemon i mak, oraz osiemnaście różnej wielkości stawonogów. Biegle technicznie wykonane wyobrażenia zaczerpnięte zostały nie z natury, lecz ze wzorników, które były powszechnym źródłem inspiracji dla rzemieślników. Edycje takie były szczególnie popularne na przełomie XVII i XVIII wieku. W gronie autorów najbardziej znanych należy wymienić takich artystów, jak: Georg Hoefnagel (1542–1601), Crispijn van de Passe młodszy (1589–1637), Wacław Hollar (1607–1677), Jeremiasz Falck (1609–1677) oraz późniejszy Jan van Kessel starszy (1626–1679). Ponieważ niektóre z grafik lub rysunków publikowano w kilku wzornikach, trudno jednoznacznie wskazać pierwotne odniesienie do przedstawienia. Niewątpliwie najważniejszymi dla wilanowskiej dekoracji wydają się prace Wacława Hollara, Mot, vier vlinders, twee hommels en twee andere insekten (grafiki z lat 1644–1652) oraz ryciny Georga Hoefnagela w Archetypa Studiaque Patris (z 1592 r.). Motywy kwiatowe być może inspirowane są wzornikiem Crispijna van de Passe młodszego, Hortus Floridus (Utrecht, 1614). Osadzenie łodyg kwiatów na kuflu w charakterystycznych dołkach przywodzi na myśl prace Georga Hoefnagela. Istnieje pewne pokrewieństwo tego motywu w opracowaniu widocznych na rycinach mocowań łodyg do krawędzi.

Niezwykle ciekawa jest scena przedstawiona na pokrywie kufla. Gdańska badaczka Barbara Tuchołka-Włodarska odczytała ją jako alegorię wieku dziecięcego. Obok karmiącej niemowlę, siedzącej w altanie kobiety, stoi chłopiec uczący się czytać. Uzupełniającymi atrybutami są: po lewej – młode drzewko podparte palikiem, u dołu – kura z kurczętami siedząca na jajach, po prawej – wschodzące na horyzoncie słońce. Za badaczką przyjmujemy, że jest to powtórzenie kompozycji Gerarda van Groeningen pochodzącej z cyklu dziesięciu kart miedziorytniczych Etapy wieku człowieka, opublikowanego w 1573 roku przez Philippa Galle. Przesłanie zawarte w przedstawieniu wskazuje na szczodrość natury obficie karmiącej swe dzieci. Młode i nieokiełznane istoty ukształtuje cnota wiedzy, która uchroni je przed nicością. Uzupełnieniem tej myśli jest zestaw stawonogów i rozkwitających kwiatów, które podlegając rytmom przemian w cyklu rocznym, rozwijają się wiosną, tak jak młody człowiek przechodzący etap wieku dziecięcego.

Kufel prezentowany jest obecnie w szafie ze srebrami w Antykamerze Królowej w apartamentach królewskich pałacu wilanowskiego. Wraz z trzema innymi gdańskimi kuflami tworzy bezcenną kolekcję argentariów, na wzór tych gromadzonych przez króla i kolejnych właścicieli pałacu, które niestety niezachowały się do dziś.

Zakup w roku 2018 dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Logotyp MKiDN

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Gdańskie muzeum doktorów Gottwaldów

      W czasach nowożytnych często zdarzało się, że po śmierci kolekcjonera organizowano wielkie aukcje jego zbiorów, bez względu na to, czy były to książki, naturalia, czy tzw. starożytności, a więc np. antyki, numizmaty i dzieła sztuki. Ba! W siedemnasto- i o

      Rycina przedstawia widok na miasto. Na pierwszym planie plac z ludźmi, w środku ratusz, po bokach kamienice. Jest to ratusz w Gdańsku, rycina Matthäusa Deischa z albumu „50   Prospecte von Danzig”.
    • Silva Rerum

      Oficyny prywatne dwóch gdańskich uczonych: Jana Heweliusza i Jakuba Breyne

      Już w XVI wieku uczeni – przedstawiciele nauk ścisłych – świadomi, iż wyniki ich badań mogą stanowić wyzwanie dla działających drukarni, zakładali prywatne oficyny wydawnicze. Celem ich działania było wydawanie w nich tylko i wyłącznie pism właścicieli. T

      Stara rycina z przedstawieniem panoramy miasta. Na pierwszy planie dachy domów, dalej wały za którymi znajduje się historyczna część miasta. Jest to widok Gdańska - fragment ryciny Matthausa Deischa z połowy 18 wieku.
    • Silva Rerum

      Gdańskie srebrne kufle Johanna Gottfrieda Holla z wizerunkiem Jana III

      W dekoracji sreber gdańskich ostatniej ćwierci XVII w. pojawiły się motywy związane z Janem III – monarchą niezwykle popularnym, darzonym szacunkiem i podziwem tak w Gdańsku, jak w Rzeczpospolitej. Nic w tym dziwnego, bowiem gdańscy złotnicy starali się n

      Srebrny kubek. Zdobiony srebrnymi monetami lub medalami. Kubek dekorowany jest tondem z wizerunkiem Jana III i łacińską inskrypcją.
    • Silva Rerum

      Antyczni bohaterowie na srebrnych kuflach gdańskich

      Patrycjat XVII-wiecznego Gdańska, budując tożsamość, rangę i pozycję miasta, odwoływał się - zwłaszcza w dekoracji miejsc publicznych - do tradycji starożytnego Rzymu, do sztuki antyku i historii starożytnej. Także przybysze opisujący miasto sięgali do te

      Rycina lub rysunek. Grupa figuralna na tle architektury. Po lewej stronie kobiety ubrane w bogate szaty, klęczą przed stojącymi po prawej stronie mężczyznami ubranymi w zbroje. Jest to Rodzina Dariusza przed Aleksandrem Wielkim.

    Słowa kluczowe