Poznaj tematy szkoleń Echocast

Poznaj tematy szkoleń Echocast
  • projekt krajowy

Moduł: „Doskonała obsługa klienta instytucji kultury”

Szkolenie podkreśla rolę personelu pierwszego kontaktu i znaczenie najwyższej jakości obsługi, wzmacnia postawy odpowiadające na potrzeby i oczekiwania zwiedzających i pozwala ćwiczyć skuteczną komunikację.

Czas szkolenia: dwa dni po ok. 7 godzin + 1 godz. na egzamin

Cele szkolenia:

  • Uświadomienie znaczenia wysokiej jakości obsługi jako czynnika mającego wpływ na postrzeganie instytucji.
  • Zmotywowanie uczestników szkolenia do tego, aby zapewniali klientom możliwie doskonałą obsługę.
  • Zdobycie przez słuchaczy umiejętności korzystania z informacji zwrotnej od klientów.

Zawartość merytoryczna:

  • Obsługa na trzecim poziomie jakości.
  • Standardy obsługi odpowiadające oczekiwaniom klienta.
  • Trasa zwiedzającego.
  • Plan poprawy jakości obsługi.
  • Jak to robią inni?
  • Metody uzyskiwania informacji zwrotnej od klienta.
  • Co myśli nasz klient?
  • Wartość skarg i zażaleń.
  • Przyjmowanie skarg i zażaleń.

Trenerzy, którzy posiadają uprawnienia do prowadzenia modułu „Doskonała obsługa klienta instytucji kultury”

Moduł: „Różne potrzeby zwiedzających”

Szkolenie rozwija wiedzę o potrzebach różnych grup zwiedzających i możliwościach odpowiadania na ich oczekiwania (np. seniorów, dzieci, gości z niepełnosprawnościami, osób z różnych kręgów kulturowych, znanych osobistości, dziennikarzy).

Czas szkolenia: jeden dzień, ok. 7 godzin + 1 godz. na egzamin

Cele szkolenia:

  • Podnoszenie kompetencji uczestników w zakresie kontaktu i pomocy gościom instytucji kultury z uwzględnieniem ich różnorodnych potrzeb.
  • Wyróżnianie grup zwiedzających i określanie ich potrzeb: osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy, dzieci i młodzieży, osoby z innych krajów i kręgów kulturowych, znane osobistości i dziennikarze.
  • Doświadczenie przez uczestników ograniczeń, jakie napotykają w muzeum różne grupy zwiedzających.
  • Wypracowanie sposobów i umiejętności profesjonalnego kontaktu i pomocy zwiedzającym z różnymi potrzebami.

Zawartość merytoryczna:

  • Różne grupy gości ze specjalnymi potrzebami.
  • Zmiana podejścia do różnych grup osób niepełnosprawnych.
  • Pierwszy kontakt i właściwe zachowanie w stosunku do osób niepełnosprawnych. 
  • Potrzeby poszczególnych grup.

Trenerzy, którzy posiadają uprawnienia do prowadzenia modułu „Różne potrzeby zwiedzających”

Moduł: „Rozwiązywanie trudnych sytuacji”

Szkolenie specjalistyczne, oparte na analizie konfliktów, pozwala rozpoznawać ich mechanizmy, rozwija umiejętności reagowania w sytuacjach trudnych, umożliwia ćwiczenie zachowań skutecznych i adekwatnych w danej sytuacji.

Czas szkolenia: dwa dni po ok. 9 godzin + 1 godz. na egzamin

Cele szkolenia:

  • Zrozumienie przez uczestników mechanizmów konfliktów.
  • Odróżnianie zachowań asertywnych od agresywnych i uległych.
  • Poznanie przez uczestników ich intuicyjnych sposobów zachowania w sytuacjach konfliktowych.
  • Ćwiczenie dobierania adekwatnego i skutecznego stylu rozwiązania konfliktu w zależności od sytuacji.
  • Poznanie podstawowych zasad wyrażania próśb i oczekiwań, a także złości.
  • Zdobycie przez uczestników podstawowej wiedzy na temat stresu w pracy.

