Wiśniowiecka Gryzelda Konstancja

Wiśniowiecka Gryzelda Konstancja

Wiśniowiecka Gryzelda Konstancja (1623-1672), żona Jeremiego Wiśniowieckiego. Była córką kanclerza Tomasza Zamoyskiego i Katarzyny z Ostrogskich, siostrą Jana Sobiepana Zamoyskiego i Barbary Konstancji, żony Aleksandra Koniecpolskiego. Uzdolniona intelektualnie, pobierała nauki u profesorów Akademii Zamojskiej; w wieku 10 lat pisała już listy po łacinie, uczyła się filozofii i innych przedmiotów humanistycznych. 27 II 1639 r. poślubiła Jeremiego Wiśniowieckiego, wnosząc mu olbrzymi posag (120 000 zł w gotówce i 80 000 w klejnotach; w rzeczywistości otrzymała znacznie więcej, według  Wiśniowieckiego – 700 000 zł). W kilka miesięcy po ślubie przeniosła się do rezydencji męża w Białym Kamieniu, a następnie do Wiśniowca.

Co najmniej dwukrotnie (w latach 1643 i 1647-1648) przebywała na Zadnieprzu; za pierwszym razem omal nie dostała się w ręce czambułu tatarskiego, za drugim musiała uciekać przed rozszerzającym się powstaniem Bohdana Chmielnickiego. Przeniosła się wówczas do Turowa, następnie do Wiśniowca i Zbaraża; wobec zagrożenia twierdzy przez oddziały kozacko-tatarskie wyjechała do Zamościa. Od 1650 r. mieszkała w Krzeszowie, by po śmierci męża (zm. 20 VIII 1651) powrócić w 1652 lub 1653 r. do Zamościa.

W pierwszych latach małżeństwa Jana Sobiepana z Marią Kazimierą d’Arquien pozostawała w dobrych stosunkach ze szwagierką, w miarę jednak pogłębiania się konfliktu między małżonkami zaczęła odnosić się do niej z niechęcią, za co ta w korespondencji z Janem Sobieskim określała ją mianem „Basetli”. Konflikt przerodził się w otwartą wojnę po śmierci Sobiepana w wyniku sporu o majątek zmarłego. Gryzelda uniemożliwiła wdowie przejęcie nieruchomości, nakazała również zamknąć przed nią bramy Zamościa. Mimo przegranej w kolejnych procesach zachowała większość spuścizny po bracie. Jednocześnie toczyła walkę z drugą linią Zamoyskich o zniesienie ordynacji i zachowanie jej dóbr dla syna Michała; według plotek gotowa była nawet poślubić w tym celu Stefana Zamoyskiego.

Po elekcji Michała na tron polski zaangażowała się w politykę, przyczyniając się do jego małżeństwa z Eleonorą Habsburżanką, starając się podbudować słaby autorytet i dążąc do ugody z przeciwnikami politycznymi. Prawdopodobnie zaaranżowała małżeństwo Dymitra Wiśniowieckiego z siostrzenicą Sobieskiego, nie zdołała jednak doprowadzić do rzeczywistej ugody; z czasem zaczęła tracić wpływ na syna, który podobno unikał nawet jej towarzystwa. Zmarła w Zamościu 17 IV 1672 r. Zgodnie z wyrażonym w testamencie życzeniem pragnęła spocząć w kościele zamojskim, została jednak pochowana w katedrze św. Jana w Warszawie.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Zagadki w biografii kniazia Jaremy

      Książę Jeremi Wiśniowiecki (1612–1651), wojewoda ruski, postrach Kozaków (Cosacorum terror), bożyszcze żołnierzy, szlachty i Żydów, doczekał się dwóch biografii – autorstwa Władysława Tomkiewicza (1933) oraz Jana Widackiego (1984), lecz dotąd nie wyjaśnio

      Czarno-biała obrazu olejnego. Przedstawia mężczyznę na białym koniu z uniesioną szablą do góry obok niego Żołnierze którzy trzymają krzyż. Mężczyzna stoi na pagórku. Poniżej po prawej stronie maszeruje wojsko wraz z psami. Po lewej stronie, od tyłu, widzimy trzech żołnierzy na koniach. Jest to „Książę Jeremi Wiśniowiecki na Mogile”.
    • Silva Rerum

      Zamoyski Jan zw. Sobiepanem h. Jelita

      Zamoyski Jan zw. Sobiepanem h. Jelita (1627-1665), krajczy i podczaszy koronny, wojewoda kijowski i sandomierski. Był synem kanclerza koronnego Tomasza i Katarzyny z Ostrogskich, wnukiem hetmana wielkiego i kanclerza koronnego Jana i Barbary z Tarnowskich

      Rysunek przedstawia plan miasta z góry. Miejskie zabudowania są otoczone murami. Jest to plan Zamościa z początku 18 wieku.
    • Silva Rerum

      Niefortunny wybór

      19 czerwca 1669 r. zgromadzona na polu elekcyjnym na Woli szlachta, odrzucając obce kandydatury, jednogłośnie okrzyknęła królem „Piasta” Michała Korybuta Wiśniowieckiego. Wieść niosła, że imię Piasta wyszło z Wielkopolski, po tym jak wśród zgromadzonych w

      Portret olejny młodego mężczyzny w czarnej peruce. Ubrany w zbroję, na ramionach ma narzucony jasny płaszcz lub draperię wraz ze złotym wisiorem. Stoi na tle brązowo-złotej kotary. Jest to portret króla Michała Korybuta Wiśniowieckiego.

    Słowa kluczowe