Sobiescy i Stuartowie. Portrety Jakuba III/VIII oraz Marii Klementyny, Antonio David, 1730

Sobiescy i Stuartowie. Portrety Jakuba III/VIII oraz Marii Klementyny, Antonio David, 1730

wg Martina van Meytensa (1725)
olej, płótno, 1730
zbiory prywatne

Najbardziej reprezentacyjne portrety Jakuba III/VIII oraz Marii Klementyny. Zaginione oryginały pędzla Martina van Meytensa (1695-1770) namalowane zostały w 1725 roku z okazji narodzin drugiego syna pary, Henryka Benedykta. Wiadomo, że oba portrety były kilkakrotnie kopiowane, m.in. w latach 1727-1728 przez  przeciętnego artystę angielskiego rezydującego w owym czasie w Rzymie, znanego jako E. Gill, a także w 1730 roku przez wysoce utalentowanego włoskiego malarza Antonia Davida (1698-1737). Wykonał on kilka powtórzeń tych wizerunków, z których dziś znane są tylko te eksponowane na naszej wystawie. 

Antonio David przyczynił się znacząco do wzbogacenia ikonografii małżeństwa rzymskich Stuartów. Jego pędzla są również wspaniałe wizerunki synów pary: Karola Edwarda i Henryka Benedykta, przechowywane w zbiorach The Scottish National Portrait Gallery w Edynburgu, a także znajdujący się tam obraz dokumentujący uroczystość chrzcin pierworodnego syna Jakuba i Marii Klementyny w kaplicy królewskiej rezydencji Palazzo del Re w Rzymie. Na podstawie jego dzieł powstały również ryciny ukazujące Stuartów.

Jakub III/VIII przedstawiony jest w zbroi okrytej płaszczem na podbiciu gronostajowym. Na jego piersi widnieją dwa ordery – Podwiązki (angielski), czyli św. Jerzego, oraz Ostu (szkocki; popłoch pospolity, podobny do naszego ostu, jest narodowym symbolem tego kraju), czyli św. Andrzeja. 

David namalował kopię portretu Marii Klementyny w 1730 roku. Jednak od 1725 roku jej zdrowie i kondycja psychiczna uległy pogorszeniu na skutek wieloletniego konfliktu z mężem i jego najbliższymi dworzanami. Artysta był nadwornym malarzem Stuarta od 1717 roku i znał Marię Klementynę od chwili jej przyjazdu do Rzymu w 1719 roku. Poruszony jej zmienionym z powodu trudnych doświadczeń życiowych wyglądem, malując w roku 1730 kopię oryginału z 1725 roku, David przywrócił królowej jej dawny blask. 

Polecane artykuły

1 / 3