Sobiescy i Stuartowie. Filippo d’Azon, „Parentalia In Anniversario Funere Mariæ Clementinæ...”, 1736
Sobiescy i Stuartowie. Filippo d’Azon, „Parentalia In Anniversario Funere Mariæ Clementinæ...”, 1736 - Galeria zdjęć - Slajder elementów
Sobiescy i Stuartowie. Filippo d’Azon, „Parentalia In Anniversario Funere Mariæ Clementinæ...”, 1736 - Galeria zdjęć - Slajder elementów
Filippo d’Azon, Parentalia In Anniversario Funere Mariæ Clementinæ Magnæ Britanniæ &c. Reginæ Habita In Aula maxima Collegii Urbani Coram Sacro Collegio [...] S. R. E. Cardinalium Jvssv Sacræ Congregationis De Propaganda Fide, Rzym : Tipografia della Congregazione di Propaganda Fide, 1736
Muzeum Narodowe w Warszawie
W 1736 r., w pierwszą rocznicę pogrzebu królowej, odbyła się w Rzymie uroczysta akademia, która miała miejsce w Collegium Urbanum, należącym do Kongregacji Propagandy Wiary seminarium kształcącym misjonarzy.
W tym samym roku w rzymskiej typografii Kongregacji Propagandy Wiary wydany został druk autorstwa Filippo d’Azona, zatytułowany Parentalia In Anniversario Funere Mariæ Clementinæ Magnæ Britanniæ &c. Reginæ Habita In Aula maxima Collegii Urbani Coram Sacro Collegio [...] S. R. E. Cardinalium Jvssv Sacræ Congregationis De Propaganda Fide.
Tekst zawiera napisaną przez d’Azona łacińską mowę skierowaną do kardynałów zgromadzonych z okazji uroczystości i poświęcone zmarłej utwory poetyckie w wielu językach europejskich i orientalnych. Wśród okolicznościowych łacińskich wierszy znalazły się m. in. pieśń o życiu Marii Klementyny, elegie w których królowa żegna się z synami i mężem, poetycki list Tybru do Wisły, „królewskiej polskiej rzeki”, ody do synów Marii Klementyny. Wydawnictwo dopełniały krótkie wierszowane eulogie, utwory oddające hołd zmarłej, drukowane w dwudziestu językach, głównie orientalnych, jak arabski, turecki, tatarski lub malabarski. Drukarnia Kongregacji Propagandy Wiary jako jedna z niewielu oficyn europejskich posiadała bogaty zbiór czcionek orientalnych. W 1737 r. ukazało się włoskie tłumaczenie druku, dedykowane księżnej Izabeli Strozzi, pt. „Accademia Funebre nel giorno anniversario della morte Di Maria Clementina Regina della Gran Bretagna”.
Parentalia d’Azona zdobią miedziorytnicze winiety z symbolicznymi przedstawieniami putt, wykonane według rysunków Domenica Muratoriego przez działających w Rzymie rytowników, Girolamo Rossiego (1680– po 1762), Jeana-Charlesa Alleta (1668?–1732), Maximiliana Josepha Limpacha (fl. 1700–1730), Vincenza Franceschiniego (1695–po 1770). W niektórych egzemplarzach przy karcie tytułowej znalazły się całostronicowe sztychy z wizerunkiem Marii Klementyny.
Egzemplarz ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie przy karcie tytułowej zawiera rycinę z przedstawieniem Marii Klementyny Sobieskiej, którą wykonał Miguel de Sorelló wg. rysunku Agostina Masucciego.