Zawartość merytoryczna:

  • Trudna sytuacja czy trudny klient?
  • Skąd wiemy, jak się na co dzień zachowywać?
  • Komunikacja z klientami w trudnych sytuacjach.
  • Konflikt w relacji z klientem.
  • Asertywność w trudnych relacjach z klientami.
  • Radzenie sobie ze stresem w pracy.
  • Sześć kroków do przejęcia kontroli nad sobą i sytuacją.

Trenerzy, którzy posiadają uprawnienia do prowadzenia modułu „Rozwiązywanie trudnych sytuacji”

Moduł: „Angażując publiczność”

Powstanie modułu „Angażując publiczność” poprzedziło badanie diagnozujące potrzeby edukacyjne oraz stosowane rozwiązania przygotowujące do prowadzenia zajęć edukacyjnych i oprowadzania po muzeum. Rozpoznane zostały także dobre praktyki w zakresie organizacji działań edukacyjnych w wybranych polskich muzeach. Moduł przygotowuje pod kątem praktycznym pracowników muzeum do angażowania publiczności w aktywne zwiedzanie instytucji kultury.


Cel szkolenia:
Wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności dotyczących tworzenia i realizacji różnych rodzajów zajęć edukacyjnych oraz oprowadzania wycieczek po muzeach i interpretacji dziedzictwa.

Czas szkolenia: 3 dni

Zakres szkolenia:

  • charakterystyka muzeum,
  • edukacja muzealna,
  • komunikacja,
  • praca z grupą i jej opiekunem,
  • rozwiązywanie trudnych sytuacji, radzenie sobie ze stresem,
  • budowanie opowieści.

Dla kogo: 

  • edukatorów muzealnych, rekonstruktorów, kuratorów,
  • osób rozpoczynających swoją przygodę edukacyjną z publicznością,
  • osób posiadających dużą wiedzę o kolekcji muzeum, które nie przechodziły szkoleń z zakresu edukacji muzealnej.

Autorki modułu:
Dorota Bill-Skorupa, Aleksandra Głowacz, Barbara Gołębiowska, Magdalena Jabłońska-Nowak, Katarzyna Liwak-Rybak, Angelika Madura, Agnieszka Piórkowska, Bożena Pysiewicz

Instytucje zaangażowane w powstanie modułu:
Muzeum w Tomaszowie Mazowieckim im. Antoniego hr. Ostrowskiego, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Warszawy, Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie, Europejskie Centrum Solidarności, Muzeum Narodowe w Warszawie

Trenerzy, którzy posiadają uprawnienia do prowadzenia modułu „Angażując publiczność”

Moduł: „Współpraca – klucz do rozwoju instytucji”

Sprawne działanie instytucji kultury, realizacja przedsięwzięć wystawienniczych, wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych wymaga zaangażowania wielu osób i ich współdziałania. Umiejętność współpracy stanowi w tym kontekście kompetencję kluczową. Co ciekawe, umiejętność tę można trenować i rozwijać, co umożliwia nowy moduł szkoleniowy.

Cel szkolenia: wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności dotyczące budowania kultury współpracy w relacjach zawodowych.

Czas szkolenia: 1 dzień

Zakres szkolenia: 

  • współzależność jako podstawowa przesłanka do współpracy;
  • prawo relacji społecznych Deutscha;
  • cechy kultury opartej na współpracy i rywalizacji;
  • od czego zależy jakość współpracy;
  • trzy aspekty kompetencji – wiedza, postawy i umiejętności.

