Staropolska kultura spektaklu

Staropolska kultura spektaklu

W dawnej kulturze nie istniała wyraźna granica między różnymi rodzajami sztuki. Uniwersalny jej charakter przejawiał się w syntezie literatury, muzyki i plastyki. Jeszcze ściślejszy związek między teatrem a literaturą, między słowem a sztuką recytacji, między muzyką a poezją nastąpił w okresie baroku. W architekturze, rzeźbie i malarstwie zaznaczył swą obecność także teatr. Układ barokowych ołtarzy kościelnych żywo przypomina scenę teatralną.

Kultura spektaklu przejawiała się w masowo organizowanych w Rzeczypospolitej od XVI w. aż po utratę niepodległości w końcu wieku XVIII publicznych uroczystościach i widowiskach parateatralnych. Odbywały się one z okazji zakończenia walki, koronacji władców, pogrzebów ważnych osobistości. Obyczaje staropolskie wykorzystywały formy parateatralne także przy okazji organizowania uroczystości rodzinnych. Szczególnego rodzaju spektaklem był pogrzeb, w którym zmarły uczestniczył, obserwując z trumny przez szklane okienko lub z pośmiertnego portretu umieszczanego na przodzie trumny ceremonię własnego pochówku. Z drugiej strony w XVII w. notuje się w Polsce ożywienie samego życia teatralnego. Spektakle odbywają się nie tylko na dworze królewskim, ale też w rezydencjach magnackich, szkołach, kościołach. Wysoki poziom artystyczny osiągają wówczas teatry przykościelne wystawiające teksty misteryjne, a także teatry działające w kolegiach jezuickich, szkołach  pijarskich i różnowierczych.

Teatralna aura wprowadzona została również do epiki tworzonej w okresie baroku. Wprawdzie już w poematach Homera znalazły się sceny, które charakteryzowały się strukturą dramatyczną, jednak w kulturze spektaklu – tak charakterystycznej dla baroku – nastąpił  wyraźny zwrot epiki ku formie teatralnej. Nie bez znaczenia jest tu powszechnie obserwowana w sztuce tego okresu obecność motywu theatrum mundi. W epopei topos ten współgrał z celem, jaki przyświecał autorom epickim. Pozwalał wyeksponować czyny bohatera-aktora na scenie świata. Inspiracja teatrem w XVII-wiecznych utworach epickich przejawia się we wprowadzaniu wypowiedzi bezpośrednich i w konstrukcji dramatycznej poszczególnych scen.

Z drugiej strony należy też zwrócić uwagę na niebagatelny wpływ, jaki miała epika na formę teatralną. Uwidocznił się on w podejmowaniu w teatrze epickich wątków tematycznych (przede wszystkim tematu walki), w rozbudowanej fabule dramatu, rozciągnięciu czasu akcji, rozwiązaniach epickich oraz stosunku autora do przedstawianych wydarzeń, który przypominał dystans epicki narratora. Ponadto autorzy dramatów niejednokrotnie próbowali ogarnąć świat w wymiarze uniwersalnym, tak jak miało to miejsce w eposie. W XVII w. związek między popularnym w Polsce teatrem jezuickim a epiką zaznaczył się na przykład w zmianie kształtu programów teatralnych. Stały się one samodzielnymi utworami o cechach epickich i zaistniały jakby obok tekstu, który wypowiadany był na scenie. Program teatralny był narracją epicką o wydarzeniach, niezależną zarówno od tekstu sztuki, jak i od inscenizacji, zwłaszcza że repertuar teatru jezuickiego nie ograniczał się do tematyki związanej z kościelnym rokiem liturgicznym. W teatrach szkolnych pojawiały się, podobnie jak to miało miejsce w epice tamtego okresu, utwory poświęcone postaciom historycznym, z fabułą osnutą wokół wydarzeń z dziejów ojczystych. Zachowane programy teatralne z terenów dawnej Polski wskazują, że co najmniej pięć sztuk poświęconych było zwycięstwu pod Wiedniem nad armią turecką w 1683 r., a cztery sztuki postaci króla Jana III Sobieskiego – wodza spod Wiednia.

Zaobserwowane w dramacie zjawisko dominacji monologu ułatwiło z kolei przenikanie formuł teatralnych do XVII-wiecznej epiki polskiej i łacińskiej. Tak w teatrze, jak i epice zauważyć można, że dramatyzm akcji zostaje zasygnalizowany nie przez zdarzenia, które następują, ale przez słowa bohaterów. Wpływ monologów dramatycznych na epikę uwidacznia się w kompozycji i kształcie teatralnym, jaki przybierają niektóre sceny eposów. Przy pomocy kodu teatralnego, jakim posługuje się XVII-wieczny autor epicki, można rozszyfrować tajniki budowy utworu, która opiera się na wzorze sztuki teatralnej, odnaleźć metaforę theatrum mundi w opisach budowy wszechświata i przedstawianiu dziejów ludzkich, jak też odczytać obrazy literackie komponowane na wzór dekoracji teatralnych. Autorzy epiccy tworzą odrębne sceny, w których zamykają bohaterów-aktorów. Czytelnik bierze udział w tej inscenizacji, przekształcając się w widza. Podobnie jak ma to miejsce w historiografii, na czas wygłaszania oracji przerwana zostaje akcja, a bohater, niby aktor, staje na środku sceny i wygłasza monolog.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Pogrzeb Sarmaty

      Wśród postanowień spisywanych na kartach testamentów z XVII i XVIII w. szczególną wagę przywiązywano do odpowiedniej organizacji pogrzebu. Decyzje autora testamentu dotyczące ostatniej posługi mogły rozrosnąć się czasem do szczegółowego scenariusza uroczy

      Castrum doloris Marii Klementyny Sobieskiej. Dekoracyjnie wystawna forma katafalku przygotowanego dla odprawiania uroczystości pogrzebowych (żałobnych). Rycina Baldassare'a Gabbuggianiego.
    • Silva Rerum

      Wjazd Jana III Sobieskiego na koronację do Krakowa

      Obrany monarchą, w atmosferze powszechnego entuzjazmu w maju 1674 r., hetman wielki Jan Sobieski nie od razu mógł urzeczywistnić swoją uroczystą koronację w katedrze krakowskiej. Długo odkładana ceremonia odbyła się dopiero 2 lutego 1676 r., przy udziale

      Grafika przedstawia wjazd króla Jana III Sobieskiego do Polski po odsieczy wiedeńskiej. Na pierwszym planie widzimy kłębiące się tłumy. Po prawej i lewej stronie zabudowania pałacowe. W oddali góry.

    Słowa kluczowe