Zwierzyniec w Wilanowie

Zwierzyniec w Wilanowie

Jednym z ulubionych miejsc króla w Wilanowie był zwierzyniec znajdujący się peryferyjnej, wschodniej części rezydencji, gdzie król spędzał wiele czasu odbywając przejażdżki oraz polując.

Kazimierz Sarnecki, rezydent na dworze króla Jana III i królowej Marysieńki, opisał to w swoich pamiętnikach, które są dla nas szczególnie cennym źródłem wiedzy o życiu codziennym i obyczajach rodziny królewskiej.

9 novembris (listopada) 1693: „Król jm. zjadłszy śniadanie po rannej mszy na polowanie z charty pojechał; dwóch zajęcy uszczwawszy samym zmrokiem powrócił.”   

22 martii (marca) 1694:„Król jm. zjadłszy prędko obiad w pole wyjechał i zająca, co mu go przyniósł semen, szczuć przy sobie kazał psom młodym i tak ucieszony z pola powrócił.”

22 aprilis (kwietnia) 1694: „Królestwo ichm. z sobą jedli obiad, po którym JM. pojachał na przejażdżkę do zwierzyńca przypatrywać się danielom swoim, których wielka liczba tam znajduje się.” 


Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Królewski ogród

      Twórcą koncepcji barokowego ogrodu w letniej rezydencji królewskiej w Wilanowie był prawdopodobnie sam Jan III Sobieski. Wiemy, że jako młody człowiek, tuż po ukończeniu nauki w Akademii Krakowskiej, odbył wraz z bratem długą podróż po zachodniej Europie,

      Kolorowa grafika. Przedstawia króla Jana III Sobieskiego sadzącego drzewa w Wilanowie. Jest to moment z życia prywatnego króla. Król stoi z drzewem w ręce. Obok niego klęczy na ziemi pomocnik z łopatą. Przed królem stoi trzech mężczyzn, jeden z nich kłania się. To dzieło Wojciecha Gersona, zreprodukował w drzeworycie grafik Julian Schübeler.
    • Silva Rerum

      Szlachcic na łowach według Jana Szyttlera

      Lasy były dla polskiej szlachty nieocenionym źródłem rozrywki płynącej z polowania, obejmującego szereg czynności, takich jak tropienie, ściganie, strzelanie i łowienie zwierzyny. Oczywiście rodzajów polowań było wiele, poprzez polowania dzicze, z nagonką

      Martwa natura w stylu holenderskim. Na stole leży srebrno-szara draperia, na której leżą martwe,  kolorowe ptaki. Są to trofea myśliwskie.
    • Silva Rerum

      Portret psa króla Władysława

      Pewnego razu Władysław IV zlecił swemu nadwornemu malarzowi wykonanie portretu ulubionego psa, brytana o imieniu Szwan, którego „zawsze przy sobie w pokoju miewał”. Co ciekawe, w Bibliotece Jagiellońskiej odnaleźć możemy nawet epitafium poświęcone królews

      Grafika przedstawia scenę rozgrywającą się w lesie, podczas polowania. Na pierwszym planie mężczyźni, konie i psy. Pośrodku wielkie drzewo do którego przypięty jest baldachim z tkaniny. Stoją przy nim ludzie. Kobieta i mężczyzna podtrzymują kobietę, która wygląda jakby mdlała. Obok mężczyźni ubrani w ciemne stroje. Jest to fragment grafiki pt. „Władysław IV na polowaniu”.
    • Silva Rerum

      Psy myśliwskie Elżbiety Sieniawskiej

      Jednym z ulubionych zajęć Elżbiety Sieniawskiej – oprócz uprawiania polityki – były polowania. Upodobanie to wyniosła jako księżniczka z rodzinnego domu Lubomirskich. Uczestniczyła w nich bardzo często zarówno jako wojewodzina bełska, jak i później, gdy z

      Rzeźba psa w ruchu, stojącego na trawie. Pies najprawdopodobniej wyżeł trzyma w pysku jakiś przedmiot. Odwraca swoją głowę w stronę ogona.
    • Silva Rerum

      Koń jaki jest każdy widzi, czyli o stajniach i koniach w kręgu królewskiej rodziny Sobieskich

      Koń od czasów słowiańskich, obok niedźwiedzia, wilka i zająca, uważany był za zwierzę magiczne. Religijny i wróżebny status konia był szczególnie widoczny w społeczności Słowian połabskich wraz z przekonaniem o jego boskości, nadnaturalnym charakterze i p

      Portret Jana III Sobieskiego na koniu. Król ubrany w stój historyczny: zbroję i czarny płaszcz spięty broszą. W prawej dłoni trzyma szablę. Jest uosobieniem walecznego wodza. Koń unosi się do góry. W tle pejzaż i po prawej stronie zarys murów zamku i toczącą się bitwę w obronie twierdzy.
    • Silva Rerum

      Konno czy łodzią? Dylematy staropolskich podróży lądowych w XVII w.

      W epoce nowożytnej charakterystycznym dla szlachty polskiej sposobem podróżowania po Europie była jazda konna. Zresztą także w kraju przeciętny szlachcic spędzał większość życia w siodle. Jazda konna była właściwym dla szlachty sposobem przemieszczania si

      Pejzaż marynistyczny. Obraz olejny przedstawia zatokę. Po prawej stronie ludzie na brzegu zatoki, patrzą w dal i rozmawiają. Na rozległej połaci wody widzimy statki z jasnymi masztami i łodzie z ludźmi. Zachmurzone niebo zajmuje na obrazie większą połowę kompozycji. Obraz utrzymany w szarościach i brązach.

    Słowa kluczowe