W efekcie szkolenia uczestnicy:

  • nauczą się traktować współpracę jako kompetencję, którą można rozwijać poprzez poszerzanie wiedzy, wzmacnianie określonych postaw i trenowanie umiejętności;
  • zrozumieją, jakie cechy środowiska zawodowego sprzyjają współpracy, a jakie do niej zniechęcają;
  • dowiedzą się, co motywuje ludzi do współpracy i jakie umiejętności są kluczowe dla konstruktywnej współpracy;
  • rozpoznają u siebie i w swoim bezpośrednim otoczeniu zawodowym czynniki wspierające współpracę;
  • zaplanują osobiste działania rozwojowe w kierunku wzmacniania kompetencji współpracy.

Autor modułu:
Mariusz Turek – psycholog, absolwent Podyplomowego Studium Coachingu przy Laboratorium Psychoedukacji i Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Specjalizuje się w takich obszarach jak: komunikacja interpersonalna, negocjacje i rozwiązywanie konfliktów, umiejętności trenerskie, współpraca w zespole, zarządzanie i przywództwo, coaching.

Konsultacje merytoryczne:
Katarzyna Liwak-Rybak

Trenerzy, którzy posiadają uprawnienia do prowadzenia tego modułu „Współpraca”

Moduł: „Otwarte Muzeum”

Szkolenie służy podniesieniu jakości obsługi gości międzynarodowych w instytucjach kultury. Pozwala lepiej zrozumieć wpływ kultury na zachowanie gościa i pracownika. W trakcie szkolenia ćwiczyć będziemy zachowania budujące i usprawniające komunikację z przedstawicielami innych kultur.

Czas trwania: 8 godz.

Cel główny: Rozwinięcie kompetencji podnoszących jakość obsługi gości międzynarodowych w instytucjach kultury.

Po zakończeniu szkolenia uczestnicy będą:

  • lepiej rozumieć wpływ kultury na zachowania i sytuacje zawodowe związane z obsługą międzynarodowych gości i/lub współpracą z obcokrajowcami;
  • wchodzili w efektywniejsze kontakty i budowali pozytywne relacje z gośćmi międzynarodowymi poprzez większą świadomość i wiedzę na temat zasad i norm kierujących zrachowaniami ludzi z różnych kultur;
  • pewniej i sprawniej komunikowały się z międzynarodowymi klientami lub współpracownikami.

Zawartość merytoryczna:

  • dynamika relacji międzykulturowych,
  • definicja kompetencji międzykulturowej w praktyce,
  • wpływ kultury na codzienne zachowania,
  • analiza międzykulturowych incydentów krytycznych,
  • porównywanie kultur.

Trenerzy, którzy posiadają uprawnienia do prowadzenia tego modułu „Otwarte Muzeum”

Moduł: „Muzeum dla wszystkich: przeciwdziałanie dyskryminacji w instytucjach kultury”

Szkolenie służy rozwinięciu podstawowych kompetencji zwiększających gotowość i skuteczność identyfikowania i reagowania na dyskryminację w instytucjach kultury, szczególnie u osób zajmujących się edukacją i prowadzeniem zajęć grupowych.

Czas trwania: 6 godz.

Cel główny: Rozwinięcie kompetencji podnoszących jakość obsługi gości międzynarodowych w instytucjach kultury.

Po zakończeniu szkolenia uczestnicy będą:

  • Wiedzieć, dlaczego dochodzi do dyskryminacji.
  • Rozumieć relacje międzygrupowe w społeczeństwie i instytucji kultury w kontekście wykluczenia i dyskryminacji.
  • Posiadać wiedzę na temat przesłanek i mechanizmu stereotypizacji i dyskryminacji.
  • Potrafić rozróżniać formy dyskryminacji.
  • Znać wachlarz możliwych sposobów reagowania na dyskryminację.

Zawartość merytoryczna:

  • różnorodność a nierówności społeczne,
  • piramida nierówności,
  • język nierówności,
  • style reagowania na dyskryminacje,
  • prawo i dobre praktyki muzealne w zakresie antydyskryminacji.